Kleine waarschuwing over Wirecard: opzeggen is verdomd moeilijk!

Ik heb een aantal jaren geleden een virtuele creditcard genomen bij het bedrijf Wirecard in Duitsland. Dit deed ik, omdat ik toen geen echte creditcard nodig had, maar wel soms iets via internet wilde kopen. Wirecard bood en biedt een virtuele creditcard aan: je krijgt van ze een creditcard-nummer toegewezen, plus een beveiligingscode. Je moet eerst geld overmaken wat dan als tegoed op je virtuele kaart komt, en daarna kun je de kaart online gebruiken alsof-ie echt is – totdat het tegoed op is (en dan kun je het weer aanvullen natuurlijk).

Dit is niet helemaal gratis, ik begrijp de kosten niet zoals ze nu op hun website beschreven staan (altijd een slecht teken!), maar het kost je in ieder geval een euro elke keer dat je geld overboekt naar je creditcard. En misschien kost het meer.

Inmiddels heb ik al jaren wel een gewone creditcard, dus ik heb de Wirecard ook al jaren niet meer gebruikt. Dus wilde ik er maar eens vanaf.

En nu blijkt dat opzeggen nog niet zo gemakkelijk is… Ik las in de Algemene voorwaarden dat ik als klant mocht opzeggen zonder opgaaf van reden. Maar: dat kan dan weer niet via de website! Dus stuurde ik maar een brief met al mijn gegevens (naam, adres, het huidige creditcard nummer, en e-mailadres waarmee ik me ooit aangemeld had) naar het kantoor in Duitsland.

Kreeg ik vandaag een mailtje dat de brief ontvangen is, en of ik nog even mijn accountnummer (heb ik niet, behalve als ze het creditcardnummer bedoelen) en het antwoord op mijn veiligheidsvraag door zou willen geven.

Maar ik weet niet of dat nou wel nodig is… Ik heb in de brief echt wel alle informatie gezet die nodig is om te begrijpen wie ik ben en welk account ze moeten hebben. In Nederland zou je zeggen dat dat wel voldoende moet zijn als juridisch bewijs dat jij die klant bent en dat je van je abonnement of service af wil… Maar hoe zit dat in dit internationale geval? Ik weet het eigenlijk niet…

Ik heb een mail teruggestuurd dat ik volgens mij alle benodigde informatie wel gestuurd had, en of ze alsjeblieft mijn account willen afsluiten, maar helaas kreeg ik vanochtend weer een mail terug dat ze “volgens hun procedure” toch echt die gegevens nodig hadden.

Iemand enig idee of een brief genoeg moet zijn als teken van opzegging, voor Nederlandse klanten bij een Duits instituut?

3 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

3 Reacties op “Kleine waarschuwing over Wirecard: opzeggen is verdomd moeilijk!

  1. meneerdubbeltje

    Mijn ervaring is dat je gewoon schriftelijk kunt ‘Kundigen’ zolang je alle gegevens maar hebt. Persoonlijk ben ik huiverig om financiële informatie per post te verzenden, maar wellicht dat een telefoontje uitkomst kan bieden ? Ik weet niet hoe goed jouw Duits is, anders zou je vooraf even wat termen op papier kunnen zetten zodat je de juiste terminologie gebruikt in het gesprek.

    Overigens een aangetekende brief naar Duitsland versturen via Post.nl is duuuuuurrrr ….€ 11.00 !

  2. Misschien een vreemde vraag, maar als je alleen kosten betaald als je je creditcard gebruikt, waarom maak je het huidige tegoed dan niet op en laat je het account met 0 euro als saldo dan niet gewoon staan? Eventueel kan je dan je NAW gegevens wijzigen in een fictief iets zodat je er geen gezeur meer mee krijgt..

  3. liesbet

    Ik zou toch ook geen financiële info doorgeven via mail want je weet nooit wie er mee leest….