Uitbreiding werkuren

Ik werk op dit moment parttime. Mijn vaste contract (nog steeds: hoera dat ik dat kon krijgen!) is voor 20 uren in de week. Maar ik werk meer. En vorige week benaderde mijn baas mij, of we misschien eens moesten gaan praten over uitbreiding van het contract.

Ik werk heel flexibele uren, die gelukkig wel netjes worden bijgehouden en waar ik elke maand een overzicht van krijg. Ik heb dus gisteren eens naar die overzichten gekeken en gerekend, en ik kwam op 914 gewerkte uren in de acht maanden tijd dat ik nu een vast contract heb. Dat zou 1371 werkuren per jaar zijn als dat de komende vier maanden ook nog zo door ging. Dat is grofweg (ook rekening houdend met vijf vakantie-weken) een werk-uur of 29 in de week.

Screenshot 2014-11-19 10.03.19

Grafiekje er ook nog maar bij… Je ziet een duidelijke piek in juli vanwege het vervangen van collega’s die op vakantie waren.

Dus ik denk dat ik tijdens het gesprek ga vragen om een contract voor 28 uur per week. Dat is ongeveer wat ik echt werk, en dan blijft er nog dat ene uurtje per week over wat ik heel flexibel kan werken, of soms ook gewoon niet kan werken als het niet nodig is of als ik er geen zin in heb.

Als ik minder overuren werk en meer contracturen heb, zal mijn basissalaris ook hoger worden (ik denk zo’n 25 procent hoger) en zal ik minder schommelingen zien in de maandelijkse inkomsten. Dat is wel een prettig idee, het is handiger plannen, denk ik.

Ik zou ook kunnen pushen voor een contract van 30 of 32 uur. Maar ik weet niet zeker of ik dat wil. Het is ook wel prettig om nu af en toe een hele dag vrij te hebben midden in de werkweek, en dat zie ik dan niet snel meer gebeuren. Mijn vriend vindt dat ik lekker moet genieten van de vrijheid die de huidige hoeveelheid werk me biedt. En qua salaris redden we het, zoals bekend, toch al prima… Dus hij heeft wel een puntje.

4 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

4 Reacties op “Uitbreiding werkuren

  1. Willemien

    28 uur is heerlijk. Er is genoeg ruimte om te schuiven met uren en je kunt ook redelijk makkelijk wat extra werken als dat nodig is, ook als er schoolgaande kinderen zijn. Dan kun je redelijk makkelijk ook daar eens een activiteit of studiedag opvangen.
    Ik werk het al jaren, ook toen ik nog geen kinderen had.

  2. 28 Uur is een heel prettig aantal per week en het geeft je inderdaad minder schommelingen dan 20 uur met eventuele overuren. Ik heb er geen idee van of je ook een 13de maand krijgt, maar het voordeel van een vaste 28 uur is dat je die dan ook over een hoger salaris krijgt, evenals vakantiegeld en een onverhoopte ziekte-uitkering.
    Met een contract van 30-32 uur kun je natuurlijk ook altijd nog wel een dag per week vrij zijn.

    • … Ik zag dat ik op mijn overuren ook een toeslag krijg voor vakantiegeld, volgens mij compenseert dat aardig voor het feit dat het dan niet in je vaste contract zit. Maar ik denk dat je wat de 13e maand betreft wel gelijk hebt, ik zie als ik overuren maak op het salarisstrookje wel een “vakantie-dagen opslag” staan, maar geen “eindejaarsuitkering-opslag” of zoiets…). En met ziekte heb je ook gelijk, da’s een mooi extraatje, hoewel ik het nooit hoop nodig te hebben.

  3. Vlijtig met Zuinigheid

    28 uur lijkt mij wel lekker. Nog uren genoeg vrijheid. Ik zou niet voor meer gaan.