Zeven extra maanden

Ik werk samen met een flink aantal mensen die de pensioenleeftijd naderen. Dat komt onder andere omdat het bedrijf waarvoor ik werk al jarenlang aan het bezuinigen is, en er dus nog maar nauwelijks nieuwe krachten bij komen. De gemiddelde leeftijd van de werknemers gaat elk jaar met ongeveer een jaar omhoog bij ons bedrijf.

Gisteren was ik aan het werk en hoorde ik een oudere collega aan weer een andere collega uitleggen dat ze dankzij het verhogen van de AOW-leeftijd nog zeven maanden extra zal moeten. Eerst was het nog twee jaar, en nu is het nog twee jaar en zeven maanden. 

Ik kon de zucht horen. En ik gun deze mevrouw best, dat ze eerder zou kunnen stoppen. Ik merk ook aan haar dat ze ouder wordt: trager, langzamer herstellend van een werkdag. Maar blijkbaar laten haar financiën niet toe dat ze “gewoon” op haar 65e kan stoppen, en heeft ze geen geld om zelf een paar maanden te overbruggen. Jammer voor haar, zeg. (Ik vertelde eerder over een andere collega die wel lekker vroeg met pensioen kan, fijn voor haar!).

Waarschijnlijk zal een aantal collega’s van mij wel voor de officiële pensioenleeftijd in de ziektewet belanden, omdat het werk gewoon te zwaar wordt voor ze. Dat zie ik wel gebeuren. Tja, op die manier kom je natuurlijk ook aan je pensioen, maar leuk is anders.

Ik vind het eigenlijk heel erg dat mensen zo moeten ploeteren op die leeftijd…

8 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

8 Reacties op “Zeven extra maanden

  1. Ha Spaarolifantje. Ik lees pas sinds kort je blog, veel te laat, maar dat komt eigenlijk door je naam… Sorry! Ik sla olifantjes, beertjes en poesjes vaak over. Maar wat een fout, je bent gewoon heel serieus bezig met wat mij ook bezig houdt! Daarnaast ontdekte ik dat je een plaatsgenoot van me bent. 😊.

    Ik zit qua leeftijd wat dichter bij die oudere collega’s van je dan bij jou. Maar ik hoop wel dat ik ver voor 65ste jaar gewoon mijn dag kan gaan invullen zoals ik het zelf wil, zonder dat ik ergens móet zijn om in leven te blijven. Ik blijf je met plezier en interesse lezen!

  2. Lot

    Aan pensioen en AOW zitten heel wat haken en ogen om het volledige bedrag te krijgen. Als je 7 maanden eerder stopt kom
    ;de meer tekort aan die inkomsten van die paar maanden. Ook diverse premies zouden dan extra betaald moeten worden. Bij mij is iets dergelijks aan de orde geweest. Is wel in iedere situatie net iets anders maar minder makkelijk dan gewoon iets eerder stoppen.

  3. e

    Hm.. tsja.. mijn ouders zijn van deze leeftijd en ik vind hen echt nog niet te oud om te werken. Op die leeftijd krijg je (afhankelijk van de cao natuurlijk) meestal ouwe-lullen-uren, zodat je toch minder uren hoeft te maken. Er zijn ook mensen die er niet tegenop zien, toch zal ik wel zorgen dat ik tegen die tijd zelf kan kiezen of ik door moet blijven werken als ik `af aan het takelen ben`of door mag werken als ik me dan nog fit genoeg voel (ik denk het wel), Dus een buffer voor die tijd is wel handig.

    • Je hebt gelijk: het is inderdaad zo dat er ook mensen zijn die op die leeftijd wel nog fit genoeg zijn om een baan aan te kunnen. Ligt aan de mensen en aan de soort baan…

  4. Het is een heerlijk idee eerder te kunnen stoppen als je dat zelf wilt. Er zijn echter ook genoeg mensen die er geen enkel probleem mee hebben langer te moeten werken (meestal mensen die niet per se MOETEN voor het geld, heb ik de indruk).
    Toen de voormalige AOW-leeftijd van 65 werd bepaald, leefden mensen minder lang dan tegenwoordig, dus is het niet zo heel raar dat de grens nu wat naar boven bijgesteld is. Het ene beroep is er alleen wat geschikter voor om langer door te werken dan het andere.
    En het is nogal inconsequent dat je als oudere móet blijven werken maar geen nieuwe baan kunt vinden als je werkloos wordt.