Voorraad: niet teveel…

Afgelopen weekend logeerde ik bij mijn ouders vanwege een feest. Mijn moeder zei: “Ik had een ijstaart willen kopen bij de bakker, maar ik had er geen plek voor want de diepvries is vol.” En ik dacht: ja, dat is wel typisch de situatie in mijn ouderlijk huishouden… Al sinds ik mijn moeder ken (toevallig is dat ongeveer net zo lang als dat ik op deze aarde rondloop),  heeft zij een diepvries-kist. Niet zo’n staand kastje, nee… zo’n liggende vrieskist waar zeker 200 liter in kan: zeg 2 meter lang bij 1 meter breed en 1 meter hoog: zo’n model dus… En al zolang als ik mijn moeder ken, is deze diepvries vol geweest. Tot de nok toe vol. Zo vol dat er zelden maar iets bij kan. En deze keer dus ook niet.

De diepvrieskist is zo vol omdat mijn moeder een tuin heeft, en alle eetbare dingen uit die tuin moeten bewaard. Geweckt, tot jam verwerkt of ingevroren (en ja, in de bijkeuken staan dus ook rijen potjes met kersen, aardbeien, kersenjam, aardbeienjam, rode bessenjam, enzovoort, en zo verder). Maar uiteindelijk blijkt dat ze het niet bij kunnen houden met eten, en dat ze dus eigenlijk gewoonweg teveel opslaan en inslaan. Dat was vroeger al zo toen ze een opgroeiend gezin met kinderen hadden, en nu die het huis uit zijn, is het natuurlijk al helemaal zo… Dus leidt al deze verzameldrift er toe dat dingen die in die diepvries zitten langzaam naar de bodem zakken en pas na vele jaren herontdekt worden en dan maar weggegooid worden omdat ze echt niet meer lekker zijn. Zonde, toch?

Ik geef toe dat het hebben van een voorraad ook wel eens handig was, bijvoorbeeld als er op zondag plotseling visite kwam die mee ging eten, en mijn moeder dan effe 2 kilo sperziebonen en een hele kip uit de vriezer kon plukken. Maar teveel is teveel.

Een oplossing heb ik niet. Ik denk dat de meeste mensen geen vrieskist moeten nemen (vanwege dat gevaar van dingen die naar de bodem zakken en pas na jaren teruggevonden worden), maar een staande vrieskast. Het blijft dan in ieder geval overzichtelijker, je kunt dan veel sneller zien welke spullen je al hebt en hoeveel. Daarnaast is het misschien handig om te weten hoeveel groenten, fruit en andere bevroren dingen je in het algemeen gebruikt. En om dan niet meer te kopen of in de tuin te telen dan nodig is.

 

5 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

5 Reacties op “Voorraad: niet teveel…

  1. Geen betere raad dan voorraad, is m’n motto maar dat er daardoor ook dingen ‘omkomen’ is iets waar ‘k geen raad mee weet.
    Ik ‘loop’ daarom geregeld de kasten door, ben altijd aan het spiegelen en mijn vriezer is om die reden ook een kast. Andere reden dat ‘k geen kist wilde, is omdat ‘k een kleintje (1.62m) ben en dus het onderste deel uit de kist niet kan bereiken 🙂 zonder er helemaal in te duiken.
    groet

  2. Goh. Zo’n moeder heb ik nou ook. Weet je hoe zij dit probleem opgelost hebben? Gewoon nog een diepvriezer ernaast zetten. Mijn ouders hebben een groentetuin en vriezen alles in. Ze moeten zo tegen de zomer flink tegenaan eten om alle ingevroren spitskool, spruitjes, boerenkool op te krijgen. Ik ” betrapte” ze eens op een bloedhete dag met een pan boerenkool. Mijn moeder had zo’n trek in salade. Maar nee, dat kon niet hé. De vriezer moest nl leeg. Weggooien is uitgesloten. Afleren gaat niet lukken, dat is uitgesloten. Blijkbaar is de angst om zonder eten te komen hardnekkig ( en erfelijk)

  3. Lot

    Ik heb 3 lades onder de koelkast en vriezer met 7 lades, allemaal vol op het moment ook veel groente uit de tuin. Ik hou lijsten bij met de datum waarop ingevroren, in het begin vond ik het lastig om bij te houden maar al doende leert men en nu klopt het altijd wel en werkt prima.

  4. Boukje

    Mijn moeder is ook zo’n hamster!! Vroeger woonden we thuis met ons 5jes. Nu zijn we allemaal al lang het huis uit, maar de kelder, koelkast (2 stuks!!) en sinds kort een megagrote diepvries ( hoe bedenk je het voor hun tweetjes) staan bomvol!! Wanneer ik op zondag bijvoorbeeld misgrijp in mijn eigen kelder zeg ik tegen de kids: ff naar de winkel van Sinkel hoor. En das dus mn moeder….Die heeft van alles op voorraad…van pakjes jus tot wc papier en van boterhamzakjes tot flessen schoonmaakazijn! Nooit grijp je er mis. Ik heb er stiekum ook iets van geërfd, maar mijn diepvries is een kast en per lade weet ik ook wat erin zit. Mijn kelder is mooi overzichtelijk, en die loop ik ook geregeld bijlangs of er iets over datum is. Ik hoef niet vaak iets weg te gooien.

  5. pieter

    Geachte,
    Mijn moeder heeft de tweede wereldoorlog meegemaakt. Tot het einde van de jaren 60 begin jaren 70 had ze altijd een voorraad van bloem blikken met groenten, wc papier. Gewoon uit schrik voor honger te hebben. Zo waren er veel.
    Pieter