Spaargeld

Ik heb gisteren bij mijn vriend het onderwerp aangekaart, wat hij met zijn spaargeld gaat doen. Een paar jaar geleden is de hoeveelheid spaargeld die hij had behoorlijk gekelderd, omdat het dak van het huis vervangen moest worden. Maar inmiddels heeft hij weer een mooi spaarpotje: zoveel dat hij flink veel vermogensbelasting zal moeten gaan betalen.

Gisteren schreef ik al dat hij extra geld zou kunnen storten in zijn spaarhypotheek. Maar daarnaast kan hij ook nadenken over geld wegzetten voor zijn pensioen. Omdat hij zelfstandige is, kan hij zelf bepalen of en waar hij geld wegzet voor zijn pensioen. Hij heeft redelijk wat jaarruimte en ook nog wat reserveringsruimte uit het verleden, dus hij kan best een deel van het spaargeld wegzetten voor zijn pensioen. Dat geld zal dan ook niet meer meetellen voor de vermogensbelasting.

Hij heeft beloofd om er voor het einde van het kalenderjaar goed over na te denken. Hij kan dan natuurlijk zelf beslissen of hij een van deze dingen doet, of misschien wel allebei, of allebei niet. Hij wil graag dat z’n geld meer geld opbrengt, maar hij wil ook graag een deel van z’n spaargeld gewoon beschikbaar hebben voor als bijvoorbeeld zijn auto het eindelijk een keertje opgeeft.

Zelf heb ik ook best wat spaargeld en zal dus vermogensbelasting moeten gaan betalen, maar ik zie voor mezelf geen mogelijkheid om het geld weg te zetten. Een huis heb ik dus niet (we wonen in het huis dat mijn vriend kocht toen hij nog vrijgezel was), en voor mijn pensioen heb ik al ingelegd wat ik kon. Wel beleg ik een klein deel van mijn geld in groene beleggingen, en dat deel hoef je dan niet mee te tellen bij je vermogen, dus daar betaal ik geen vermogensbelasting over. Maar ik wil daar niet een hoger percentage van mijn geld in beleggen dan wat ik nu al doe, dus dan blijft er toch nog een deel over waar ik wel vermogensbelasting over zal moeten betalen. En tja, zo is het dan maar. Ik ben blij dat ik vermogen heb, natuurlijk!

7 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

7 Reacties op “Spaargeld

  1. Pien

    Ik hoorde laatst op de radio dat een zzp’er met een pensioenpotje, eerst dat potje moet opmaken voordat hij aanspraak mag maken op de bijstand, mocht dat onverhoopt nodig zijn. Dat nadeel zou hij met het bijstorten in de hypotheek niet hebben. Maar eerlijk is eerlijk: ik ving maar wat op op het nieuws en jullie weten er ongetwijfeld veel meer vanaf.

  2. Ri

    Niet om hem extra onder druk te zetten, maar de bank waar ik bij ben, hanteert een sluitingsdatum voor stortingen in de hypotheek ergens halverwege december. Dus als je daarna stort, dan wordt het in 2015 verwerkt. Mogelijk heb je volgend jaar dan weer hetzelfde ‘probleem’.

    • Dank je. Ja, het gaat nog wat uitzoekwerk kosten en ik weet dat banken soms moeilijke regels hebben over hoe en wanneer je moet betalen, dus ik hoop ook dat hij er snel over gaat nadenken.

  3. Enrico

    Lijfrentes mag je pas laten uitkeren als je de AOW leeftijd bereikt (waarschijnlijk in jullie geval 68, 69 of 70). Fiscaal gezien interessant (op dit moment), maar zal de belasting voor de AOW’ers straks nog zo laag blijven? Ik betwijfel het steeds meer, waardoor het fiscaal interessante deel ook op losse schroeven komt. En je toch alle verplichtingen aangaat om maar fiscaal voordeel te krijgen.

    Wil je eerder stoppen met werken? Dat is jouw wens toch? Dan MOET je met een lijfrente tot je AOW leeftijd uitkeren (en volledige belasting betalen). Geen fiscaal voordeel meer. Ook geen keuze.

    Houd je het geld in box 3, dan kun je het gewoon beleggen. Groen, of in aandelen, of obligaties. Neem die 1,2% voor lief en beslis zelf wanneer je het wilt gebruiken. Of dat nu voor een nieuwe auto, een aanbouw, een dakkapel, ander huis of 1, 2, of 3 dagen minder werken is. Dat mag je dan zelf beslissen.

    • Dat gaat zéker ook meegenomen worden in onze overwegingen.

      • Ri

        Terwijl het natuurlijk eigenlijk je reinste onzin is om nog eens belasting te betalen over middelen waar je ook al inkomstenbelasting over betaald. Ik probeer het dus zoveel mogelijk te voorkomen. ‘Gelukkig’ kan ik nog heel wat in de hypotheek stoppen de komende jaren.