Automatisch beleggen tijdelijk stopgezet

Schreef ik gisteren nog over de voordelen van automatisch sparen en beleggen, vandaag wil ik vertellen dat ik toch een paar dagen geleden de opdracht voor automatisch beleggen tijdelijk heb stopgezet. Dus vanaf deze maand gaat er geen 300 euro per maand meer automatisch naar de beleggingsrekening.

Dit heb ik gedaan, omdat mijn verdeling beleggen/sparen scheef is gegaan in het afgelopen jaar. Ik zie liefst de helft van mijn lange-termijn-geld in spaargeld, een kwart in aandelen(fondsen) en een kwart in obligatie(fondsen) – dit is mijn gewenste verdeling, gebaseerd op mijn situatie, op wie ik ben, en op wat ik mij wens (ik besprak het eerder). Maar op dit moment is de echte verdeling 40% spaargeld, 30% aandelen en 30% obligaties. Dit komt doordat ik het in het afgelopen jaar af en toe niet laten kon om wat extra te beleggen, maar ook doordat beleggingen harder gegroeid zijn dan spaargeld dit jaar. Maar deze verdeling is dus niet zoals ik ‘m gepland had.

Screenshot 2014-11-22 09.26.55

Even voor de meer visueel ingestelden onder ons: dit is dus de bedoeling…

De komende maanden wil ik daarom even niet beleggen, maar al mijn extra geld naar de spaarrekening laten gaan. Ik verwacht een paar maanden met hogere inkomsten vanwege de eindejaarsuitkering en uitbetaalde vakantie-uren en overuren. Als ik al dat geld op de spaarrekening stop, dan is de balans hopelijk tegen februari 2015 weer een stukje verbeterd.

En dan kan ik het automatisch beleggen dan weer opstarten. Het kost een minuutje of vijf om het automatisch beleggen te regelen, dus dat moet ik dan tegen die tijd gewoon weer even doen.

6 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

6 Reacties op “Automatisch beleggen tijdelijk stopgezet

  1. Mooie verdeling. Mocht de beurs een keer dalen (stel 50%) dan is het in deze verdeling 12,5% van het totaal en kun je gewoon doorgaan, zonder dat het beleggen tegen gaat staan.
    Bedankt voor het delen.

  2. Interessant. Ik moet hier toch ook eens naar kijken. Wij weten niet of we nog een terugbetaling moeten doen aan het UWV. Het lijkt erop van niet (kregen afgelopen week een overzicht met code 20, dat is een verrekening in ons geval vanaf maart 2013). Dus het lijkt erop dat wij nu kunnen gaan kijken. Beleggen durf ik niet meer na de woekerpolis etc. Heb het wel gedaan in het verleden met een bepaalde polis, maar ben er op tijd uitgestapt. Maar ik vind de toekomst onzeker. Als mijn man weer zijn baan verliest blijven we met een slechte pensioensituatie voor hem over. Hij is nu 58, dus wellicht is het interessant om te kijken wat bijvoorbeeld op termijn van 5 jaar voor ons het gunstigste is voor het geval hij over een jaar weer zonder werk zit en weer 3 jaar UWV heeft. Heb je een advies? Niet bindend, maar gewoon iets waar wij eens naar zouden kunnen kijken?

    • Als je het geld binnen tien jaar weer nodig gaat hebben, is het het verstandigst om niet te gaan beleggen. Het lijkt er op of dat voor jullie het geval is. Ik zou gaan sparen (en zoek de hoogste rente, bijvoorbeeld via deze website). En je zou natuurlijk geld wat je nu hebt voor vier of vijf jaar vast kunnen zetten en daardoor misschien een nog net iets hogere rente kunnen krijgen.

      De reden voor niet beleggen als het geld binnen een termijn van tien jaar nodig is, is dat de beleggingsmarkt op de korte termijn erg onvoorspelbaar is. Hebben jullie het geld over bijvoorbeeld vier jaar nodig en is er dan net een marktcrash geweest waarbij jullie aandelen 40% in waarde gedaald zijn, dan sta je toch beteuterd te kijken. Dan moet je het geld misschien wel opnemen omdat je het echt nodig hebt, maar dan ben je die 40% van de waarde definitief kwijt. Dan liever een spaarrekening, zou ik zeggen! Zelfs als de rente zo laag is als nu, loop je dan in ieder geval niet het risico van een 40% waardedaling in vier jaar tijd.

      Als je het geld pas over tien jaar of langer nodig hebt, is er een redelijke kans dat je aandelen(fondsen) tegen die tijd meer waard zijn dan nu, zelfs met alle wisselende koersen zoals die bij de aandelenmarkt horen. Dus dan zou je misschien wel kunnen gaan beleggen.

      Maar in jouw geval zou ik het appeltje voor de dorst gewoon echt op een spaarrekening zetten.

      • Dank je wel. Ik zat te denken aan een deposito en dan even kijken welke verhouding qua tijd/opbrengst gunstig uitpakt voor ons. Ik ga me er verder in verdiepen.

  3. Enrico

    Je kan ook 1 keer per jaar balanceren. Als er koerswinst is (doordat aandelen zijn gestegen) room je af door te verkopen en toe te voegen aan je spaargeld. Andersom, als de aandelen zijn gedaald koop je juist weer bij om de balans terug te brengen.

    In theorie zul je dan goedkoop kopen en duur verkopen.

    • In dit geval kan ik de balans er ook weer in brengen door tijdelijk te focussen op de spaarrekening. Als ik nu zou verkopen, betaal ik verkoopkosten. En over een paar maanden zou ik dan weer willen kopen en dan weer aankoopkosten betalen. Dus daarom kies ik er nu voor om de aandelen en obligaties te houden en het nieuw instromende geld naar de spaarrekening te sturen.