Planning uitgaven in 2015

Een van mijn goede voornemens is dus om in 2015 minder geld uit te gaan geven. Wat daarbij helpt, is om een budget te hebben. Sowieso is het handig om een budget te hebben, zodat je van tevoren kunt plannen waar je geld heen gaat. Dus ik heb een budget gemaakt voor 2015, in een spreadsheet programma.

In de eerste plaats zijn er uitgaven die elke maand terugkomen. Denk aan de huur, bankkosten, eten en drinken. Dit lijstje is elke maand (ongeveer) hetzelfde. Er zitten uitgaven tussen die elke maand precies hetzelfde zijn (zoals die huur), en er zitten ook uitgaven tussen die wel een beetje wisselen, maar die waarschijnlijk wel elke maand terug gaan komen (zoals uitgaven aan openbaar vervoer en aan kleding en kapsel). Voor dit soort uitgaven ga ik uit van een gemiddelde. Hier is het lijstje:

elke maand

De groene items zijn bedragen die eigenlijk geen uitgaven zijn. Dit zijn bedragen die rond die dag van de maand afgeschreven gaan worden van mijn betaalrekening, maar die dan overgeboekt zullen worden naar investeringen of naar de spaarrekening. Ik vind ze wel belangrijk om te weten, omdat ik rood zou kunnen komen te staan op de betaalrekening als ik er geen rekening mee zou houden. Maar het zijn geen uitgaven. Door ze anders op te schrijven (bijv als 1 x 250 in plaats van als €250) tellen ze niet mee als ik het spreadsheet-programma een optelling laat maken van de hele kolom met uitgaven.

 

Door het jaar heen zijn er nog andere uitgaven die niet maandelijks terugkomen. Sommige uitgaven komen per kwartaal terug (zoals de kosten voor de schadeverzekeringen), andere zijn halfjaarlijks of treden maar een keer per jaar op. Dit zijn ook wel uitgaven die heel verraderlijk kunnen zijn als je ze vergeet: dan denk je dat je netjes op weg bent om je banksaldo op peil te houden, en dan wordt er ineens 110 euro afgeschreven voor de verzekeringen en sta je weer rood. Dat is me in het verleden zeker wel overkomen, maar inmiddels heb ik ook een lijstje van dit soort uitgaven:

door het jaar heen

Deze twee rijtjes, de maandelijkse uitgaven en de jaarlijkse uitgaven, staan op een blad in mijn spreadsheet. Voor elke maand maak ik dan een nieuw blad aan speciaal voor die maand, en ik maak dan een kopie van de maandelijks verwachte uitgaven plus van het deel van de jaarlijkse lijst wat in die maand betaald gaat moeten worden.

Zo ziet februari 2015 er dan dus bijvoorbeeld uit:

Screenshot 2015-01-01 17.46.58

Gedurende de maand hou ik dan in de rechterkolom bij, of ik het geld voor die categorie al uitgegeven heb of afgeschreven heb zien worden.

Als je deze bedragen bij elkaar optelt (12 x de maandelijkse uitgaven, plus 1 x de jaarlijkse uitgaven), dan kom je op grofweg 19.000 euro uit. (En let op: alle groene bedragen tellen niet mee, omdat het geen uitgaven zijn maar overboekingen naar de spaar- en beleggingsrekeningen). Hiervan moet je dan weer zo’n 1200 euro aftrekken, omdat ik dat terug zal krijgen van de belastingen in verband met gedane giften aan goede doelen. Daardoor komt het totale eindbedrag uit op iets minder dan 18.000 euro, en dat is wat ik graag wil!

 

… Nu alleen nog “eventjes” doen!

8 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

8 Reacties op “Planning uitgaven in 2015

  1. Enrico

    Wat voor schadeverzekering heb jij waar elk kwartaal 110 euro voor wordt afgeschreven?

  2. Dat is opnieuw een hele opstelling. Ik heb/had ook een jaaroverzicht maar dan maandelijks gespecificeerd. Eigenlijk staan er al jaren zo ongeveer dezelfde posten op, dus op een gegeven moment weet/wist ik het wel en doe ik er niet zo veel meer mee.
    Ik weet dat het absoluut geheel legaal is wat je doet, maar persoonlijk heb ik er moeite mee om giften aan goede doelen van de belasting af te trekken. Ik geef om te geven en hoef dit dan niet (deels) terug te ontvangen van de belasting.

    • Maar… Ik kan meer geven door van deze belastingteruggave gebruik te maken. Ik geef circa 60% meer dan wat ik normaal zou geven, omdat ik dat bedrag weer terug krijg. Dus ik geef evenveel, alleen krijgt het goede doel toch meer dan dat… Ik vind dat wel mooi.

  3. Anoniem

    Ik vind het bewonderenswaardig hoeveel jij aan goede doelen geeft. Zeker voor iemand die zo bewust aan het sparen is voor “later”. Dat je er belastingvoordeel bij hebt hoef je geen moeite mee te hebben. Jij geeft en dat geven is nog altijd flink geven, je verdient er niet aan. Dat de belasting je nog meer laat geven is alleen maar mooi meegenomen. Ook neefjes en nichtjes zijn gelukkig met zo’n tante. Ik denk dat ik het zelf niet kan. Ik doe kleine dingen. Al hoewel.. zijn kinderen en bekenden ook een goed doel? 🙂

    Een tip neem ik van je over. De data van afschrijvingen in het overzicht opnemen. Dat heb ik niet, maar dit is nog veel duidelijker. Poeh.. je hebt wat werk in je overzichten en planning zitten. Maar ik besef goed dat alleen daardoor je overzicht hebt en geld kan groeien. Kun je geen workshop geven? Of excel sheets verkopen? 🙂

    Een puntje waar ik nog wel eens over pieker is het bedrag dat je aan vriend betaalt. De “huur”, helemaal terecht natuurlijk. Ik heb geen idee hoe lang jullie al een relatie hebben, maar zou het op termijn niet eerlijker zijn als jouw aandeel ook een soort van investering in het huis zou worden? Je vriend heeft er bij verkoop en als aftrekpost voordeel van, jij niet. Maar he, wie ben ik om in een goeie relatie te gaan stoken?? 🙂

    Succes komend jaar met je doelen!

    • Wat de huur betreft: 400 euro is de helft van alle kosten: hypotheekrente ná aftrek, kabel, internet, gas, water en licht. De inleg in de spaarhypotheek betaalt mijn vriend helemaal zelf. Ook reparaties aan het huis zijn op zijn kosten. Ik vind het dus heel redelijk enschappelijk zo! Over een paar jar kopen we misschien samen een huis. Dan wordt het weer anders.

      • Ik zie dat ik op anoniem reageerde, was niet de bedoeling. Bovenstaand was van Maria Duurzaam. Ik ben het met je eens dat het redelijk is hoor! Het was inderdaad een toekomst-overdenking.

  4. Kleding niet een beetje weinig? Verder moet ik toegeven dat je alles goed op de rit hebt staan!