Beleggen in windmolens

Ik heb een aantal beleggingen in windmolens. De moderne variant die elektriciteit opwekt, dus. Dit is omdat ik geloof in dit soort opwekking van energie. Ik zou het liefst ook zonnepanelen leggen op ons eigen dak, maar gezien de plek van ons huis zou dit erg inefficiënt zijn. Dus dan maar zo een steentje bijdragen én een graantje meepikken.

Sinds kort beleg ik ook een beetje in het windmolen-project van Eneco: HollandseWind Certificaten. Vanaf 25 euro kun je meedoen. De opbrengst is niet erg hoog te noemen: 2,5% dividend per jaar gegarandeerd, en als het hard genoeg waait nog een beetje meer, tot maximaal 3,5%. Dus als je 100 euro inlegt, krijg je elk jaar 2,50 euro ervoor, en misschien nog een eurootje meer als het hard gewaaid heeft. Na vijf jaar moet de hele inleg terugkomen.

Een opbrengst van 2,5%-3,5% is natuurlijk wel meer dan je op de gewone spaarrekening kunt krijgen, en zelfs een deposito van vijf jaar levert geen 2,5% rente meer op (echt waar). Aan de andere kant is het natuurlijk wel zo dat dit een belegging is: je leent geld uit aan Windpark de Beemden B.V., en als die het niet terug kunnen betalen, dan ben je het kwijt. Ik denk dat de kans klein is dat dit windpark in de komende vijf jaar failliet gaat (zou ook nog een enorme blamage zijn voor moederbedrijf Eneco), maar je weet het maar nooit natuurlijk.

Voor mij is het aanwezige risico wel de moeite waard, gezien het feit dat ik er moderne energievormen mee stimuleer en gezien de iets hogere rente. Al is het dus ook zo dat ik er niet al mijn geld in zou steken, en zeker geen geld dat ik niet zou kunnen missen.

Eneco gaf 400.000 certificaten uit ( totaalbedrag dus 10 miljoen), rond 10 augustus, twee weken na de start, waren er 110.000 verkocht (bron). Ik weet niet hoe de stand nu is.

En nu hou ik snel op voordat jullie denken dat ik hier geld voor krijg. Mocht je interesse in duurzaam beleggen gewekt zijn, weet dan dat er nog heel veel meer andere mogelijkheden zijn, die misschien wel beter bij jouw situatie passen ook (niet iedereen kan z’n geld vijf jaar lang missen, bijvoorbeeld). Je zou eens kunnen kijken bij de Triodos bank, bij de ASN bank, en bij diverse windenergie-verenigingen en bedrijven.

Reacties staat uit voor Beleggen in windmolens

Opgeslagen onder Geld en besparen

Reacties zijn gesloten.