Airfryer

Vandaag nemen we onze Airfryer mee naar een familiefeest, waar we gaan demonstreren hoe het ding werkt, en waar we vooral mijn familieleden gaan laten proeven hoe lekker frietjes uit de Airfryer smaken.

Ja, ja, Philips, we praten binnenkort wel over hoeveel salaris we krijgen voor deze promotie-activiteit, goed?

Twee maanden geleden kocht ik een Airfryer. We waren net begonnen met ons dieet, en toen mijn vriend thuiskwam en de Airfryer zag, keek hij wel even verbaasd op. We hadden geen gewone frietpan om te voorkomen dat we verleid zouden worden tot het elke dag bakken van snacks en friet… En nu dan wel een Airfryer?

Maar hij is helemaal om. We bakken er regelmatig een portie ovenfrites in, die dan gegeten wordt met veel groenten en een stukje vlees (hij) of nepvlees (ik). Behoorlijk gezond, als je het bij 150 gram frietjes houdt (circa 200 kCal) en die op smaak brengt met een beetje ketchup (veel minder kCal dan mayonaise).

Ook bakt mijn vriend er regelmatig zijn vlees in, zonder dat hij er dan extra vet aan hoeft toe te voegen. Meestal stukjes kipfilet (hij snijdt de hele kipfilet in ongeveer vijf stukken, na een minuut of twaalf zijn die dan klaar), soms biefstuk (die hebben we er gewoon in z’n geheel in gedaan en dat ging goed). Kip is vrij mager van zichzelf, en als je het dan niet bakt in vet, dan blijft het dus ook vrij mager vlees.

Een ander model “heteluchtfriteuse” van een ander bedrijf werkt trouwens vast ook goed! Maar wij kochten toevallig deze. En zijn er blij mee.

6 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

6 Reacties op “Airfryer

  1. Mijn ouders hebben ook een actifry (ofz.) en zijn er ook enorm over te spreken, vooral omdat het makkelijker schoon te houden is als een friteuse. Zij hebben hem ook in plaats van de friteuse. Ook hier ging hij mee naar een familiefeest om de hapjes in te bakken 🙂

    Ik heb nooit een friteuse gehad. Wij gebruiken gewoon de hete luchtoven voor frietjes. En wist je dat je vlees (en groente) prima zonder olie kunt bakken? Gewoon in wat water, bouillon, wijn of ander vocht. Alleen even opletten dat het niet droog kookt.

    • Onze oven is extreem oud en onbetrouwbaar. Je zou kunnen zeggen dat de Airfryer er een vervanger van is. Maar ik denk ook dat het toch nog net wat lekkerder is, in ieder geval de frietjes.
      Ik wist dat je kip kunt koken in water. Maar het blijft dan wel wit, wordt niet lekker bruin. In bouillon of iets dergelijks heb ik nog niet geprobeerd, dat is ook een poging waard een keertje…

  2. Nicole

    Hier ook een actifry met snack mandje voor kroketten enzo.. Het is een fijn ding ook kippenpootjes worden heerlijk knapperig. Wij zijn meer vier personen waarvan drie die goed eten. Dan is de actifry niet heel handig. Het duurt veel te lang. Ook maakt het ding veel lawaai. Wij hadden eerst een Philips ding maar die ging steeds meer stinken. Nu eentje van Tefal die kan meer uit elkaar. Wij zijn best tevreden over de bereiding maar mijn lekkere biefstukjes gaan gewoon in de pan. Met een klontje roomboter.
    Vlees in vocht trekt me helemaal niet. Ik doe wel eens a la Jaimy O. een pakketje folie met daarin diverse groente etc en een stukje kip of zalm met wat boter en wijn of bouillon. Dat gaat dan in de oven en is na 20 minuten klaar.

  3. Wij hebben ook een airfryer en dat bevalt heel goed. Voor grotere groepen is het misschien te klein, maar met zijn tweetjes of als we rustig aan eten met 4 personen is het goed te doen 🙂

    Er bestaat trouwens ook een Xl versie voor als je met meer mensen patat wilt eten…

  4. Anoniem

    Wij hebben een Xl versie en eten er regelmatig van met 5 man en ja dan moeten we 2x friet bakken maar dat moest ik in de frituur ook… en hij bevalt ons prima! gr Monique