Goede doelen: plan gemaakt, en toch…

Ik vertelde eergisteren en gisteren over waarom ik aan goede doelen geef, en dat ik een soort plan heb gemaakt om te bepalen hoeveel ik aan welk goed doel geef.

Toch merk ik dat het plan niet waterdicht is. Soms kom ik in de verleiding om toch nog meer te geven, of vind ik het wel erg sneu om een bepaald doel niets te geven.

Zo heb ik bijvoorbeeld vorige maand 100 euro extra gegeven die eigenlijk niet op de planning stonden. Maar ja, het was wel een deel van het geld dat ik dan weer ongepland van mijn ouders kreeg (nogmaals bedankt!), dus ik lijd er niet onder.

En ik geloof dat december nou typisch zo’n maand is waarin je nog meer vragen krijgt voor geld van goede doelen. In de VS is kerstmis een tijd om eens aan de medemens te denken en om geld weg te schenken (en bovendien om veel te dure cadeautjes te kopen voor je familie, vrienden, kennissen, je schoonmaakster, je postbezorger, etc etc).. In Nederland is de decembermaand misschien ook een tijd waarin meer gedoneerd wordt… Dus komt er weer de jaarlijkse actie voor het Rode Kruis door 3FM, loopt er een voedselbank-actie, heb ik al posters gezien om te doneren voor Aids, en dan is er natuurlijk ook nog de ernstige en gevaarlijke Ebola-crisis in Afrika. Vergeet ik nog iets? Vast wel…

En ik merk dat ik me schuldig voel als ik niets geef. En dat ik ook geneigd ben om te denken “Ach, ik kan het best missen” – wat trouwens ook gewoon waar is: ik kan het missen, ga er geen  honger door lijden als ik nog wat geef. Maar aan de andere kant heb ik dus een budget voor mijn uitgaven, en heb ik dus ook al een plan voor mijn goede doelen-uitgaven… Dus waarom daar nog vanaf wijken?

Heeft iemand een oplossing, of een manier om er tegenaan te kijken?

10 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

10 Reacties op “Goede doelen: plan gemaakt, en toch…

  1. Gewoon Vlijtig

    Nee, ik heb geen oplossing voor je. Wel vind ik het goed als Nederlanders naast hun boodschappen een beetje meer boodschappen door voor hun medemens voor de voedselbank. De meeste merken de verhoogde kosten amper, en de voedselbank is er enorm mee geholpen. Dus ik zou zeggen, 15 euro meer geven deze maand aan de voedselbank.

    • 15 euro is peanuts inderdaad.

      Maar Ebola is ook een rotziekte zeg, dus waarom zou ik niet ook nog eens 15 euro overmaken naar het Rode Kruis? En kinderen die geen kerst kunnen vieren omdat hun ouders arm zijn, dat is ook vreselijk. Dus waarom maak ik geen geld over naar het plaatselijke goede doel dat kerstcadeautjes koopt voor deze kinderen? Uiteindelijk kan ik het geld allemaal missen?

      • Anoniem

        Geef jezelf anders een budget wat je aan vaste goede doelen geeft en een jaarlijks budgetje waarmee je impulsief aan dingen kunt geven die je op dat moment raken. Maar op is op dus als het tweede budget uitgeput is stop je. Ben je flexibeler dan wanneer je alles van te voren vastlegt en kun je toch van de gebaande paden afwijken als je dat wilt want blijkbaar heb je toch die behoefte. 🙂

      • Ha ha, ja, die behoefte heb ik wel. En dat is een goed idee!

    • Pien C.

      Ieder maakt zijn eigen keuze. De voedselbank is belangrijk en die honderden andere goede doelen ook. Voor Gewoon Vlijtig is de voedselbank het belangrijkst en morgen spreek je iemand die weer van een ander doel vind dat je daar toch echt aan moet geven.
      Mijn advies aan spaarolifantje zou zijn: relativeer een beetje. Je kunt niet in je eentje het verschil maken. Zoals jij erover nadenkt, steekt echt al met kop en schouders boven de meeste mensen uit, dus vertrouw op je jezelf en blijf bij je plan. Volgend jaar maak je misschien weer andere keuzes. Pien C.

  2. Hm probeerde net al een reactie te plaatsen maar die zie ik niet. Ik zei, geef jezelf een budget wat je aan je vaste doelen kunt geven en een kleiner budget wat je flexibel naar keuze in kunt zetten. Kun je toch eens aan iets anders geven zonder dat je over je financieele schreef gaat.

    • Hoi Ineke, ik heb het dus zo ingesteld dat ik reacties eerst moet goedkeuren. Dat heeft al een aantal “hengelaars” gescheeld: mensen die iets posten als “Wil u geld? Wij lenen geld! Lage interesten! Mail naar spam@spam.sp ” . Maar daardoor kan het dus soms even duren voordat je je reactie ziet.

  3. Financiele met twee puntjes op de e die ik op tablet niet kan vinden. 😉

  4. Astrid

    Naast je Plan ook een doordacht Kerst-geef-budget instellen? Daar kan je dan bv het hele jaar maandelijks automatisch wat in gooien. Net als het sparen/budgetteren voor kadootjes of vakantie.
    Het leuke daar dan weer van is dat je gedurende het jaar het potje ziet groeien en je al kan voorgenieten van de extra donaties die je in december kan doen ermee.