Testament maken

Ik ga het gewoon doen. Ik ga een afspraak maken bij de notaris om een testament te maken. En dan hoef ik er daarna heel lang niet meer over na te denken.

Toen ik achttien was, kon ik gaan kiezen of ik orgaandonor wilde worden in het geval van overlijden. Dat vond ik toen nog een heel eng idee, nadenken over mijn eigen dood. Ook nu nog moet je me niet midden in de nacht voorstellen om gezellig een potje te gaan zitten nadenken over de dood. Maar overdag kan ik het inmiddels wel aan, en kan ik redelijk in het abstracte nadenken over wat er moet gebeuren met mijn bezittingen (zoals mijn organen, ha) als ik dood ben.

Mijn vriend en ik hebben zo’n vijf jaar geleden al een samenlevingscontract getekend bij de notaris. Maar een testament hebben we nog niet. Dat betekent dat op dit moment de vererving nog steeds “gewoon” loopt zoals door de wet geregeld is: mijn geld gaat naar mijn familie, zijn geld en zijn huis gaan naar zijn familie.

Ik wil inmiddels graag dat in ieder geval een deel van mijn geld naar mijn vriend gaat. Een ander deel mag nog steeds naar mijn familie, maar volgens de wettelijke verdeling krijgen mijn beide ouders en mijn broer en zus elk een kwart, en dat vind ik niet nodig. Mijn ouders hebben dat geld niet nodig (gelukkig!), dus zij hoeven niets te krijgen als ik zou overlijden.

Mijn vriend krijg ik nog niet zo ver dat hij ook een testament gaat maken. Dat is jammer voor mij in het geval hij overlijdt, maar uiteindelijk is het zijn zaak. Dus ik ga de mijne binnenkort opstellen bij de notaris, en dan mag hij zelf weten of en wanneer hij het doet. (Twee testamenten samen opstellen is goedkoper, maar meestal gaat het dan om “gelijkluidende” testamenten en die van ons zullen onderling verschillend zijn, dus die vlieger gaat toch niet op).

2 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

2 Reacties op “Testament maken

  1. GJ

    Als je een samenlevingscontract hebt, gaat dan nog steeds alles automatisch naar je familie?
    Is een samenlevingscontract dan een puur zakelijke overeenkomst voor het regelen van de huur enzo?

    • Klopt. Als je een samenlevingscontract hebt, dan zegt dat helemaal niets over waar je erfenis naartoe moet gaan. Dus als je dan geen testament hebt, dan gaat je erfenis “gewoon” naar de wettelijke erfgenamen en dat zijn je familieleden en niet de partner met wie je misschien al heel lang samenwoont.