Voorraad: first in first out

Tijdens mijn studie heb ik nog een tijdje bij een supermarkt gewerkt als vakkenvulster. (Niet bepaald als zakkenvulster trouwens, want dat salaris was niet om over naar huis te schrijven, maar goed).

De bedrijfsleider benadrukte altijd dat we achteraan moesten bijvullen: hierdoor kwamen de oudste spullen vooraan te staan in het vak, en de nieuwere spullen die wij bijvulden achteraan. Ik moet toegeven dat ik dat niet altijd netjes deed (sorry, meneer de Graaf), maar voor de winkel was dat natuurlijk wel het beste, want anders zouden pakken of zakken achterin het schap misschien wel in de winkel over de datum gaan, als je de nieuwe spullen altijd voor de oude zet. Zonde!

Als klant handig om te weten: heb je een keer echt iets nodig wat zo lang mogelijk houdbaar is, kijk dan eens achter in het vak. Ik zou die moeite trouwens niet doen als de houdbaarheidsdatum van het voorste zakje/pakje al ergens in 2018 is… Ik neem aan dat je het wel voor die tijd gaat gebruiken, dus dan hoef je echt niet te kijken of er achterin nog iets ligt wat wel tot 2019 houdbaar is…

En ook handig om te weten: heb je thuis een echte voorraadkast waarin je van een artikel meerdere stuks bewaart, zorg dan dat het pakje wat het eerst de houdbaarheidsdatum bereikt, vooraan staat. Het artikel dat je het eerste in de voorraad hebt geplaatst, moet er ook weer als eerste uit en gebruikt worden (first in first out). 

Natuurlijk hoef je thuis je voorraadkast niet te spiegelen ( = in alle vakken alle producten helemaal naar voren halen en vooraan laten staan, zodat alle vakken helemaal vol lijken te zitten), maar als je dat wil, mag je dat wel doen hoor…

Advertenties

1 reactie

Opgeslagen onder Geld en besparen

Een Reactie op “Voorraad: first in first out

  1. GJ

    Ik heb mezelf aangewend om (op mijn werk) altijd met FIFO te werken. Ook al hebben we geen producten met houdbaarheidsdatum, krijg je wel heel veel stof op de oude spullen als je die steeds laat staan. En soms staat er weleens een productiedatum op, en dat komt bij klanten ook raar over als ze iets “nieuws” kopen dat al jaren geleden gemaakt is.