Wat geef ik op, en wat niet?

Ik bezoek een Engelstalig forum over financiën. Het staat hier ook in de linkerbalk: ERE: extreem rentenieren . Tenminste, dat is het blog van de oprichter, bovenaan kun je dan ook nog naar een forum. Zowel de oprichter als veel forumleden zijn behoorlijk fanatieke bespaarders. Ze willen zo snel mogelijk genoeg geld verdiend hebben om niet meer afhankelijk te zijn van een baan: ze willen kunnen leven van de opbrengsten van hun beleggingen. Of ze, als dat punt bereikt is, ook stoppen met werken, is dan hun eigen keuze. (Er zijn forumleden die gestopt zijn toen ze hun streefgetal bereikten, en er zijn er ook die rustig doorwerken omdat ze het naar hun zin hebben op hun werk, of zich daar graag nog verder ontwikkelen).

Zelf kijk ik daar graag rond. Maar weet ik ook wel dat ik zelf niet zo fanatiek kan of wil leven. De eigenaar van de website, Jacob, heeft jarenlang in een caravan (RV) gewoond met zijn partner, om maar zo weinig mogelijk geld uit te geven. Dat ben ik niet van plan, al zou een ruime caravan op een mooi stukje platteland ook weer helemaal niet zo slecht zijn. Ook de besparingen die sommigen voor elkaar krijgen op het gebied van voedsel en energiegebruik, doe ik ze niet na.

Toch kom ik er graag, en laat me inspireren. Dat ik dan niet alles na doe, jammer dan. Dat ik er langer over ga doen om te kunnen leven van de opbrengsten van mijn beleggingen is een consequentie van het feit dat ik nu sommige dingen niet op wil geven.

6 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

6 Reacties op “Wat geef ik op, en wat niet?

  1. Ik vind het knap dat sommige mensen alles opgeven om op eerdere leeftijd met pensioen te kunnen. Ik zou dat niet kunnen / willen. Stel nou dat ik zo hard zou sparen dat ik met mijn 60e op pensioen kan, zou ik dan op dat moment nog wel ervan kunnen genieten?? Tenslotte heb je dan je gezondste jaren al achter de rug. Dingen die ik nu nog wel kan, kan ik tegen die tijd waarschijnlijk niet meer….

    • Het is de uitdaging om beide te doen. Nu leuke dingen, maar óók eerder stoppen. Kunnen gaan en staan waar je wilt, zonder om maandag om 8.00 weer ergens aanwezig te moeten zijn..

  2. Ik lees er ook graag. Ik worstel nu met het punt: geen auto meer, een van de grootste bezuinigingen. Ik ben bijna zover. 😊

    • Ik

      Dat vind ik erg dapper! Wij hebben nooit een auto gehad tot dat onze zoon geboren werd. En ik merk nu dat het wel heeel erg handig is om een auto te hebben. We hebben zoveel meer vrijheid, ookal ervaarde ik dat zonder kinderen totaal niet als belemmering onze scooter bracht ons overal! We hadden veel meer vrijheid. nu met kinderen zijn we meer gebonden en beperkt ik zie me zelf niet met een baby /nu peuter op de scooter. Zelf heb ik geen rijbewijs en doe veel lopend of op de fiets, uitjes met het gezin gaan vaak met de auto. Zonder auto wil ik niet meer.

    • knap hoor! ik zou nu niet vrijwillig zonder auto willen. mn vader woont op 5 kwartier rijden afstand, en dat is al best lastig met 2 kinderen en weer op tijd thuis zijn savonds om te slapen enz. als je met ov moet ben je nog langer onderweg en dus korter op visite. en is nog behoorlijk duur met zn 4en. auto kost ook veel, maar de aanschaf is al gedaan. benzine en onderhoud vind ik nog best meevallen.. en ook de andere dingen zouden veel lastiger worden, uitstapjes enz. vind het superknap als mensen dieluxe vrijwillig opgeven (als het financieel moet is het iets anders.. of verplicht door bijv gezondheid oid nog heel knap.. maar dan moet je en heb je geen keus meer).

      • Mijn voordeel: mijn werk is op tien minuten fietsen, het treinstation op vijf, mijn kinderen zijn de deur uit, zo ook geldverslindende partners en dochter mét auto woont op 5 minuten wandelen. Dus nu zeg je waarschijnlijk niet meer knáp, maar eerder ” dat je nog zolang een auto had!” Met kinderen en verre familie is het een ander verhaal.