Geen tandartsverzekering

Twee weken geleden heb ik bij de tandarts een nieuwe vulling gekregen, omdat de oude erg aan vervanging toe was. Vandaag kwam de rekening binnen: dit jaar betaal ik 203 euro voor één controle, röntgenfoto’s van mijn gebit, en het vervangen van de vulling.

Omdat ik geen tandartsenverzekering heb, moet ik dit allemaal zelf betalen. Maar de tandartsverzekering die dit voor mij vergoed had, had me 12 euro per maand gekost, oftewel 144 euro. Oh nee, zie ik nu: de tandartsverzekering had 80% van de rekening vergoed, dus had zeg 160 euro uitbetaald en dan had ik alsnog 40 euro zelf moeten betalen. Dus dan had het me 144 + 40 euro gekost in plaats van 203 euro. Dit jaar betaal ik dus zo’n 20 euro meer aan tandartskosten dan wanneer ik een verzekering had gehad, maar vorig jaar betaalde ik slechts voor twee periodieke controles, samen 42 euro, dus dat jaar was ik 102 euro goedkoper uit. Ik sta nog steeds op winst, dus.

Mijn bezwaar tegen de tandartsverzekeringen die nu aangeboden worden, is dat ze de “catastrofale” gebeurtenissen niet vergoeden. Elk pakket wat ik zie, vergoedt de tandartsenzorg maar tot een behoorlijk laag maximum. Als je echt een keer iets met je gebit hebt, moet je het alsnog zelf betalen.

Vergelijk dat met de rest van de zorgverzekering: daar is het juist dat ook de laagste premie je recht geeft op betaling bij de ergste gebeurtenissen. Stel dat je kanker krijgt, of een levertransplantatie nodig hebt, of dat je kind te vroeg geboren moet en drie maanden in de couveuse verblijft: dit zit allemaal in het basispakket.

En eigenlijk klopt dat wel: een verzekering moet je hebben zodat zeldzame gebeurtenissen die je niet zelf zou kunnen betalen, vergoed worden. Voor dingen die je wel zelf kunt betalen, is een verzekering vaak eigenlijk te duur. Voor de zorgverzekering klopt het: de duurste behandelingen die je echt niet zelf zou kunnen betalen, worden vergoed. Voor de tandartsenverzekering klopt dat niet: heb je een keer een dure behandeling nodig, moet je het alsnog grotendeels zelf betalen.

Daarom blijf ik mijn zorgverzekering braaf betalen (moet ook wel), maar neem ik ook volgend jaar geen tandartsverzekering.

7 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

7 Reacties op “Geen tandartsverzekering

  1. Hoe ouder je word hoe vaker er iets is met je gebit. Gewoon tandbederf (gaatjes) en wortelkanaalbehandelingen komen veel vaker voor naarmate je ouder word. En bijvoorbeeld de Hema tandartsverzekering vergoedt 100% tot aan 250 euro en betaal je 12 euro per maand.
    Je kunt het risico nemen (zelf ook wel eens gedaan) maar ik zit veel lekkerder in de tandartsstoel als ik weet dat de verzekering het betaald;-) Ik was er dan ook dik bij ingeschoten dit jaar als ik geen tandverzekering had afgesloten.

    • Een wortelkanaalbehandeling (plus vulling) kost vaak 500 euro of zo. De Hema verzekering betaalt dan dus 250 euro, jijzelf betaalt alsnog 250 euro. De premie van de Hema kostte je dat jaar dus ook nog eens 144 euro. Dus je bent dan dat jaar inderdaad 106 euro goedkoper uit dan iemand die zelf de wortelkanaalbehandeling moet betalen. Maar als je een keer van je fiets valt en er zes tanden vervangen moeten worden of zo, dan ben je alsnog bijna failliet, maakt niet uit of je dan een verzekering had of niet. En als je dat jaar niets hoefde, behalve twee controles, dan ben je misschien wel 50-100 euro duurder uit met de verzekering.

  2. het blijft de afweging.. heb je het spaargeld om het uberhaupt zelf te kunnen betalen, of betaal je liever 12 euro per maand waardoor je minder zelf bij hoeft te betalen. niet iedereen spaart of kan sparen.

    wij hadden dit jaar nog een jongeren pakket (tot 30 jaar, dus komend jaar niet meer :p of ja duurder..) we nemen nu geen aanvullende verzekering meer en geen tandartsverzekering. hiermee besparen we weer flink. ik hoop dat we het nog lang zo kunnen doen en nog lang gezond blijven en anders is er spaargeld om het zelf op te vangen. vervelend, voelt zonde van t geld, maar ook erg fijn en luxe dat het zo kan

  3. Lot

    Ik heb in de komende jaren 2 kronen nodig, maar aangezien ik al meerdere kronen heb, kan ik eigenlijk geen verzekering meer afsluiten/overstappen ben ik nu achter gekomen.
    Al zeker 20 jaar geleden zijn 6 kronen geplaatst en 5 jaar geleden vervangen kreeg ik nog ruim de helft vergoed.
    Met de kennis van nu had ik dat beter niet kunnen doen.

  4. Ingrid

    Exact daarom hebben wij sinds een aantal jaar ook geen tandartsverzekering meer. Met de besparing van vorig jaar kon ik nu makkelijk de rekening voor het opvullen van de tandhals betalen.
    Ook aankomend jaar nemen wij geen tandartsverzekering. Wij denken er precies zoals jij over.
    Ingrid

  5. Roelie

    Ik kom elk jaar wel aan 750,– tandartskosten die dan volledig vergoed worden dus voor mij is het rendabel om de aanvullende verzekering hoog te houden. Ook kan ik voor 1500,– per jaar aan kronen besteden en elke 3 jaar een nieuwe bril.
    Tja ouderdom komt met gebreken…IK ben blij met mijn aanvullende verzekering hoewel al die extra’s van kraamzorg etc. natuurlijk van mij geskipt mogen worden.