Als je je vermogen laat beheren, wil dat nog niet zeggen dat het groeit…

In 2008 had ik een collega wiens man werkte bij een vermogensbeheerder. Hun klanten waren mensen die meer dan 200.000 euro hadden en zelf geen tijd of zin hadden om daar iets mee te doen; het beheren van dat vermogen gaven ze dan uit handen aan deze vermogensbeheerder, tegen een leuke vergoeding voor het bedrijf natuurlijk. In 2008 verloren al hun klanten veel geld toen de beurs in elkaar stortte. In 2009 vertelde hij mij dat veel klanten zijn bedrijf aan het aanklagen waren voor het verliezen van hun geld.

Ik moet bekennen dat mij dat een beetje kansloos leek: iedereen die aandelen had, verloor geld in 2008… En als je je vermogen uit handen geeft, wil dat niet zeggen dat je recht hebt op winst, of dat je anders naar de rechter kunt stappen… (Natuurlijk kan het ook zo zijn dat het bedrijf wel aan te klagen was omdat ze echt fouten hadden gemaakt of hun klanten niet goed voorgelicht hadden over de risico’s, dat weet ik niet).

Voor mij was dat trouwens wel een klein leermomentje: dus ook de mensen die ervoor doorgeleerd hebben en die een 40-urige werkweek hebben aan het beheren van (andermans!) geld, zijn vrij kansloos als de markt besluit in elkaar te storten.

Dat vertellen ze je er niet altijd bij… Misschien dat er sinds 2008 wel iets meer nadruk wordt gelegd op de risico’s, maar ik kan me zo voorstellen dat er inmiddels weer vooral gouden bergen beloofd worden.

Moraal van dit verhaal? Ehm… Vooral dat het uitbesteden van het beheren van je vermogen (vaak tegen een behoorlijke kostprijs) niet altijd winstgevend is. Ik denk dat het dus altijd verstandig blijft om zelf te begrijpen wat er met je geld gebeurt, en misschien is het dus maar heel zelden de moeite waard om het beheren van je vermogen uit te besteden…

Reacties staat uit voor Als je je vermogen laat beheren, wil dat nog niet zeggen dat het groeit…

Opgeslagen onder Geld en besparen

Reacties zijn gesloten.