Onverwachte uitgaven in 2014

Mijn indruk was dat ik in 2014 veel en veel teveel geld uitgaf aan de categorie “onverwachte uitgaven” en aan de categorie “cadeautjes”. Tijd om daar eens beter naar te kijken:

Screenshot 2014-12-27 16.24.16Bij “cadeautjes” had ik aan het begin van het jaar besloten om daar 100 euro per maand aan uit te geven, maximaal; en na een half jaar had ik dat bedrag verlaagd naar 75 euro per maand. Blijkbaar ben ik daar onder gebleven. Hee, dat had ik eigenlijk niet gedacht. Mijn indruk is dat ik wat te gul ben, wat te makkelijk grotere cadeaus geef als ik eenmaal iets leuks gevonden heb. Blijkbaar is het me dit jaar gelukt om daar wat zuiniger in te zijn.

De onverwachte/leuke uitgaven is een ander verhaal. Ook daar begon ik het jaar met een budget van 100 euro per maand en wilde ik naar 75 euro per maand. Ik haalde een bedrag van 75 euro per maand of minder precies twee keer (in januari en in december). En het gemiddelde bedrag is meer dan twee keer zoveel…

Een grafiekje helpt soms om het beter te begrijpen:

Screenshot 2014-12-27 16.33.48Daarbij zie je dus dat de onverwachte of leuke uitgaven (de blauwe staafjes) sowieso meestal over het bedrag van 75 euro heen gaan, maar dat ik ook aan het einde van het jaar helemaal uit de bocht gevlogen ben (in oktober gaf ik nog veel en veel meer uit, maar ik heb de grafiek maar bij 300 euro afgebroken, anders zag je de andere staafjes niet meer).

Wat valt voor mij onder de onverwachte / leuke uitgaven? Nou, dingen als snoep, uit eten met vrienden, een filmpje, een hebbedingetje voor mezelf (leuke dingen dus), maar ook een boete (vooral biebboetes, ha), kantoorartikelen, en werkgerelateerde uitgaven die ik niet direct terug kan vragen (dit is zeldzaam, maar komt wel eens voor).

Kortom… Een van mijn goede voornemens voor 2015 is om dat weer beter te gaan doen! De meeste van deze dingen heb ik vooral gekocht omdat ik mezelf wilde verwennen. Dat mag dus wel iets minder en slimmer…

1 reactie

Opgeslagen onder Geld en besparen

Een Reactie op “Onverwachte uitgaven in 2014

  1. GJ

    Je moet het ook weer niet overdrijven natuurlijk. Als je zo’n 10.000 in een jaar hebt gespaard, dan kunnen die paar honderd euro extra aan leuke dingen geen kwaad.