Twee spaarrekeningen gesloten

Vanwege de hogere rente heb ik dit jaar een spaarrekening geopend bij een nieuwe bank. Nu heb ik de afgelopen week ook twee spaarrekeningen gesloten. Dit waren spaarrekeningen met een lagere rente, en ze werden “vanzelf” geopend toen ik een paar jaar geleden deposito’s afsloot. Ik gebruikte deze spaarrekeningen het afgelopen jaar als extra spaarpotjes, maar bij de belastingaangifte vond ik wel telkens dat ik een enorm onoverzichtelijke brei aan rekeningen had.

Dus heb ik deze spaarrekeningen nu toch gesloten. Ik ga nu op één spaarrekening sparen voor alle potjes, en moet dan maar met een spreadsheet bij gaan houden welk deel van de rekening bedoeld is voor welk potje. Ik denk dat dat me wel gaat lukken.

En ik vind het heerlijk om meer overzicht te zien als ik bij die bank naar mijn rekeningen kijk. Niet langer een betaalrekening en drie spaarrekeningen, maar “slechts” een betaalrekening en één spaarrekening.

Het komende jaar moet ik bij de belastingaangifte nog rekening houden met deze spaarrekeningen (want je geeft in 2015 het saldo van begin 2014 op), maar vanaf het jaar daarop wordt het wat eenvoudiger (al moet ik dan weer wel de nieuwe spaarrekening bij die andere bank ook opgeven).

7 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

7 Reacties op “Twee spaarrekeningen gesloten

  1. meneerdubbeltje

    Groot gelijk om de brei van spaarrekeningen bij verschillende banken wat te reduceren en overzichtelijker te maken. Wij hebben 1 bankrekening met daaraan een spaarrekening, twee kinderspaarrekeningen en een deposito (10 jaar – 4% rente per jaar). De rente op onze spaarrekening is bedroevend; slechts 1%, maar we zijn wat te lui om over te stappen naar een spaarrekening bij een andere bank met een hogere rente.

    In het verleden heb ik dat wel eens gedaan, maar er gaat mij teveel tijd overheen voordat het geld dan eindelijk terug is van de spaarrekening bij bank B naar de betaalrekening van bank A.

  2. Ik heb ook al mijn reserveringen op 1 spaarrekening. Gewoon opgeteld wat er maandelijks in alle potjes moet en dat bedrag per maand automatisch overmaken naar 1 rekening. In excel houd ik bij wat er in de potjes zit en uitgaat.
    Een slapende betaalrekening heb ik de “reserveringen” rekening gemaakt. Daar gaat 500 van de spaarrekening op en pin ik de uitgaven van “reserveringen” van. Is het op dan vul ik weer vanaf de spaarrekening. eindelijk heb ik overzicht! Succes!

  3. Willemien

    Ik heb bij mijn bank 3 spaarrekeningen en het voordeel is dat ik ze zelf een naam kan geven en in het overzicht staat het totaal er onder. Er is heel weinig keuze in duurzame banken en dat is iets dat ik minstens zo belangrijk vind als de rente. Ik wil niet dat anderen mijn geld beleggen in zaken waar ik niet achter sta.

  4. Ik heb ook een enorme brei aan verschillende spaarrekeningen. Maar heb er onlangs ook 2 opgezegd. Dit jaar kom ik voor het eerst boven de grens van vermogensheffing en moet ik dus alles gaan opgeven aan de belasting. Wat een gedoe. En dan ook nog alle crowdfunding projecten waarin ik geïnvesteerd heb. Weet jij of je die onder 1 noemer kan opgeven? Of moet je alle projecten los noemen? Heb momenteel wel een stuk of 15 leningen uitstaan van kleine bedragjes.

    • Als ik het me goed herinner, krijg je van geldvoorelkaar.nl gewoon een jaaroverzicht met het totale bedrag wat je bij hen uit hebt staan (en wat je aan rente tegoed hebt nog). Dit vul je dan gewoon in. Heb je bij meerdere websites iets uitgeleend, dan kun je per website een totaalbedrag noemen.

      • Ah super, dankjewel voor je reactie!

      • Ik heb het nog even opgezocht: je kunt op de site van geldvoorelkaar aangeven dat je je jaaroverzicht wil, en van welk jaar. (Het komt zo in februari/maart beschikbaar). Je krijgt dan meteen een mailtje met daarin de gegevens die je nodig hebt, namelijk het “uitstaand vermogen”.