Doneren aan goede doelen

Ik doneer aan goede doelen. Dat doe ik om meerdere redenen:

In de eerste plaats uit een soort dankbaarheid: dankzij de samenleving waar ik in opgegroeid ben, heb ik kunnen overleven (ik had een ernstige ziekte toen ik erg jong was), leren en studeren (hoera voor ons onderwijssysteem en de stufi) en een mooie baan kunnen krijgen (als vrouw nog wel… dat is ook een vrij nieuwe ontwikkeling, dat vrouwen evenveel mogen als mannen…). Tijd om wat terug te doen, niet?

In de tweede plaats omdat ik begaan ben met andere mensen. Sommige mensen hebben gewoon pech, en ik heb (tot nu toe) geluk. Dan mag ik best wel proberen hen wat te helpen.

In de derde plaats hoop ik door geld te doneren de samenleving een heel klein beetje beter te maken. Ik geef toe, het is maar een heel klein beetje. Maar het is beter dan dat ik niets doe, of dan dat ik zelfs dingen zou doen met mijn geld die de samenleving onveiliger of onprettiger zouden maken.

Tenslotte doe ik het ook om me beter te voelen over mezelf. Cynici verklaren dat de bovenstaande drie “redenen” uiteindelijk allemaal terugvloeien naar deze ene reden – die vinden dat een mens altijd alles voor zichzelf doet, ook elke “goede daad” is volgens hen uiteindelijk toch weer iets waar vooral het eigen ikje beter van word. Maar ik geloof dat dan weer niet. Maar een beetje is het wel zo: weten dat ik af en toe iets doe voor een ander laat me inderdaad wat beter voelen over mezelf.

Uiteindelijk is het wel zo, dat ik goede doelen selecteer: ik geef geld (en soms tijd) aan problemen of ziektes die ik belangrijk vind. Omdat er helaas meer dan genoeg problemen en ziektes in de wereld zijn en ik geen oneindige rijkdom heb, betekent dat ook dat ik andere goede doelen geen geld of tijd geef. Daarover morgen meer.

3 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

3 Reacties op “Doneren aan goede doelen

  1. meneerdubbeltje

    Ik vind het heel nobel dat je doneert aan goede doelen, maar waar ik benieuwd naar ben is hoe je staat tegenover de directies van deze goede doelen die ongegeneerd hun zakken vullen met extreme salarissen.
    Dat is namelijk de reden dat wij juist niets doneren aan goede doelen.

    • Ik let er op welk percentage van het geld naar het werkelijke goede doel gaat. Dat mensen in Nederland bij een goed doel werken en daar een salaris voor verdienen, kan ik begrijpen. In een ideale wereld zou je willen dat iedereen zich belangeloos inzet voor een goed doel, maar in de echte wereld werkt dat zo niet. Daarom kijk ik dus naar percentages.

  2. Ingrid

    Ik geef ook. Soms een tijdje elke maand en dan weer zomaar een gift. Met een laag inkomen is geven moeilijker, maar ik probeer het wel. Ook geef ik leningen via kiva, waar ik geld weer uitleen als dat is terugbetaald.

    Sommige mensen geven nooit en dat snap ik niet. Dat je kritisch bent wie of wat je steunt kan ik me goed voorstellen, dat doe ik ook. Maar helemaal nooit, dat vind ik persoonlijk, mijn eigen mening, egoïstisch.