Niet hamsteren!

Vorig jaar besloot ik dat ik zou stoppen met het kopen van aanbiedingen voor shampoo, scheerzeep, tandpasta, en zo voort. De badkamerkast puilde namelijk uit, en wij tweeën kregen al die producten maar niet verwerkt. Inmiddels staat er nog een fles reserve-shampoo in de badkamerkast, een fles reserve-scheerzeep, en vier tubes tandpasta (die nemen ook niet zoveel plaats in). Heerlijk, wat een ruimte in de kast, eerder stonden wel twee planken vol met “reserve”-spullen. En het feit dat ik dan straks misschien een fles shampoo tegen de volle prijs moet gaan kopen, neem ik voor lief. Al kan het ook nog zo zijn dat er toch nog weer een aanbieding is voordat deze fles leeg is.

Gisteren keek ik de kasten onder de gootsteen door. Die worden bij ons (zoals bij veel mensen denk ik?) gebruikt voor schoonmaakmiddelen. We bleken negen flessen afwasmiddel te hebben, zes nieuwe afwasborstels, en vijfenveertig schuursponsjes. Hoewel we altijd met de hand afwassen, heb ik de indruk dat we per jaar misschien door twee afwasborstels heen gaan en misschien door drie flessen afwasmiddel of zo. Schuursponsjes worden heel sporadisch gebruikt bij het schoonmaken, als een gewoon doekje niet voldoende is. Kortom: we hebben een voorraad die ons minimaal drie jaar gaat kosten om er doorheen te komen.

Dit komt deels omdat ik bij aanbiedingen denk: “Oh ja, afwasmiddel twee voor de prijs van een, neem maar mee, misschien zijn we er bijna doorheen.” Nou, vanaf nu weet ik dat we genoeg hebben, méér dan genoeg.

Even niet meer hamsteren dus, er is al genoeg gehamsterd!

13 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

13 Reacties op “Niet hamsteren!

  1. Geen betere raad dan voorraad maar alles waar te voor staat is ook niet goed😑 dilemma
    Groet

  2. e

    ja ik heb ook teveel ingeslagen. teveel tandpasta, teveel dagcreme, mascara, teveel douchegel, bodylotion, zeep. Slaat helemaal nergens op om zoveel in huis te hebben. Inmiddels geef ik het weg, voordat het over de datum gaat. Ik dacht eerst dat dat niet kon, maar je kunt het wel ruiken wanneer het zover is. jakkie

  3. Ik

    Herkenbaar, ik heb van alles 1 reserve, mocht er iets op zijn, dan word er weer een reserve terug gezet, maar ook hier gebeurd het wel eens dat ik toch in de hamster val trap, twee weken terug een. Leuke aanbieding voor vaatwas tabletten, manlief nam 2 grote dozen mee.. Eenmaal thuis realiseerde we ons, dat het gaat om 400! Stuks, en er niet eens 400 dagen in een jaar zitten. Zucht,,,,

  4. Ingrid SE

    Ook hier die gewoonte! Kasten/koel-/vrieskast leegmaken/eten?
    Lukt niet want inmiddels weer aangevuld! Nu weer begonnen uit voorraad te gebruiken en niet/minder in te slaan. Kan volgens mij zeker 14 dagen speciale aardappeltjes eten, maar heb ook nog voorraad gewone aardappelen, pasta, rijst, noedels, …….! En na zes jaar hier in Zweden ben ik eindelijk door mn schuursponsjes heen! Waar zou dat hamsteren toch vandaan komen? Ik merk goed aan het boodschappen doen dat we nog zoveel op voorraad hebben. Slechts het verse spul moet erbij gekocht worden. Succes bij jou. Ingrid

  5. hier helaas ook veel douchegels enz, die krijgen we met verjaardagen, meer dan we opkrijgen.. verder koop ik zelf weinig voorraad. probeer van alles 1 fles of pak op voorraad te hebben, zodra ik die aanbreek, probeer ik eraan te denken om dat product op mn boodschappenlijst te zetten. heel soms met aanbiedingen 1 extra mee.. heb ook geen ruimte voor zoveel spullen, alles staat al zo enorm vol.. (maar nu vakantie, dus hopelijk flink ruimen)

  6. Haha, 45 schuursponsjes. Serieus grappig, hoe kom je eraan?

    Verder met je eens overigens v.w.b. voorraad. Een beetje voorraad van die iets duurdere huishoud-dingen is prima. Maar het is nergens voor nodig om 6 afwasborstels en 9 flessen afwasmiddel te hebben staan, terwijl je een vaatwasmachine hebt.

  7. Anoniem

    Heel herkenbaar! Vooral in verzorgingsartikelen. Levensmiddelen gaan nog vrij hard omdat iedereen die gebruikt. De verzorgingsartikelen kopen onze jongvolwassenen vaak al zelf omdat ze een specifiek merk of product willen. En zo ineens heb ik een veel te grote voorraad.

  8. ernie

    De beste raad is voorraad maar inderdaad als het over de datum gaat of je kijkt achter in de kast met een gezicht van ‘oja dat heb ik ook nog……..
    Een goed systeem bedenken voor de voorraad dat valt nog niet mee.
    Kun je geen schuursponsjes als cadeau inpakken 😉

  9. gewoon weten wat je in huis hebt. Hoe kleiner de voorraad, hoe gemakkelijker dat is. Vervolgens zijn bijna alle produkten meer dan 2 keer per jaar in de aanbieding. Zolang je voorraad groter dan een half jaar is, hoef je dit produkt nog niet te kopen, want er komt nog een aanbiedingronde voordat het echt op is.