De bieb: het abonnementsgeld waard?

Ha, wat grappig. Ik zie net dat je je leen-geschiedenis kunt downloaden bij de bieb van Delft. Dat kan vast al een tijdje, maar ik wist het nog niet.

Ik kan zo een jaartje of vier terugkijken; en dan blijkt dat ik gemiddeld per jaar 62 boeken geleend heb. In 2014 leende ik tot nu toe trouwens nog maar op 27 boeken, dus hoog tijd om weer eens langs te gaan, zodat ik die 62 weer haal dit jaar 🙂

Voor mij is dit best een mooi aantal. Ik zal ook maar toegeven dat ik sommige boeken wel geleend maar uiteindelijk niet gelezen heb. Maar ik denk dat je uiteindelijk kunt zeggen dat ik gemiddeld 1 boek per week geleend en gelezen heb. Daarmee vind ik ook de kosten van mijn lidmaatschap (45 euro per jaar) best de moeite waard. Minder dan 1 euro per gelezen boek, kom daar maar eens om in de boekhandel 🙂

Gezien het aantal geleende boeken per jaar zou ik trouwens ook voor het goedkopere lidmaatschap kunnen gaan, waarbij je maar twee boeken per keer mee mag nemen. Maar ik vind het wel makkelijk om zes boeken tegelijk mee te kunnen nemen en wat minder vaak te gaan. Ik vind het trouwens nog best duur, dit abonnement, andere biebs waar ik lid van ben geweest, waren goedkoper (maar ja, dat is dan wel vijf jaar of langer geleden…).

Deze maand moet ik het abonnementsgeld weer betalen voor het hele komende jaar. Nou, dat is dus een uitgave waar ik het komende jaar weer veel plezier van ga hebben, zoveel is zeker!

17 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

17 Reacties op “De bieb: het abonnementsgeld waard?

  1. alice

    Heerlijk lezen hoor. Ik betaal 34 euro pj en kan onrechtmatig onbeperkt lenen.
    Ik neem 10 boeken per keer mee. Het geld haal ik er zo uit.

  2. Ernie

    Ik ben niet lid. Ik koop boeken bij de kringloop/markten etc. Max 1-2 euro per boek. Nadien verkoop ik de boeken weer op marktplaats zo blijft mijn hobby betaalbaar.

  3. izerina

    Zijn er geen mogelijkheden om korting te krijgen bij jullie? Hier(Vlissingen) geeft een bepaalde pas 5 euro korting op het bieb-abonnement.

  4. Ja, ik haal mijn abonnement er ook altijd ruim uit. Lees veel, vaak en snel en ook nog eens in de bibliotheek de kranten en tijdschriften.

  5. Jannie

    Gisteren 3 kunsttijdschriften gelezen in de bieb, soms neem ik een foto van een pagina met de (mini) ipad

  6. GJ

    Ik lees graag boeken, maar sinds ik de biebboeken uit hetzelfde genre als ik graag ‘s-avonds in bed lees, bij iemand naast de pot in de wc zag liggen, ter ontspanning bij het poepen, voor mij geen bibliotheekboeken meer.
    Sowieso is de bibliotheek voor mij niet zo handig. Soms komt lezen er niet zo van, en dan steeds die boeken terug moeten brengen…
    Ik koop mijn boeken dus gewoon. Kost wat, maar een hobby mag best wat geld kosten.

  7. Huib

    Na ongeveer 40 jaren lid te zijn geweest van de bieb heb ik vorig jaar mijn lidmaatschap beëindigd. De reden is dat is ik een e reader heb aangeschaft. De aanschafkosten heb ik in 2 tot 3 jaar terugverdient. De boeken zijn via via en door te downloaden ruimschoots gratis verkrijgbaar. Ik ben er erg blij mee en mis het papieren boek totaal niet.

  8. mariska

    Ik heb juist een bieb abonnement omdat ik e-books download. Ik “leen” ze van internet, maar vind dus wel dat daar iets tegenover moet staan. Ik doe dat door middel van een bieb abonnement. Ik leen dus zelf sporadisch boeken via de bieb, maar vind wel dat dat beschikbaar moet blijven voor iedereen.

    • Wie weet lezen we over tien of twintig jaar allemaal alleen nog maar e-books; en dan houdt de ouderwetse bieb deels op te bestaan. Maar ik kan me wel voorstellen dat je ook dan nog lid kunt zijn van een e-bibliotheek 🙂

    • GJ

      Vraag me wel vaak af of een schrijver daar nu iets mee opschiet, dat zijn of haar boek wordt geleend bij de bibliotheek. Zo’n abonnement is niet erg duur, en je kunt er enorm veel boeken mee lenen. Meer dan een paar cent per lezer zal daar niet in zitten.
      Voor de bekende Amerikaanse of Engelse schrijvers zal het weinig uitmaken. Die verdienen genoeg. Maar lijkt me voor schrijvers in de wat kleinere talen (zoals Nederlands) toch moeilijk om zo je brood te verdienen.

  9. E.L.

    Er zijn weinig dingen die ik zo het geld waard vind als een biebabonnement. Ik zie nu wel dat er door het land dus veel verschillen zijn qua bibliotheken en de abonnementen. Ik woon in ’t noorden en daar kost een normaal abonnement voor een jaar 45 euro. Voor dat bedrag mag ik in de hele provincie gratis boeken, cd’s, dvd’s en tijdschriften lenen. Bij alle biebs kan ik gratis boeken e.d. aanvragen die dan naar mijn eigen bieb gestuurd worden. Per keer mogen er 25 stuks op m’n pasje staan. Inleveren kan bij elke willekeurige bieb in de provincie ookal heb ik ze bij een andere bieb geleend. Fantastisch! Daar zou ik wel enkele honderden euro’s voor over hebben. Gelukkig kost dat het niet 😉
    Daarbij komt dat ik sowieso eigenlijk alleen boeken in bezit wil hebben die ik écht heel mooi vind. Zou ik alle boeken kopen die ik wilde lezen dan mocht 95% daarvan na één keer lezen weer weg, dat zou ook zonde zijn. Boeken die ik bij de bieb heb geleend en na het lezen écht mooi vind, zet ik gewoon op mijn verlanglijstje of koop ik ooit een keer zelf 🙂

    • Janneke

      Dan woon je vast niet in Friesland, want hier kost het abonnement dan wel rond de 45 euro, maar er mogen maximaal 7 items op het pasje staan. En ik kan ook geen boeken gratis uit andere bibliotheken laten komen naar de mijne want dat kost dan elke keer een euro, soort van reservering. Maar ik kan idd in elke bibliotheek in de provincie terecht met mijn pas.

      groetjes
      Janneke

  10. Bibliotheken krijgen geen subsidie meer in veel gemeenten. In mijn gemeente is het bieb-abonnement zelfs iets duurder dan bij jou. Ik leen minder dan jij en haal het er misschien niet uit, maar zie het lidmaatschap niet alleen als plezierige besparing, maar ook als een goed doel. Ieder kind kan er gratis lenen en ook volwassenen kunnen er laagdrempelig lezen en studeren.

  11. Janneke

    Ik heb sinds een paar jaar een ereader maar ben al lid van de bibliotheek sinds mijn 6e. Oeps al 30!! jaar. En de kinderen zijn ook lid sinds ze drie maanden oud waren, kreeg je via het cb ook een uitnodiging voor bij de jongste.
    Ik leen niet zoveel boeken meer vanwege de ereader maar vind wel dat het moet blijven bestaan de komende jaren. En vind het dus, net als Mariska, een kleine tegemoetkoming.