Verwachting en beloning

Ik lees een boek genaamd “Your Money and Your Brain”. In het boek wordt in hoofdstuk 4 genoemd dat we vaak blijer worden van een verwachte beloning, dan van de beloning als die binnen komt. Onderzoekers keken daarvoor naar dopamine-producerende hersencellen. We worden blij en vrolijk van dopamine. De cellen zijn heel actief als er een beloning aan komt, maar veel minder actief als de beloning arriveert en ongeveer zo groot is als verwacht. Is de beloning groter dan verwacht, dan zijn die hersencellen wel weer meer actief.

In het dagelijks leven merken we dat soms misschien ook.

Bijvoorbeeld de ervaring dat je je enorm op iets verheugt, en dat het dan “gewoon leuk” is als het uiteindelijk gebeurt. Denk aan een verjaardagsfeest, of aan het halen van een voldoende voor een proefwerk. Vaak ben je vlak na een beloning al weer op zoek naar de volgende leuke gebeurtenis of naar de volgende uitdaging. (En zo kun je excelleren op je werk, maar ook verslaafd raken aan iets).

Zo ervaar ik dat ook een beetje met mijn salaris. Van tevoren klopt mijn hart vol verwachting. Is het dan eenmaal binnen, dan ga ik meestal weer over tot de orde van de dag. Behalve als het salaris lager is dan verwacht (dan overheerst teleurstelling) of hoger dan verwacht (dan blijf ik nog een tijdje blij).

Wat zitten we soms toch gek in elkaar…

4 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

4 Reacties op “Verwachting en beloning

  1. GJ

    Dat werkt zo met veel dingen. Ook met spullen. Als je iets heel graag wil hebben. dan kun je je daar enorm op verheugen. Als je het dan hebt, dan is de lol vaak snel weg.
    Ik ben dan ook nooit zo snel met materiële zaken aanschaffen. 😉

  2. haha ja erg herkenbaar 😉

  3. Ellen

    Het bezit van de zaak is het einde van ’t vermaak…