Het gevoel van rijk zijn

Na het salaris van afgelopen week tikte ik even de 55.000 euro aan (ging er zelfs even overheen). Een deel van dit geld was ik toch al snel weer kwijt aan de vaste lasten, dus ik zit er nu weer onder. Maar ik was even “over de helft” van 50.000 naar 60.000.

Wat een belachelijke bedragen… De rente is ook belachelijk… Gemiddeld krijg ik op mijn spaargeld nog zo’n 2% rente (als je de deposito’s en de gewone rekeningen samentelt en middelt). Dus dat is dus zo’n 1000 euro per jaar aan rente; ofwel bijna 3 euro per dag gratis en voor niets.

Ik kom van nul. Of eigenlijk van minder dan nul, want ik had ook ooit een paar duizend euro studentenlening. En als kind kreeg ik geloof ik vijf gulden zakgeld per week. En dat was veel.

Nou kan ik van 1000 euro inkomen per jaar nog niet leven, want als kind hoefde ik de huur niet te betalen of het eten op mijn bord, maar nu wel.

Maar toch zijn het bedragen waar ik zelf nog steeds van versteld kan gaan.

En hoe kwam ik hier? Gewoon, doorgaan… de ene maand 500 euro sparen, de andere 1000 euro, soms nog meer. Maar gewoon: sparen, en dan er niet meer aan komen. 

8 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

8 Reacties op “Het gevoel van rijk zijn

  1. Gaaf hoor, richting 60.000 euro. Hier eerst weer het streven 10.000 euro op onze gans met gouden eieren rekening te hebben.

  2. Als je de vrh-heffing en inflatie meerekent, dan is het nog erger gesteld dan 2% gemiddeld…

    Maar met geld geld verdienen is de makkelijkste manier natuurlijk 😀

  3. GJ

    Zolang je maar niet spaart om het sparen.
    Een oom en tante van mij leefden altijd redelijk zuinig. Hadden geen auto, gingen nooit op vakantie. Toen bleken ze na overlijden een flink bedrag gespaard te hebben. Veel meer dan die 55.000 waar jij het nu over hebt. En mijn oom had ook maar een gewone baan, dus hebben ze echt weinig uitgegeven tijdens hun leven.
    Wij erfden dat met een aantal familieleden, maar het was toch veel prettiger geweest als ze het zelf hadden kunnen gebruiken voor leuke dingen. Zo triest vond ik dat, je hele leven zuinig zijn en sparen, en waarvoor? Na je dood kun je er niets meer mee.

    • Waren ze gelukkig? Misschien kozen ze bewust voor een simpeler leven? Misschien ook niet, hoor… Kan zijn dat ze zichzelf tekort gedaan hebben.

      • GJ

        Zoals benopweg al zegt, is dat moeilijk te zeggen. Ik was ook nog erg jong, dus dan heb je dat ook niet erg in de gaten.
        De laatste jaren, toen mijn oom weduwnaar was, was hij in ieder geval heel erg ongelukkig, en had hij al dat geld waarschijnlijk zonder erover na te denken, meteen ingeleverd als hij daarmee mijn tante terug kon krijgen.
        Maar of ze, toen ze beiden nog leefden, iets gelukkiger waren geweest als ze iets minder gespaard hadden, en iets meer leuke dingen gedaan hadden van hun geld? Daar wisten ze alleen zelf het antwoord op denk ik.

    • Iemands geluk is moeilijk door anderen te peilen. Sommige mensen vinden een kopje koffie met hun dierbare op hun eigen balkon belangrijker dan een etentje op een tropisch eiland.

      Misschien genoten ze wel meer van elkaar. Ik heb collega’s die constant de nieuwste gadgets kopen en niks overhouden van hun loon. Maar of dat andere uiterste een mens nou gelukkig moet maken…

    • e

      Voor sommige mensen is een vette buffer en een eenvoudig leven prettiger dan een materialistisch leven.