Analyse beleggingen

Ik heb deze week een weekje vrij. Mooi tijd dus om naar mijn beleggingen te kijken. Ik wil kijken hoeveel ze opgebracht hebben dit jaar (en vorig jaar, en over de hele termijn gemiddeld). Mijn bank geeft namelijk een raar percentage wat ik niet geloof, ik heb de indruk dat zij het percentage vanaf het begin van de looptijd rekenen, maar dat is jaren geleden, en in de tussentijd heb ik ook bijgekocht. Ik heb hier al eens uitgelegd hoe je de opbrengst per jaar kunt berekenen in Excel, met een formule die ook rekening houdt met tussentijdse aan- en verkopen.

Daarnaast wil ik kijken of ik nog op 50/50 zit: 50% aandelen en 50% obligaties, de verdeling die ik mijzelf wens (zie hier). Is dat niet zo, dan ga ik de balans er in terug brengen. Als ik een te hoog percentage aandelen heb, kan ik vanaf nu alleen maar obligaties kopen van mijn nieuwe geld, net zolang tot de balans hersteld is. Of ik kan ervoor kiezen om de aandelen die “teveel” zijn te verkopen en daarvoor obligaties te kopen.

Resultaat:

Dit jaar heb ik gemiddeld met mijn beleggingen (aandelen EN obligaties) tot nu toe 8,2% winst gehaald. Over 2013 en 2014 gemiddeld was het 5,3%, dus vorig jaar was voor mij blijkbaar niet zo’n goed jaar als dit jaar. Natuurlijk kan dit allemaal weer wijzigen, aangezien de markt nooit stilstaat.
De verhouding aandelen en obligaties is op dit moment 51% aandelen en 49% obligaties. Voor die ene procent ga ik niet aan de slag om het weer precies op 50/50 te brengen… Daar ga ik in januari of zo wel weer eens naar kijken.

2 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

2 Reacties op “Analyse beleggingen

  1. meneerdubbeltje

    Erg leuk om te lezen. Zelf durf ik (WW) de stap niet te nemen om in aandelen te gaan.

    • Kan ik me voorstellen! Ik heb trouwens eigenlijk een verdeling van 50/25/25: 50% spaargeld, 25% aandelen en 25% obligaties. Dat spaargeld is er dus ook omdat ik ook graag geld veilig heb staan. Beleggen moet je alleen doen met geld dat je minimaal 5 jaar niet nodig hebt en dat je in het allerergste geval zelfs helemaal zou kunnen missen…