Overlijdensrisicoverzekering

Ik heb acht jaar geleden een overlijdensrisicoverzekering afgesloten. Deze zal 50.000 euro uitbetalen aan mijn nabestaanden als ik binnen een periode van 20 jaar overlijd. Nu dus nog twaalf jaar resterend…

Mijn nabestaanden waren toen, en zijn nog steeds*, mijn ouders en mijn broer en mijn zus. Bij mijn vroegtijdig overlijden (afkloppen!) krijgen die dan elk 12.500 euro. Ik denk trouwens dat dat vóór erfbelasting is, maar goed.

In het algemeen wordt aangeraden om alleen zo’n verzekering af te sluiten als je mensen hebt die afhankelijk zijn van jouw inkomen: je partner, je kinderen… Ook word je soms “gedwongen” zo’n verzekering af te sluiten als je een hypotheek afsluit, in dat geval is dat omdat de bank anders bang is dat ze geld mislopen als jij plots overlijdt.

Waarom sloot ik deze verzekering dan af, ook al had ik op dat moment geen huis en geen mensen die afhankelijk waren van mijn inkomen? Nou, ik vond op dat moment (en ik vind dat nog steeds) dat dat geldbedrag een heel klein doekje voor het bloeden zou kunnen zijn voor mijn familie. Ik ben natuurlijk onmisbaar, maar als ik er dan toch niet meer ben, dan kan dat geld nog iets voor ze doen. Waar ik in levende lijve zou zorgen voor oppas, steun, cadeautjes en studiegeld, zouden ze dan in plaats daarvan wat geld krijgen om bijvoorbeeld een oppas van te kunnen betalen, of om mee te kunnen geven aan hun kinderen (mijn neefje en nichtjes) voor de studie.

Stel dat ik overlijd, dan hoop ik dat ze dit kunnen zien als een soort laatste cadeautje van mij.

Dit mogelijke cadeautje kost me wel 99 euro per jaar, te betalen in mei. Toen ik de verzekering afsloot, had ik ongeveer 0 euro aan bezittingen. Soms stond ik 100 euro in de min, vlak nadat mijn salaris binnen was stond ik 1800 euro in de plus. Zoiets. Dus toen was deze verzekering de enige manier om in ieder geval iets na te laten. Maar inmiddels heb ik zelf ruim 50.000 euro aan bezittingen, die ook zouden overerven. Dat was ook de reden dat ik deze verzekering voor maar 20 jaar afsloot en niet voor langer: in die twintig jaar tijd achtte ik mezelf wel in staat dat geld bijeen te kunnen sparen. Nou, ik blijk dat goed ingeschat te hebben, alleen is het zelfs iets eerder al zover.

Dus ik vraag me nu af of ik deze verzekering eerder moet stopzetten. Nu stopzetten mag volgens de voorwaarden en scheelt mij 1200 euro (dat zijn de premies over de komende 12 jaar). Aan de andere kant: voortzetten levert dus 50.000 euro extra op als ik voortijdig kom te overlijden. 50.000 euro extra is nog steeds geen kattenpis…

Wat zouden jullie doen?

 

* En nee, ik heb nog steeds geen testament. Daardoor is mijn vriend nog steeds niet mijn erfgenaam en ziet hij dit geld aan zijn neus voorbij gaan. Hij weet dit; en hetzelfde geldt andersom ook: mocht hij overlijden dan gaat zijn geld op dit moment niet naar mij maar naar zijn ouders en siblings… We gaan daar ooit wel verandering in aanbrengen, waarschijnlijk als we inderdaad samen een huis kopen. Maar het hoeft nu nog niet, we kunnen immers allebei prima op eigen benen staan.

8 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

8 Reacties op “Overlijdensrisicoverzekering

  1. e

    Ik zou ervan uitgaan dat je niet overlijdt op korte termijn, en die 1200 lekker gaan sparen. Dat staat vast dat je dat gaat besparen, dat je gaat overlijden niet.

  2. Enrico

    Maandag bellen en direct opzeggen.

  3. Even een reactie op e (plagend niet als kritiek)…ik denk dat er één ding vast staat voor iedereen in dit leven…namelijk dat je gaat overlijden. Maar inderdaad, misschien niet op korte termijn.

  4. GJ

    Ben het met overige reacties eens: meteen opzeggen.
    Als de verzekering ook uit zou betalen na die 20 jaar, dan was het een ander verhaal.

  5. ano

    Als je vriend overlijdt kun je dan in het huis blijven wonen? Ben je medehuurder of helemaal niets?

  6. Horsemen

    Sorry voor de beetje late reactie. Mijn overweging is bij iedere verzekering altijd; als ik het niet verzeker en er ontstaat schade (waarbij de desbetreffende verzekeraar uitgekeerd zou hebben) kan ik het dan zelf financieel betalen of kom ik in de problemen. Als je zelf de middelen hebt, niet verzekeren. Een verzekeraar zal er gemiddeld aan verdienen……. Je kunt overwegen om er zelf een “potje “ voor te maken. Ik ben de mening toegedaan dat je niet elke onzekerheid in het leven moet proberen te verzekeren.