Die tablets van tegenwoordig toch…

Onze eigen ipad is inmiddels ruim vijf jaar oud. Mijn vriend kocht hem als nieuw hebbedingetje toen hij mij pas kende, en ja, dat is vijf jaar geleden. Het is nog een ipad 1. Na een half jaartje wat intensiever gebruik door vriend en mij (spelletjes er op installeren, mee op reis etc), is het nu vooral een apparaat geworden waarmee ik ’s avonds in bed op het internet surf en boeken lees. Het besturingssysteem is blijven hangen bij versie 5 of zoiets, terwijl inmiddels versie 8 of zo bestaat, maar dat kan deze ipad dus gewoon niet aan. Doordat het besturingssysteem oud is, kunnen sommige apps niet meer geïnstalleerd worden, of apps die ik al heb kunnen niet meer een update krijgen. Maar ach, het geeft niet. Hij doet wat ik er mee wil doen, en voor ingewikkeldere dingen wijk ik toch liever uit naar mijn laptop.

Afgelopen week hebben we voor mijn ouders een tablet gekocht. We krijgen dat geld van hen terug hoor, maar wij kochten ‘m omdat zij er vertrouwen in hebben dat we voor hen een goede zouden kopen, en hij kwam bij ons aan omdat ik er dan ook nog wat apps op kan installeren. We kochten een vrij goedkoop modelletje deze keer, maar wat een extra opties zijn er in die vijf jaar bij gekomen!

Ten eerste werd er over het scherm gezegd in recensies die ik las: “niet de hoogste resolutie”. Nou, hij heeft precies dezelfde resolutie als die ipad van ons, dus mijn ouders mogen niet klagen, vind ik. Mijn vriend vertelde mij dat er intussen schermen zijn met een vele hogere resolutie, en dat zal vast wel iets toevoegen aan de ervaring, maar ik vind het er toch prima uit zien.

Ten tweede zou het bijgeleverde toetsenbordje wat onhandig werken. Maar je typt er veel sneller mee dan met zo’n toetsenbord wat op de tablet zelf naar boven komt als je iets wil intypen. Ik ben blij dat we de versie met toetsenbordje voor ze hebben gekocht.

Ten derde heeft deze tablet twee camera’s (de eerste ipad had er precies nul). De kwaliteit zou wederom niet zo goed zijn volgens de recensies, maar ik ben het daar toch weer niet mee eens: de foto’s die je kunt maken zijn scherper dan de foto’s die ik vroeger met mijn fototoestel maakte. En met de tweede camera kun je leuk skypen, en de resolutie is veel beter dan die van dat eerste webcammetje dat ik ooit kocht.

Tenslotte zitten er een hele hoop extra functies op die de ipad niet heeft. Een groot deel van die functies gaan mijn ouders waarschijnlijk niet gebruiken, dat is waar, maar ze zitten er wel mooi op.

Dit alles voor slechts 40% van de aanschafprijs van onze ipad… Dus moraal van het verhaal: als je even geduld hebt, kun je hetzelfde krijgen, maar dan veel goedkoper. Of ook: je hoeft misschien echt niet de allernieuwste ipad of tablet te hebben met de meeste snufjes. Zeker niet als je waarschijnlijk er vooral mee gaat websurfen en er af en toe een kaartspelletje mee doet…

4 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

4 Reacties op “Die tablets van tegenwoordig toch…

  1. Anoniem

    Hoi leuk dat je (juist)niet het nieuwste van het nieuwste hebt gekocht en dat het ook gewoon bevalt. In mijn omgeving kopen mensen vaak wel het nieuwse maar weten dan vervolgens niet goed aan te geven wat de plus punten zijn van deze nieuwe apparaten. Goed voorbeeld daarvan zijn de laatste types smart-phones van de verschillende merken.

  2. Mooi hé. En weet je het handige van zo’n toetsenbordje is, je klapt hem dicht en hup zo in je koffer. Gelijk een mooi deksel + nog een extra accu. Wij hebben er veel plezier van zo’n ding.

    • Ah, een website die ik inderdaad regelmatig lees. De website is trouwens wel in de afgelopen maand ineens een heel stuk commerciëler geworden, jammer genoeg, met artikelen als ‘De beste credit card van 2014’ en ‘Tien tips om meer te sparen’ en zo… Maar er zitten ook nog goede stukken tussen.