Doe het zelf

De afgelopen zaterdag besteedde ik grotendeels aan het installeren van linux op een oude laptop van een vriendin. De laptop had een niet meer werkend computersysteem er op, en het beestje was toch echt te oud om er nog een nieuwe Windows-versie voor te gaan kopen. Dus… werd het linux: een gratis computersysteem dat voldoet voor de eisen die die vriendin had:

1. op de laptop kunnen internetten

Ja, dat waren alle eisen al. Verder beschouwde ze de laptop als verloren: als ik er nog iets van kon maken, was dat mooi meegenomen!

Ik was zaterdagavond heel trots dat ik helemaal zelf op dit oude bakbeest toch maar mooi een draaiende en werkende versie van een computersysteem had geïnstalleerd! De firefox-browser die automatisch met deze linux-distributie meekwam, deed het als een zonnetje. Aan alle vereisten was voldaan: problem solved!

Helaas bleek op zondagochtend dat de laptop nog een ander probleempje had: nadat hij het zaterdag de hele dag min of meer gedaan had (achteraf denk ik dat er al wat symptomen waren op die dag), gaf hij er zondag helemaal de brui aan. Toen heb ik wel de “expert” ingeschakeld (mijn vriend), die uiteindelijk denkt dat het moederbord stuk is en dat de laptop soms wel en soms niet functioneert door een haperende schakeling daar op. Door experimenteren had hij namelijk gevonden dat het niet aan de accu, de oplader, of de harde schijven, lag.

Nu moet ik helaas aan die vriendin gaan meedelen: “Operatie geslaagd, patiënt overleden”. Volgens mijn vriend kan ze misschien nog een paar euro krijgen voor de onderdelen (de harde schijven, de accu, en zo voort). Misschien kan ze dat geld dan weer gebruiken om een kleine en goedkope tablet kopen, want dat lijkt me voor wat zij wil en nodig heeft eigenlijk veel handiger.

Ik baal een beetje voor haar, het gaat haar vast toch wel wat geld kosten om het ding te vervangen; maar wel ben ik trots met wat ik toch blijkbaar met computers kan… Omdat mijn vriend de computer-deskundige is hier in huis, laat ik computer-dingen meestal aan hem over. Maar als het moet, kan ik het dus ook… Nou ja, deels… Hoe hij zondag onderzocht waarom de laptop niet meer opstarten wilde, dat had ik niet kunnen doen. Maar ook daar heb ik nu al weer wat meer over geleerd!

2 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

2 Reacties op “Doe het zelf

  1. En weer iets geleerd! Ik ben ook blij met een, met ’t computervirus besmette, zoon
    Groet

  2. Ik

    Ook het beeldscherm van laptops verkoopt prima op mp. Het toetsenbord enz… Alles uit elkaar en op mp met type nummers. Wij hebben laatst voor. 40 euro een scherm op mp gekocht, zeer dankbaar dat mensen de moeite name het online te zetten, nu kon onze oude laptop voor een klein prijsje weer gemaakt worden. Ooit kocht ik een los toetsen bord bij de fabriek omdat hij niet op mp te vinden was, kosten ons 80! Euro. Maar ik ben dan ook best gehecht aan mijn oudje!