Wasmachine stuk

Ja, het is weer eens zo ver. De wasmachine is stuk.

Ik zette hem vandaag aan, hoorde een tik, en vervolgens doet hij niet zoveel meer. De lichtjes gaan nog wel aan, en hij zet altijd even aan (iets van vier seconden of zo hoor je lawaai), maar daarna houdt hij op. Helaas meldt hij geen foutcode, zodat ik niet in het boekje kan opzoeken waar het probleem zit.

De wasmachine is uit 2006 en is nu dus 8 jaar oud. Hij werd precies twee jaar geleden, in september 2012, voor het laatst gerepareerd (blijkt uit de factuur die we bewaard hebben). Sindsdien doe ik braaf elke maand een kookwas om zeeprestanten te verwijderen, en ook maak ik het filter af en toe schoon. Maar toch is-ie nu weer stuk (ach ja, ik neem ook aan dat “een kookwas doen” niet tegen alle kwaaltjes helpt).

Nu kan ik het ding op straat zetten en op de hand gaan wassen (ja, ha ha, daahaaag), ik kan gaan proberen om zelf uit te vogelen wat er mis is en dat repareren, of… ik kan de reparateur bellen.

En dat laatste heb ik dan toch maar gedaan, ook in overleg met m’n vriend. Het bedrijf kwam nog met een aantal adviezen om eerst te proberen, maar toen dat ook niet hielp, is er een afspraak gemaakt. Donderdag komt er iemand langs. Tot die tijd zijn we wel veroordeeld tot handwasjes (of geen wasjes)…

8 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

8 Reacties op “Wasmachine stuk

  1. Owww wat irritant!
    groet

  2. Oei! Echt vervelend 😦 Ik weet er alles van, wij hebben drie weken niet kunnen wassen ivm verbouwing en nu is de droger weer kapot… Het is dan echt even behelpen. Al kun je makkelijker zonder droger dan zonder wasmachine…

  3. Wilma

    Wij hebben pas een nieuwe aangeschaft. Hij was 9 jaar oud.
    Ik vind een oude wasmachine vaak de reparatiekosten niet meer waard.
    Ben benieuwd wat jullie reparatie gaat kosten en hoop voor je dat hij dan over een paar maanden niet weer iets anders mankeert…
    Helaas is de levensduur tegenwoordig niet meer zo lang als van de oude, degelijke machines.

    • nadasurf

      Ben ik het niet mee eens en met laatste geef je het zelf al aan.

      Hier een machine staan bijna 15 jaar en geen haar op mijn hoofd om bij het eerste defect hem bij grofvuil te zetten zo degelijk zie je ze niet meer:(

      • Wilma

        Ja dat zeg ik toch. Toen wij pas getrouwd waren (35 jaar geleden) kregen we een wasmachine die 15 jaar is meegegaan, zo maken ze ze dus niet meer.

  4. nadasurf

    Uit 2006 vindt ik nog niet zo oud. Je kan eerst zelf ook dingen uitsluiten, draait trommel goed, beschadigingen manchet, snaar aandrijving in orde , veren op zijn plaats en werking schokdempers,etc….

    Kan kleinigheidje zijn en monteur brengt weer veel kosten met zich mee ook al is het niks.

  5. Anoniem

    na 8 jaar zijn vaak bij siemens/bosch wasmachines de koolborstels op, dat draait de trommel niet meer. vervangen kan je zelf als je handig en technisch bent ? koolborstels kosten ca 20-30 euro