Geld uitlenen via geldvoorelkaar – tweede update 2014

Ik investeer rond de duizend euro in leningen via geldvoorelkaar.nl . Dit is een internetplatform dat bemiddelt tussen leners en investeerders. De leners zijn vaak bedrijven die een lening nodig hebben om op te kunnen starten of uit te kunnen breiden, een enkele keer is er ook een particuliere lener die bijvoorbeeld een verbouwing wil betalen of andere schulden wil afbetalen. Deze manier van geld uitlenen wordt ook wel crowdfunding of peer-to-peer lending genoemd.

Ik schreef eerder al berichten over mijn leningen (verwijzingen daarnaar zijn onderaan dit bericht te vinden), en dit is de tweede halfjaarlijkse update van 2014.

In totaal heb ik nu 18 leningen gedaan en zijn er drie helemaal terugbetaald en twee bijna. Elke lener ligt gelukkig nog steeds op schema met de terugbetalingen. Hier is het schematische overzicht:

Screenshot 2014-12-13 21.55.17

Ik begon eind 2011 met de eerste lening. Om het geheel wat overzichtelijk te houden zie je hier de situatie vanaf 2013.

Zoals jullie zien is lening 4 er bijna. Ik had aan deze lener 100 euro uitgeleend en inmiddels heb ik 113 euro van deze persoon betaald gekregen, dus ik heb tot nu toe 13 euro rente gekregen op deze lening die drie jaar liep. Lening 3 is er ook bijna, dat wil zeggen dat ik over twee betalingen van deze persoon de uitgeleende euro’s terug heb, daarna komen hopelijk de extra betalingen die de rente vertegenwoordigen (zo zie ik het in ieder geval).

Ik heb vanaf het begin in totaal 2200 euro uitgeleend via deze website (14 leningen van 100 euro en 4 leningen van elk 200 euro), en ik heb 1292 euro terug ontvangen. Dus ik heb nog 908 euro uitstaan. Maar… met de bijkomende rente krijg ik als alles goed gaat nog 1275 euro van de leners. Ik heb besloten dat ik pas weer een nieuwe lening ga zoeken als ik nog zo rond de 1000 euro terugkrijg van de leners. Aangezien er zo’n 50 euro per maand aan mij terugbetaald wordt, is dat pas over ongeveer een half jaar zo ver. Tot die tijd dus geen nieuwe leningen, maar hopelijk blijven de terugbetalingen wel binnenstromen.

Hoewel ik natuurlijk blij ben om te zien dat de leners tot nu toe netjes terugbetalen, blijf ik geldvoorelkaar.nl een behoorlijk risicovolle investering vinden. Je moet hier echt alleen geld in steken als je bereid bent om dat geld in het ergste geval helemaal kwijt te raken. Dat is ook de reden dat ik er echt maar een klein deel van mijn spaargeld in gestoken heb en dat ook zo blijf doen.

Recent maakte het bedrijf bekend dat ze hun activiteiten gaan samenvoegen met Trustbuddy International wat blijkbaar een Europees p2p-lending platform is (zie deze aankondiging). Ik weet nog niet wat dat gaat betekenen voor de toekomst van geldvoorelkaar.nl .

Ik schrijf over een half jaar weer een update, tenzij er in de tussentijd iets spannends gebeurt.

Mijn eerdere berichten over geldvoorelkaar.nl zijn hier te vinden:

15 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

15 Reacties op “Geld uitlenen via geldvoorelkaar – tweede update 2014

  1. meneerdubbeltje

    Bijzondere manier van geld lenen. Ik kende het (nog) niet. Ik hoop dat je al het uitgeleende geld daadwerkelijk terug zult krijgen, want dat lijkt me nog wel een risico.

    Weet je ook aan wie je het geld uitleent ?

    • Ja, je kiest zelf in wie je investeert. Van tevoren kun je dus informatie lezen over in wat voor soort bedrijf je gaat investeren, of waarom particulieren geld willen lenen en hoe hun verdere financiële toestand is. Soms zou je dan al kunnen achterhalen wie er wil lenen (met name als het bedrijf al een website heeft). Als je mee investeert, krijg je een afschrift van het door de lener getekende contract, met naam en woonplaats er op.

  2. Wat een fantastisch mooie manier van weergeven. Ik heb momenteel drie leningen, waarvan 1 prive en 2 via de ontslag BV.
    Ik log meestal in bij Geldvoorelkaar.nl en zie wel wat het is en hoe lang nog.
    Voor de BV moet ik netter werken, maar dat heb ik nog niet gedaan. Ik verwacht wel de hele administratie begin januari op orde te hebben.
    De overname zal de reden zijn dat de laatste tijd vrijwel nauwelijks nieuwe leningen zijn.
    Hoop op betere tijden. De ratings vind ik prettig.

  3. Annamarie

    Volgens mij betaal je bij elke lening €9,95 aan geld voor elkaar. Bij een inleg van 100 euro is dat bijna 10%. Ik zie jouw rente opbrengst van 13€ dan ook slinken naar 3,05. Wat ik op de site van gve mis zijn tussentijdse updates en inzicht welke projecten niet terug betaald worden.

    • Dat klopt niet. Per 100 geïnvesteerde euro’s betaal je 90 cent aan kosten aan geldvoorelkaar. (Zie ook hier). Dus dat zijn kosten van 0,9%, niet 10%.

      Ik mis ook nog best veel dingen op de website van geldvoorelkaar. Zo zouden betere zoekfuncties fijn zijn, of dat je automatisch een e-mailtje zou kunnen krijgen als een lening die aan jouw criteria voldoet, beschikbaar komt. Maar helaas, die functies zijn er (nog) niet. Wie weet komt dat nog.

  4. GJ

    Die waarschuwing om er niet teveel geld in te steken is niet echt meer nodig geloof ik. Na mijn eerste investeringen is het me niet meer gelukt nog iets te investeren. Interessante projecten zijn dezelfde dag al vol (lang voordat ik ze ook maar gezien heb meestal). Andere projecten staan me tegen (internetkerk) of komen niet tot stand. En vaak allebei.
    Een mailtje bij een nieuw project zou inderdaad handig zijn.

  5. het lijkt me nog steeds erg interessant. soms wel eens jammer dat ik niet alleen over mn geld beslis 😉 maar samen. en man nauwelijks tijd heeft om zich in zoiets te verdiepen. maar goed, eerst maar proberen in dekomende jaren een huis tekopen.. nu geen deposito’s of geld uitlenen, terwijl we het zelf waarschijnlijk hard nodig hebben 🙂 ik hoop dus dat deze projecten nog lang blijven bestaan 😉

    • Nee, dat klinkt alsof jullie jullie geld de komende jaren beter op een veilige manier kunnen bewaren totdat jullie het nodig hebben om een huis te kopen! Leuk hoor 🙂

      En ik denk dat dit soort projecten nog wel blijven bestaan. Stel dat de komende jaren blijkt dat het alleen maar nadelig is om als ene persoon geld uit te lenen aan de andere via zo’n platform, dan ben jij misschien alleen maar blij dat je er niet met je geld in zat. Als het wel succesvol blijft bestaan, dan is het over een paar jaar misschien wel meer “volwassen” geworden: goede websites, meer duidelijk over wat de risico’s zijn, en zo voort. En dan kun je tegen die tijd misschien instappen en weet je beter waar je aan toe bent.

  6. Wat heb je een mooi overzicht gemaakt! Zou ik eigenlijk ook moeten doen! Ik doe ook aan crowdfunding, ook via Geldvoorelkaar, maar ook nog 2 andere platforms. Heb er momenteel best veel geld inzitten, maar wel een bedrag dat ik (in het ergste geval) kan missen.

    Gisteren kreeg ik toevallig een lening helemaal terugbetaald incl. de rente. De lening liep via CrowdAbout 3 jaar tegen 5%, Waarvan het totaal bedrag na 3 jaar overgemaakt zou worden. Maar door een financiële meevaller werd deze lening na 1 jaar al terugbetaald incl. de rente. In een jaar tijd heb ik van € 250,– dus € 287,50 gemaakt. Dat is dus een heel mooie investering en rendement geweest.

    Tot nu toe heb ik slechts 1 slechte ervaring. Een bedrijf waarvan ik de rente had gekozen in de vorm van waardebonnen voor de webshop. Deze zouden in augustus verstuurd worden, maar na diverse (onbeantwoorde) mailtjes nog niks gehad. Die bonnen kunnen me eigenlijk nog niet eens zoveel schelen, maar ik hoop wel dat ze de lening volgend jaar terugbetalen. Dit was via Oneplanetcrowd.

    Rest allemaal netjes aan het terugbetalen, komende jaren kan ik (als iedereen netjes blijft terugbetalen) daar mooie uitkeringen van verwachten.

  7. GJ

    Las dat er bij GvE weer een project failliet is. Iets met toiletrollen:
    http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:5UH7frXvxcwJ:www.geldvoorelkaar.nl/geld-investeren/projecten/project.aspx%3Fid%3D003764+&cd=3&hl=nl&ct=clnk&gl=nl

    Gebeurt er geloof ik niet heel vaak, maar toont aan dat je er inderdaad niet teveel geld in moet steken.