Beleggen is leuk op dit moment

Oh, wat is het leuk geweest om te beleggen in de afgelopen twee jaren! De AEX groeide met 10% in 2012 en met 17% in 2013. Dat zijn mooie winsten!

De afgelopen jaren heb ik ook kunnen beleggen (omdat ik meer inkomen had dan uitgaven). Ook mijn belegde vermogen zie ik dus groeien, niet alleen met de inleg, maar ook met de winst. Dit jaar tot nu toe al bijna 900 euro groei van mijn beleggingen, dat is circa 3% groei in een ruim half jaar.

Het lijkt niet op te kunnen.

Maar natuurlijk kan het wél op. Uiteindelijk komt er weer eens een crash.

En als er een crash komt, dan zie je misschien de waarde van je aandelen dalen met wel 30-50%. Stel je voor, de ene maand heb je 25.000 euro aan aandelen, de volgende maand is het ineens nog maar 15.000 euro. En ben je zomaar 10.000 euro “kwijt”…Heb je het geduld en de tijd om de crash gewoon af te wachten, dan kan het trouwens wel heel goed zijn dat je aandelen vanzelf weer meer waard worden. Maar leuk is anders.

En dus is het zaak om jezelf niet gek te laten maken door de meest recente cijfers. Niet al je laatste spaarcentjes in beleggingen gooien omdat je er van overtuigd bent dat ze je risicoloos 10-20% per jaar winst gaan blijven opleveren (is niet zo). En zeker niet extra geld lenen om meer te kunnen investeren. 

Als je al gaat beleggen, moet je dat doen met de wetenschap dat de gemiddelde winst misschien tussen de 5 en 7% per jaar ligt, maar ook dat er veel risico’s zijn bij beleggen en dat de waarde van je beleggingen heel erg kan fluctueren.

Ik moet zelf uitkijken dat ik braaf bij de verdeling blijft die ik ooit besloten had: 50% spaargeld, 25% aandelen, 25% obligaties. Op dit moment is het 43% spaargeld, 28% aandelen en 29% obligaties. Dus er moet dringend weer wat geld in het spaarpotje, alle mooie berichten over de aandelenmarkt ten spijt! (Ik ga dit doen door de komende maanden vanuit mijn salaris geld in het spaarpotje te stoppen).

Reacties staat uit voor Beleggen is leuk op dit moment

Opgeslagen onder Geld en besparen

Reacties zijn gesloten.