Creëer een plan dat past bij jou

Ik herlees het boek “Het euro drilboek” van Casper van den Broek.  Uit de bieb geleend en een paar jaar geleden ook al eens gelezen; toen was ik er van onder de indruk.

Nu merk ik dat sommige adviezen me tegenstaan, en vooral omdat ze zo dwingend gegeven worden.

Bijvoorbeeld: het eerste advies dat hij geeft, is om een voorraadkast aan te leggen en om daarin allerlei aanbiedingen op te slaan die je in de supermarkt kunt vinden. Nou, ik heb het geprobeerd. Deels op zijn advies, deels omdat anderen ook altijd roepen dat je aanbiedingen in moet slaan. Maar het werkt gewoon niet voor mij: ons huis is te klein zodat er geen goede voorraad opgebouwd kan worden, sommige dingen raken over datum omdat ze achterin de kast belanden, we zijn niet bereid om iets op te eten alleen maar “omdat het goedkoop was en nu op moet”, en misschien zou je er meer succes mee hebben als je meer tijd in de organisatie stak, maar daartoe ben ik dan weer niet bereid.

Dus deze strategie werkt niet voor mij, in ieder geval niet op dit moment en in het huis waar we nu in wonen.

Maar… daarna volgen adviezen over verzekeringen. Die heb ik met aandacht gelezen, want dat is op dit moment voor mij wel een aandachtspunt. En zo zijn er nog meer adviezen in dit boek die wel voor mij werken en die voor mij van toepassing zijn. (Ik lees rustig verder, zit nu pas bij hoofdstuk drie of zo).

Kortom, ik denk dat je vaak kunt zeggen dat je niet alle financiële adviezen hoeft op te volgen. Lees veel, probeer dingen uit waarvan je je kunt voorstellen dat ze voordelig voor je zijn, en behoud die dingen die handig zijn en het meeste voor je doen. Maar wees ook niet te bang om sommige dingen naast je neer te leggen, bijvoorbeeld omdat ze voor jou niet praktisch zijn of omdat ze teveel opoffering vragen… Creëer je eigen strategie…

2 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

2 Reacties op “Creëer een plan dat past bij jou

  1. Willemien

    O, ja voorraad. Ook geprobeerd, heb wel de ruimte maar ook hier werkt het niet zo goed. Met 1 aanbieding heb ik voor 5 jaar tandpasta……. En dan sla ik niet extra in of zo.

  2. Horsemen

    Toch kan wat groter inkopen bij aanbiedingen wel interessant zijn maar let op, koop alleen dingen die jullie normaal ook regelmatig gebruiken en/of dingen die niet bederven zoals wc papier. Oke, dat neemt natuurlijk wel weer plaats in in de kast maar je kunt het natuurlijk overal opbergen en het scheelt echt geld.