Slim met mijn geld omgaan

Ik verdien genoeg geld. In principe zou ik zorgeloos geld uit kunnen geven, zonder in de problemen te komen. En toch hou ik bij hoeveel ik uitgeef. Waarom?

In de eerste plaats… is het eigenlijk niet waar dat ik zorgeloos geld uit zou kunnen geven zonder in de problemen te komen… Dat heb ik zelf bewezen toen ik als 25-jarige voor het eerst een “echt” salaris kreeg. Zo’n 2000 euro per maand was het toen, in 2004, en hoppakee, het vloog er allemaal uit. Na een jaar werken had ik 2000 euro meer uitgegeven dan dat er binnengekomen was in die tijd. En stond ik dus ruim in het rood. Oeps. Dat was voor mij op een gegeven moment het omslagpunt: ik moet opletten waar mijn geld naartoe gaat, anders gaat het gewoonweg mis.

Er bestaan vast mensen die wél geld uit kunnen geven zonder er bij na te denken. Bijvoorbeeld omdat ze uit zichzelf vrij zuinig zijn en gewoon weinig dure dingen willen hebben. Of misschien omdat ze een heel heel erg hoog inkomen hebben. Maar voor mij geldt dat gewoon allebei niet.

In de tweede plaats… Dat geld heb ik verdiend door te werken, en nou is werk wel niet verschrikkelijk, maar het is ook weer niet mijn hobby. Dus het geld dat ik verdiend heb door te werken kan ik maar beter ook op een zinnige manier uitgeven aan dingen die ik echt nodig heb of die ik echt leuk vind, en niet zomaar aan onzin en prullen. En als ik oplet, kan ik kan zelfs nog een deel sparen voor later.

In de derde plaats… Kan ik misschien ook nog iets goeds doen voor de wereld door slim met mijn geld om te gaan. Minder prullen kopen betekent minder milieubelasting. Meer geld overhouden betekent dat er ook geld naar goede doelen kan. Meer geld overhouden betekent ook dat ik minder uren hoef te werken en daardoor misschien meer tijd aan andere goede en nuttige dingen kan besteden (het blijkt trouwens dat ik in mijn vrije uren ook heel goed kan luieren, waarvoor sorry 😉  ).

En tenslotte vind ik het stiekem zelf ook leuk om mijn uitgaven bij te houden. Maar dat is misschien wel gewoon een hele rare hersenkronkel…

4 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

4 Reacties op “Slim met mijn geld omgaan

  1. Voor ons geldt t zelfde hoor 😉 ik vind het leuk om het bij te houden! ik kijk graag naar de cijfertjes, vooral nu het goed gaat qua inkomen en uitgaven en we dus zelfs kunnen sparen. en ik denk er hetzelfde over.. we zouden wat onbezorgder kunnen leven, maar ik hou van mn overzicht en zeker weten dat we bepaalde uitgaven kunnen doen, ipv altijd de twijfel of het wel echt kan :p

  2. John272

    Ben zelf ook gek op nummertjes en probeer elke maand weer meer te sparen, dit lukt nu goed. 3 maande geleden nog 550 euro p.m ga nu richting de 600 gewoon door dingen niet te doen, en te bezuinigen op vaste lasten. Heb nog enkele overbodige lasten die geschrapt gaan worden (meeste maand opzeg termijn) dan loop ik over de 2,5 maand / 3 maanden aan op de 670 euro in de maand spaargeld. Ik spaar ook voor later, werk er te hard voor. Leuke blog hoor, blijf zo doorgaan!

  3. Het bijhouden van besparingen maakt je inderdaad meer bewust en helpt je meerdere kansen te zien en te benutten.

    Leuke blog!

  4. e

    bewuster omgaan met wat je hebt, maar het leven gewoon NET iets leuker 🙂