Automatisch sparen

Vanaf mei heb ik twee automatische handelingen laten verrichten met mijn betaalrekening:

  1. elke maand gaat er een standaard bedrag van 300 euro naar de beleggingsrekening
  2. elke maand gaat er een standaard bedrag van 500 euro naar een “maandsparen”-rekening (met een hogere rente)

Ik moet zeggen dat ik dit erg handig vind. De datum van afschrijven is zo gekozen dat-ie vlak na het binnenkomen van mijn salaris ligt. Deze bedragen zijn voor mij bedragen die ik elke maand kan missen zonder al teveel stress. En tegelijkertijd zie je dat in een half jaar tijd dit soort bedragen aardig oplopen, als je het maar gewoon elke maand blijft doen.

Misschien dat andere mensen “maar” 50 euro per maand kunnen missen. Maar als je daar een automatische overschrijving voor had gemaakt in mei, dan had je nu ook alweer 250 euro op de spaarrekening gehad, en binnenkort 300 euro… Toch ook niet niks, en omdat het automatisch gaat, valt het je nauwelijks op en hoef je er weinig voor te doen.

Een aanrader dus.

9 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

9 Reacties op “Automatisch sparen

  1. Je hebt helemaal gelijk en menigeen zal reeds sparen op deze manier.
    Ik heb net als jij gelukkig geen financiële problemen, maar er zijn heel veel mensen in Nederland die in hun handen zouden knijpen áls ze maar eerst eens € 10,00 zouden kunnen sparen per maand. Die van jouw totaal aan maandelijkse spaargeld moeten rondkomen.

  2. Wow, wat een bedragen! Fijn dat dat voor jou zo kan!

  3. John272

    Bij welke maatschappij heb je een maand sparen rekening en met welke rente komt dit? Krijg nu 1,65% bij KNAB met geen kosten en zonder voorwaarden. Vraag me af of het beter kan 🙂

  4. Nina

    Ik spaar ook aan het begin als ik mn salaris krijg, maar niet automatisch. Kan altijd dat ik net een maandje krap zit met een of andere rekening, maar mijn gemiddelde tot nu toe is toch ook 900€ dit jaar. Niet slecht vind ik zelf. Ik zit goed op weg om mn spaardoel van dit jaar tevhalen. Als ik een financiële meevaller krijg gaat dat ook per direct naar de spaarrekening. Geen beleggingsportefeuille, hier kopen we vastgoed als investering.

  5. Ernie

    ik spaar automatisch 10,00 per week is ook nog 520 per jaar, dit spaar ik voor alleen voor de vakantie

  6. hadden wij voorheen ook. en wat er overbleef spaarden we bij ing. maar om de lage rente bij ing en net ietsje pietsje hoger bij MoneYou hebben we alles omgezet naar moneyou (voorheen ohra en ing dus). nu kijk ik per maand wat er overblijft en stort dat naar moneyou, zodat er niet te veel bij ing blijft hangen, enkel een klein bufferspaarbedragje, voor als we iets meer uitgeven. zo hoeven we nooit wat terug te halen van moneyou, zoalng het geen extreem grote uitgaven zijn. we hebben een enorm wisselend inkomen elke maand. dit werkt voor ons nu suiper. maar voorheen was het een vast bedrag wat gewoon tussen de vaste lasten staat. beviel erg goed idd!

  7. Ja, zo sparen wij ook. Zo sparen we automatisch op verschillende spaarrekeningen die voor verschillende doelen zijn gemaakt: zorgkosten, onderhoud huis, spaarrekening zoontje en onvoorzien. Ik vind het ook erg makkelijk en gebeurd vlak na binnenkomst salaris. Als er aan het eind van de maand nog iets extra’s overblijft kunnen we nog wat extra sparen, maar meestal blijft er niks over, maar gespaard hebben we dan in ieder geval al.