Update over testament

Het testament is gemaakt en getekend. Mensenkinders, wat is dat een gedoe zeg, om zoiets dicht te timmeren. Terwijl mijn gedachten er over toch zo eenvoudig waren, dacht ik. Maar er zijn natuurlijk allerlei mogelijke toekomstige situaties, en ook allerlei wettelijke vereisten aan een testament.

Zoiets is toch ook prijzig (het kostte me ruim 500 euro), dus ik hoop dat het nu ook zo geformuleerd is dat het jarenlang zo kan blijven en dat ik niets hoef te wijzigen. Stel dat dit testament tien jaar mee kan, dan vind ik de prijs per jaar wel weer meevallen.

Ach, hoe dan ook: ik vond dat het nodig was om een testament te hebben, omdat ik graag andere erfgenamen wilde aanwijzen, dan de wettelijke. Dat is nu dan toch gelukt. En nu hopen dat het testament de komende decennia maar wat ligt te verstoffen ergens, omdat het nog niet nodig is…

6 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

6 Reacties op “Update over testament

  1. Ik vraag me dan af (ook het stukje van 10 dec. gelezen) waarom niet gewoon naar het gemeentehuis en geregistreerd partnerschap aangaan?
    Dat had je honderden euro’s gescheeld en ben je elkaars erfgenaam mocht een van de twee wegvallen..

    • Ik heb een testament gemaakt, omdat ik het geld nog anders wilde verdelen. Ik wil niet (meer) dat het allemaal “gewoon” naar mijn eigen familie gaat, zoals het volgens de wet geregeld is als je geen testament hebt en geen geregistreerde partner of echtgenoot. Maar ik wil mijn familie toch ook wel iets nalaten, en dat zou weer niet meer gebeuren als je een geregistreerd partnerschap hebt, dan gaat alles naar je partner (en eventuele kinderen, maar dat is en wordt niet van toepassing). Dus dankzij het testament kan ik het precies zo laten verdelen, zoals ik het zelf wil. Het was inderdaad best wel duur, maar ik ben blij met het eindresultaat.

  2. Heel goed om alles te regelen zoals je zelf wenst, want ook al denk je dat alles ‘reg kom’ als de situatie daar is, het zit wettelijk toch altijd anders in elkaar dan je dikwijls denkt.
    Zelf heb ik vanaf ca. 1980 een testament gehad en het laten wijzigen zodra de situatie dit vroeg. Het is inderdaad een enorm geregel. Voor mijn echtgenoot en mij is het een tweede huwelijk (in 2013), beiden hebben wij volwassen kinderen uit ons vorige huwelijk en er is ook nog een eigen bedrijf, dus naast een testament kwamen er ook nog huwelijkse voorwaarden om de hoek kijken. Als je dan bij de notaris zit, komt hij/zij met zaken op de proppen waarover je nog nooit nagedacht hebt. Heel nuttig, want je wilt niemand tekort doen, maar ook niemand bevoordelen.

    Heeft je vriend ook toegestemd een testament te laten maken? Zodat je kunt blijven wonen als hem iets mocht overkomen?

  3. Ik zou er eigenlijk ook eentje moeten maken want als ik nu dood ga erft er ern broer die ik echt geen cent meer gun na wat hij allemaal geflikt heeft maar zie zo tegen de kosten op.

    • Tja… Het kost wel geld. Ik zat te denken: je zou misschien nog kunnen nadenken over dat je alles, of een deel, aan een goed doel nalaat. Heel misschien dat zo’n doel aan het opstellen van het testament dan mee wil betalen? Een andere optie is een notaris zoeken die zo goedkoop mogelijk werkt; de mijne gaf aan dat hij per uur betaald wilde worden, en aangezien mijn geval blijkbaar ingewikkeld was, kostte het hem meer dan een uur, helaas.

      • Ja dat over dat goede doel was ik ook al over na aan het denken. Ik weet alleen niet goed welke. Ik dacht eerst de dierenbescherming maar daar werk ik zelf en wil ik (raar maar waar) niet meer aan nalaten. Ook wil ik iets regelen voor mijn dieren in de vorm van een lagaat aan degene die ze gaat verzorgen. Maar wie? Kortom, nog veel om over na te denken. Ik vind het lastig vooral omdat ik van plan ben om 100 te worden. 😉