Onderhandelen

Oh oh, ik kan het eigenlijk niet hoor, onderhandelen…

Ik vind het zo eng om over een prijs te gaan onderhandelen! Zo heb ik bijvoorbeeld niet onderhandeld over de prijs van het testament. Had misschien gekund, maar ik had het zo vreemd gevonden! De notaris mompelde wel zoiets van dat hij “de uren dan naar beneden af zou ronden”, maar ja, ik sta toch al niet naast hem met een stopwatch om te kijken hoeveel tijd hij aan mijn testament besteed heeft, dus ik zal ‘m op z’n mooie blauwe ogen moeten geloven, dat hij er een mooi prijsje van gemaakt heeft…

Tegelijkertijd hou ik er natuurlijk wel van om een goede “deal” te krijgen. Zo heb ik wel anderhalf jaar geleden een nieuwe telefoonaanbieder gekozen die me meer dan 50% minder kost dan mijn vorige aanbieder. Maar ik hoefde er niet voor te onderhandelen. Een paar keer online klikken, en het was geregeld. En over een half jaar, als mijn contract bij deze aanbieder afloopt, ga ik zeker weer op zoek naar een volgende goede deal.

Mijn bank stuurde me een paar maanden geleden een brief, dat ze me graag als nieuwe klant wilden hebben en dat ik dan in 2015 geen kosten zou hoeven te betalen voor het pasje. Maar ja, ik was allang klant.  Een paar weken later stuurden ze een brief, dat de vorige brief per ongeluk ook naar klanten gestuurd was in plaats van alleen naar potentiële klanten. Maar nu hoefden alle mensen die foutief deze brief hadden gekregen, toch een jaar lang geen betaalkosten te betalen – omdat er een aantal andere klanten was geweest die verontwaardigd gebeld hadden nadat ze de brief gekregen hadden. Bedankt, andere klanten die niet zo lui waren als ik!

Oh oh, ik wou dat ik het kon: opbellen en vragen om een lager bedrag! Zo zou ik ook naar bijvoorbeeld mijn creditcard maatschappij kunnen bellen en kunnen vragen voor een lager jaarbedrag (of een jaartje gratis). Of ik zou naar dat ene tijdschrift kunnen bellen waar ik op geabonneerd ben en kunnen vragen om een zachter prijsje of een cadeautje voor deze trouwe abonnee (net zoals nieuwe abonnees krijgen).

Maar ik durf niet zo goed. En ik voel me dan ook vaak zo goedkoop. En tegelijkertijd ben ik wel blij als ik toch minder mag betalen.

Net heb ik iets heel dappers gedaan: ik heb de politieke partij waar ik lid van ben gemaild, dat ik een lager bedrag per maand wil gaan betalen. Ik wil wel graag lid blijven, maar vind het lidmaatschapsgeld eigenlijk wel wat teveel: ik betaalde zes euro per maand oftewel 72 euro per jaar. Ik ga nu terug naar 36 euro per jaar (drie euro per maand dus). Ik heb gemaild; en ze mailden bijna meteen terug dat het goed was en dat ze de automatische incasso aan gaan passen.

Misschien komt het nog wel een keertje goed met mij…

9 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

9 Reacties op “Onderhandelen

  1. Zelf vind ik het ook niet prettig om over normale aankopen te onderhandelen zoals sommigen doen, maar het loont vaak wel. Wij doen het zeker in antiekwinkels, maar ook wel eens in meubelzaken, maar dan moet het wel om fatsoenlijke bedragen gaan, niet om zgn. ‘peanuts’.

    Wat handig is, is eerst op het internet zoeken naar de goedkoopste (of goedkopere) aanbieder van een dienst die jij wilt afnemen.
    Toen wij een Verklaring van Erfrecht moesten hebben na het overlijden van mijn moeder heb ik gegoogled (ik had ergens gelezen dat dit aangeraden werd) en kwam uit bij een andere notaris dan die waar wij normaliter al onze zaken regelen. Grappig detail was dat het een oud-dorpsgenoot van mij bleek te zijn, die 150 km verderop woonde. Alles werd schriftelijk of per email geregeld en naar grote tevredenheid afgehandeld voor € 185 (2 jaar geleden) terwijl ik onlangs nog prijzen hoorde noemen van € 400

  2. Ik heb ooit een klus gedaan al mystery shopper. Volgens scenario moest ik onderhandelen en vervolgens goed checken met welke aanbiedingen de verkoper kwam. Het ging om de aanschaffen van grotere elektrische apparaten zoals tv’s, fotocamera’s en dergelijke.
    Tot mijn verbazing was er dus te onderhandelen, en niet zo’n beetje! Het ging veel verder dan een gratis hoesje: ik kreeg onder andere een verzekering en gewoon kortingen aangeboden…!

    Toch heb ik er weinig van geleerd. Ook ik onderhandel bijna nooit, stom hè?!

  3. Maria Duurzaam

    Goed idee om gewoon een rol te spelen. Dan is het een “ander” die onderhandelt. Ik heb vorig jaar Eneco gebeld dat ik eigenlijk over zou moeten stappen door gunstigere opties, maar liever bij hen bleef. Kreeg ik 100 bonus toen ik bleef. Een tv werd zonder praten 200 goedkoper. En het schijnt dat Ziggo ook iets wil doen voor trouwe klanten die bellen. Probeer!

  4. Maria Duurzaam

    O, ja, ik was zelf ooit mysteryshopper! Maar op een gegeven moment stond het liegen tegen goedbedoelende medewerkers me tegen.. Het moest soms echt ver gaan.

  5. Gewoon Vlijtig

    ik heb afgelopen jaar ook mijn bank gemaild omdat ze door een fout in het systeem een dag te laat de salarissen geboekt hadden. Echter omdat ik andere overboekingen al in het systeem had staan stond ik dus een dag rood. Hierover gemaild. Toen kreeg ik een telefoontje dat omdat ik een goede klant was, zij mij de kosten zouden vergoeden. Toen het overzicht kwam bleek dit maar een 2 euro of zo te zijn. Toch heb ik doorgezet en het geld netjes terug gekregen. O wat was ik trots op mezelf.

  6. GJ

    Een tip: Kijk bij telefoonabonnementen niet alleen naar de goeie deal. Let ook op de inhoud. Zo kwam ik er enkele jaren geleden achter dat mijn oude abonnement met wat wijzigingen (extra smspakket uitzetten, internet aanzetten) beter en goedkoper zou zijn dan het abonnement+internet wat men mij probeerde te verkopen.

  7. John272

    Onderhandel heel vaak bij aankopen en krijg bijna altijd korting, niet gevraagd is altijd mis.