Goede voornemens

Ook ik heb op dit moment een beetje last van een dipje, en ik ben niet de enige, lees ik net.

Maar ik bedacht me net: het komt vast omdat het winter gaat worden. Straks in de lente ziet het er allemaal vast weer wat beter uit. Daarover doordenkend bedacht ik me dat ik zelf kan zorgen, dat ik er komende lente echt veel stralender en beter bij zit, en dat ik ook volgend jaar “beter” en tevredener de herfst in kan gaan.

Tijd voor goede voornemens dus, ook al is het nog lang geen januari… Ik heb begrepen dat je doelen het liefst meetbaar moeten zijn. Als het bij vage voornemens blijft, kun je nooit weten of je je doel nu wel of niet gehaald hebt. Ik denk dat ik daarom een streefdatum stel van 7 april voor alle doelen (dit is precies zes maanden vanaf nu).

  1. Ik wil er op 7 april financieel beter bij zitten dan nu. Elke keer kleine stapjes vooruit.
  2. Ik wil dan minimaal 10 kilo minder wegen dan nu. Afvallen is echt nodig aan het worden (vertellen mijn gewrichten mij). Ook dit is waarschijnlijk een kwestie van elke keer wat kleine stapjes de goede kant op maken.
  3. Ik wil volgend jaar lente meer tijd besteden aan een hobby, ofwel een oude die ik weer oppak, ofwel een hele nieuwe. Op dit moment heb ik eigenlijk geen hobby (behalve hier schrijven dan?), dus “er een hebben” is al een meetbaar iets, vind ik.
  4. Ik wil de komende tijd mijn familie vaker zien, en ik wil daar ook tijd voor vrijmaken. Ik zou in april de gewoonte ontwikkeld willen hebben om minimaal twee keer per maand minimaal een halve dag met familie door te brengen.
  5. Ik wil op mijn werk niet teveel hooi op mijn vork nemen. Als ik terugkijk in april wil ik gemiddeld graag tussen de 20 en 25 uur per week gewerkt hebben en niet meer. Hierdoor hou ik dan ook genoeg tijd over voor de andere puntjes op deze lijst.
4 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

4 Reacties op “Goede voornemens

  1. Vlijtig met Zuinigheid

    Ik was in totaal 9 kilo bijgekomen door medicatie en natuurlijk veel te veel snoepen. Ik heb de app gedownload van Weight Watchers en met 4 maanden was ik de 9 kilo kwijt. Het is nu een paar weken geleden dat het lukte, dus ben nog in de aftastende fase over wat wel kan en niet. Misschien ook iets voor jou.
    Voor de rest moeten je voornemens met kleine inspanningen wel lukken lijkt mij. De financiën elke maand een beetje vooruit. Succes ermee.

  2. Wat ook goed werkt zijn kleine voornemens i.p.v goede (en vaak hele grote). Uiteindelijk gaat het om het maken van een keuze. En het behalen van maanddoelen is makkelijk(er). Goed om niet tot 1 januari te wachten!!

  3. meneerdubbeltje

    Een hobby is geweldig, maar het kost in de meeste gevallen ook geld.
    Even goed bedenken wat de hobby zal gaan worden.
    Op mijn blog ben ik bezig met een vervolgverhaal over zaken die ik vroeger allemaal heb verzameld. Schrikbarend !!

    Veel succes !

  4. Ri

    Met afvallen zou ik het net zo als in DOZK aanpakken. Houd bij wat erin gaat en wat eruit komt. Schrijf op wat je eet en wees daar heel strikt in. Alles noteren. En dat zet je af tegen de beweging/inspanning die je pleegt. En als de balans zoek is, dan moet je ofwel bezuinigen op eten of zorgen voor meer beweging. En geloof me. Minder in je mond stoppen is makkelijker dan meer bewegen. 14 minuten op de hometrainer is krap aan 1 perenijsje. Als je dit doet, word je je ook bewuster van de kwaliteit van eten die je binnenkrijgt. De hoeveelheid calorieën in 1 pizzaburger (OMG dat lijkt me zo vies goor en vet) zijn ongeveer gelijk aan die in een van deze recepten: http://www.weightcare.nl/wcm_avondrecepten.php Maar als je zo’n maaltijd eet, dan zit je de rest van de avond vol. En dat idee heb ik niet bij een pizzaburger. Het enige wat dat je brengt is dat je hem de hele avond opboert.

    Zoek eens op youtube of dailymotion naar een aflevering van Secret Eaters. Daarin word je wel duidelijk dat we helemaal niet zo eerlijk zijn over wat we eten op een dag.

    Ambitie 4 vind ik wat hoog gesteld. Ik denk dat je daar wat meer in termen van kwaliteit dan in kwantiteit moet denken. Of zou dat komen omdat ikzelf er niet aan moet denken een halve dag met mijn familie door te brengen. Hoe lief ik ze vind hoor. Da’s gewoon teveel. 😉