Rijk? Ik? Nee hoor…

Ik blijf graag “onder de radar vliegen” wat mijn vermogen betreft. Ik kan verkopers nog steeds niet zo goed weerstaan, vrees ik, en in ieder geval vind ik het erg vervelend om “nee” te zeggen als ze me iets aanbieden. Dus ik vermijd ze liever.

Daarom ben ik van plan om bij een oplopend vermogen op een gegeven moment meerdere instituten een deel van mijn geld te laten beheren. Ik weet niet op welk moment de trigger “Hee, de vermogensbeheerafdeling moet eens contact opnemen met deze persoon” geactiveerd wordt, maar bijvoorbeeld bij de ASN-bank zijn ze bereid om vanaf 250.000 euro je vermogen voor je te beheren. Dus daar blijf ik dan mooi onder, had ik bedacht.

Nu ben ik ook absoluut niet van plan om miljonair te worden, dus zo’n enorme “prooi” ben ik nou ook weer niet, maar toch, wat mij betreft, liever geen vermogensbeheerders, of erger misschien, achter mij aan!

Dat is ook de reden dat ik hier anoniem schrijf. Ik wil wel bedragen kunnen noemen, en eerlijk kunnen zijn, dit omdat ik denk dat mijn verhaal voor anderen ook een motivatie kan zijn. Er zijn vast andere mensen met een redelijk mooi inkomen (maar geen super-inkomen) die zich afvragen hoe ze financieel verder moeten/willen. Maar ik hoef er dan niet zo nodig persoonlijk op aangesproken te worden. Hier op het blog kun je dan natuurlijk alsnog wel reacties krijgen van mensen die proberen je iets aan te smeren, maar die reacties kan ik gewoon negeren.

Privé hoeft ook niet iedereen het te weten. Voorlopig valt er ook echt niet zoveel te weten, met mijn lousy 54.000 eurootjes… Eén keer een dure auto kopen en je bent het kwijt 🙂 Maar hoe dat in de toekomst gaat lopen, dat moeten we dan nog maar bekijken.

6 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

6 Reacties op “Rijk? Ik? Nee hoor…

  1. Crowd_Funder

    Hallo Spaarolifantje,

    Ik heb je blog een week geleden gevonden en er sindsdien diverse dingen uit gelezen. Leuk om te lezen, en het maakt mij ook nieuwsgierig in hoe jij je keuzes en risicoafweging maakt.

    Beleggen in aandelen vind ik nog wat eng, vooral omdat ik het idee heb nooit echt te kunnen overzien hoe groot het risico nu echt is. Aandelen zijn hoog gewaardeerd, misschien halveren de meesten wel en blijft de prijs tientallen jaren consequent rond die prijs.

    Crowdfunding via Geldvoorelkaar doe ik wel. Hierbij zorg ik voor een goede spreiding, en niet teveel in 1 project. Dus ik hou er rekening mee dat een paar projecten kunnen stuklopen.

    Kan jij eens iets zeggen over je strategie van aandelen? Doe je etf’s? en waar let je op?

    Mijn doelstelling is inkomsten op te bouwen uit vermogen om zo niet (of in elk geval veel minder) afhankelijk te zijn van mijn salaris van m’n werk. Om zo meer vrijheid en zekerheid te creëren.

    Groeten Crowd_Funder

    • Zal ik een keertje doen. Het lijkt alsof jij crowdfunding (vaak voor opstartende bedrijven) als minder risicovol inschat dan (gespreide!) aandelen van gevestigde bedrijven… Ik denk dat dat niet klopt.

      • Crowd_Funder

        Ik heb niet het idee dat aandelen meer risicovol (hoeven te) zijn dan crowdfunding. M’n doel is juist dat crowdfunding uiteindelijk een deel van m’n investeringen zal worden naast andere investeringen. Ik voel me alleen (nog) niet vertrouwd met het idee van aandelen, komt ook door negatieve ervaringen uit m’n directe omgeving hiermee. Van wat ik er tot nu toe over gelezen heb lijken dividend aandelen, of etf’s die dividend uitkeren mij een goede mogelijkheid, zodat de prijsschommeling van de koers nauwelijks van belang is. Alleen heb ik er voor mijn gevoel te weinig inzicht in om ermee te beginnen.

        Ik hoop dus iets te leren van jouw ervaringen en ook mijn ervaringen en ideeën te delen.

  2. Ernie

    Wanneer ben je rijk? Volgens mij ben je rijk als je ervan kunt genieten en dat kan zijn van geld, gezondheid, familie, vakantie, vrij zijn en nog veel meer zaken. Enne goed gespaard als je de rijkdom van 54000 hebt. Ik heb het in ‘stenen’ zitten en dan nog ietsje minder maar ik voel (ben) rijk.

  3. GJ

    Hoewel 54.000 euro erg veel geld is, voor mijn gevoel wel tenminste, val je denk ik nog wel gewoon onder de categorie mensen die gewoon zo slim zijn om wat geld opzij te zetten voor hun pensioen.
    Maar als je de vermogensbeheerders op tv mag geloven (ik kijk heel af en toe nog weleens naar dat programma van Harry Mens) zit je qua vermogensbeheerders in Nederland wel goed, want maken ze alleen maar winst. Crisis of geen crisis. Ik heb er nog niet eentje gezien die toegaf dat het tijdens de crisis ook weleens tegenzat en dat ze geld hadden verloren.
    Of zouden we die verhalen misschien toch beter met een korreltje zout nemen?;-)

  4. Spreiding van risico’s blijft belangrijk.

    Vriendelijke groet,