Heerlijk… Organisatie die zo ver gaat, dat ze alleen nog maar op de lachspieren kan werken

Ik ben een stiekeme gluurder op een Amerikaanse website over het huishouden. Mijn vermoeden is dat deze website ademloos gelezen wordt door Amerikaanse SAHMs (staying at home moms), die ofwel proberen om de perfectie die hier getoond wordt, te bereiken, ofwel zeer verdrietig bemerken dat hun eigen huishouden het toch niet haalt bij deze website, omdat ze het geld en de tijd missen om hun huis zo aan te pakken.

Vandaag las ik een post die mij werkelijk te ver gaat. De mevrouw die dit schrijft heeft een washok, of eigenlijk een was-kamer. En in de post laat ze zien hoe fantastisch deze georganiseerd is: klik hier.

Zo heeft ze bijvoorbeeld een was-schema (in mooie lettertypes natuurlijk) ingelijst en neergezet ergens in de waskamer. Hoe kun je je anders herinneren dat je op maandag de lakens moet doen, en op donderdag de beha’s? Ook heeft ze al haar schoonmaakmiddelen (het lijken er een stuk of twintig te zijn) netjes georganiseerd in een schoenen-rek.

Dan heeft ze nog een krijtbord neergehangen om aantekeningen op te maken. Daaronder heeft ze handige emmertjes gehangen: eentje voor de krijtjes waar je mee op dat bord kunt tekenen, eentje voor geld wat ze vindt in de zakken van de was, eentje voor “overige” dingen die ze tussen de was vindt. Mijn persoonlijke oplossing is: géén bord ophangen, dan heb je ook geen emmertje voor de krijtjes nodig. En alles wat je tussen de was vindt, leg je op een stapeltje bij de deur, en neem je dan als je klaar bent, mee naar waar het thuishoort.

Is maar een suggestie hoor.

Mijn vriend keek trouwens net over mijn schouders mee en zei: “Ieder zijn hobby. Dat is toch beter dan bushokjes in elkaar trappen?”. Daar kan ik het dan wel mee eens zijn.

Omdat deze website zo “over the top” is, helpt ze mij wel om te relativeren. Ik heb dus een wasmachine. En die staat er prima bij. Ik heb ook een wasmand. Ik was als die bijna vol is. En dat is dan mijn “laundry room organisation”. Scheelt me zo veel tijd… 🙂

15 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

15 Reacties op “Heerlijk… Organisatie die zo ver gaat, dat ze alleen nog maar op de lachspieren kan werken

  1. Ik vind het juist heerlijk om zulke sites te lezen. Lekker truttig, gaat nergens over maar daarom juist zo leuk en ergens ook wel inspirerend. Het is niet allemaal nodig, maar ik word er ook blij van als mijn huis er georganiseerd uitziet

    • Ach ja, dat is natuurlijk ook deels waarvoor ik het lees; het ziet er zo mooi uit. Maar tegelijkertijd weet ik ook wel dat dat voor mij niet haalbaar is. En dat het natuurlijk voor de foto’s nog eens extra mooi gemaakt is.

  2. Ernie

    dit is geen washok……… dit is een reportage voor een woonmagazine over hoe een washok er volledig ingericht uit moet (mag) zien.
    Over de top maar wel leuk om te zien.
    Ik zal maar geen foto van mijn washok maken en vooral niet een foto van wat er allemaal op mijn droger staat (voorraad bus hondevoer, voorraad zeeppoeder, plantengieter, eenzame sokken, en vaak een leeg eierdoosje)
    Ahum, puinhoop dus……maar goed deur dicht van het washok en je ziet er niets van.

  3. haha wat heerlijk! grote lach op mn gezicht getoverd hier iig 😉
    hier wel een ruime washoek, redelijk georganiseerd, maar niet zo extreem.. 4 wasmanden (licht/donker/bont/60graden), vol = wassen. werkt perfect voor mij.. 🙂 er zit nog niet zoveel tussen de was dat ik er een speciaal plekje voor nodig heb idd :p heel af en toe een 50 cent muntje als man boodschappen heeft gedaan oid. hij rookt niet meer, dus ook geen verdwaalde aanstekers. heerlijk 🙂 heel enkele x mijn autosleutel :p ach ieder zn hobby 😉 als die mevrouw er happy van wordt om het zo heerlijk over the top te doen, prima toch 😉 hier ook geen perfect huishouden, verre van.. zit nu nog met ongekamde haren opd e bank, in een simpel oud shirt en kapotte broek :p zoontje eet een cracker op de bank, heeft een doosje memory over de grond gegooid (pas 2.. dus memory kan hij nog net niet :p) en met duplo gespeeld. ik heb nog niet stofgezogen dus overal liggen nog de kruimels van gister.. ach jammer dan :p

  4. JBR

    Ik heb het idee dat vuile was niet eens naar binnen durft in zo’n ‘washok’ het zou zo’n verstoorder van de balans zijn. 🙂

  5. Hier word ik dus bloednerveus van. Ik ben behoorlijk georganiseerd.Het huis is eigenlijk altijd schoon en ik loop niet echt achter met klusjes. Ik moet echt alles goed verdelen over de week ivm fysieke beperkingen. Dus ben ik blij dat ik gewoon bij ben. Ik neem nu wel steeds FLY lady kwartiertjes om troep op te ruimen. Steeds een beetje, want daar kwam ik gewoon niet aan toe.Maar dit is zo perfectionistisch, dit doet me zo denken aan hoe georganiseerd ik was voor mijn burn-out dat ik er nu dus gewoon zenuwachtig van word als ik dit zie!!

    • Aaah, sorry! Voor mij is het dus juist zoooo over the top dat ik er niet meer zenuwachtig van kan worden. Denk je echt dat die mevrouw later (hopelijk veel later) op haar sterfbed denkt: “Maar in ieder geval is mijn laundry room strak opgeruimd”?

      Maar sorry dat jij je er zo naar over voelt; was niet de bedoeling.

  6. Ik mis een bakje voor ‘gevonden condooms in broekzak echtgenoot’.

  7. erg goed voor het millieu is dit washok allerminst, zoveel verschillende schoonmaakmiddelen en voor “elk hoekje een ander nat doekje”.
    Had idd meer het gevoel alsof ik naar een magazine zat te kijken, er wordt ook nog keurig vermeld waar je alles kunt kopen en voor welke prijs

  8. Paula

    Typisch Amerikaans. De ideale huisvrouw, moeder, partner, enz. uithangen. Ik lees regelmatig blogs uit de USA, maar de meesten hebben er last van. De schone schijn ophouden en perfect willen zijn. Ik ben blij dat ik niet aan de gekkigheid mee doe. Mijn huishouden is goed georganiseerd, maar we zijn ook nog maar met zijn tweetjes. Maar van mij mag het best een beetje rommelig (niet vies) zijn hoor. Je mag best zien dat er in ons huis geleefd wordt.

  9. Lis

    fantastisch! ik vraag me ook af of de husband een tattoo met ‘husband’ op z’n voorhoofd heeft staan… aangezien mevrouw blijkbaar niets kan terugvinden of herkennen als er geen labeltje op prijkt.
    oprah winfrey schijnt een aparte ‘gift wrapping room’ te hebben, een kamer met als enige doel ‘om cadeautjes in in te pakken’, dat lijkt me ook wel wat 🙂

    • Ik ben op deze website in ieder geval ook al meerdere gift wrapping plekken tegengekomen – geen eigen kamer, maar wel een hele kast of een heel bureau gewijd aan de edele kunst van het cadeautjes inpakken. Dat betekent dus zeventien rollen cadeaupapier, vijftig rollen lintjes, en zo voort. Ook erg over the top natuurlijk.

  10. Ineke

    Het ziet er inderdaad prachtig uit. Mijn wasmachine staat in de douche met de wasmand ernaast en de zeep erop. Wat meer heeft een mens nodig? Ik was als de mand vol is en vast ook nog de verkeerde dingen bij elkaar maar komt altijd goed blijkbaar. Typisch geval van niet beters te doen hebben, deze mevrouw, maar ze is er tevreden mee dus waarom niet? Ieder het zijne. : D