Mijn manier om goede doelen te selecteren

Ik probeer “mijn” goede doelen te selecteren. Dus niet zomaar geld weggeven omdat een goed doel op mijn pad komt (vaak letterlijk in de vorm van een collectant), maar eerst nadenken over wat ik wil bereiken met het geld dat ik doneer.

Dat lukt trouwens niet altijd. Een collectant die aan de deur komt, krijgt toch wel vaak een eurootje of wat van me mee, ook als ik hun goede doel niet als heel belangrijk ervaar. Maar over de grotere bedragen wil ik wel eerst nadenken.

Ik heb een aantal jaar geleden eens goed nagedacht over de volgende vragen:

1. Hoe belangrijk vind ik mensen? Hoe belangrijk vind ik goede doelen die over iets anders gaan, zoals de natuur of een specifiek dier? (Waarbij het uiteindelijk natuurlijk ook zo is dat een beter milieu ook weer belangrijk is voor de mensheid).

2. Hoeveel geld wil ik steken in mijn lokale/onze nationale omgeving? En hoeveel geld wil ik steken in de rest van de wereld (die natuurlijk wel met Nederland verbonden is op allerlei manieren)?

3. Steek ik liever geld in preventie of in rampen/herstel/genezing? Je kunt geld geven aan “brandhaarden” – Ebola, een burgeroorlog, hongersnood, de behandeling van kanker. Je bent dan aan het reageren op een gebeurtenis. Natuurlijk moet dat gebeuren, en ook begrijp je dan meteen heel duidelijk waar je iets voor doet. Maar je kunt ook proberen te doneren aan doelen die “preventief” werken: die proberen een goed gezondheidssysteem op te bouwen in arme landen, die proberen de plaatselijke economie en landbouw te verbeteren, die proberen armere mensen en hun kinderen op te vangen, die onderwijs geven en hopelijk zo leiden tot een beter opgeleide generatie. Ook heel goed, maar tegelijkertijd weet je dan minder zeker “of je donatie gewerkt heeft”. Het gevolg van je donatie is minder duidelijk.

Ik heb deze vragen voor mijzelf beantwoord, en ik heb daarna goede doelen gezocht die bij mijn antwoorden passen. Ik heb er daarbij ook op gelet hoe deze goede doelen het doel proberen te bereiken, en welk percentage van het gedoneerde geld daadwerkelijk gebruikt wordt om het doel te bereiken.

Toch merk ik soms nog een soort gewetensnood op. Daarover morgen meer…

Reacties staat uit voor Mijn manier om goede doelen te selecteren

Opgeslagen onder Geld en besparen

Reacties zijn gesloten.