Verandering uitbetalingen

Hmm… Er was vrijdag een vergadering van mijn werk, waar ik toch maar heen ging, ook al heb ik vakantie. En ik hoorde er één ding waar ik niet superblij mee ben: vanaf nu worden overuren maar één keer per kwartaal uitbetaald.

Dus de overuren van januari, februari en maart worden pas eind maart bij elkaar opgeteld, en in april krijg ik er dan voor betaald. Idem dito voor de overuren van april, mei en juni, die dan pas half juli uitbetaald zullen worden. En zo voort.

Aan de ene kant snap ik het wel. De berekening maar vier keer per jaar maken in plaats van twaalf keer per jaar, scheelt gedoe en mankracht op de salarisafdeling.

Aan de andere kant… Mijn basissalaris is “maar” zo’n 1750 euro per maand. De overuren maken mijn salaris leuk. Natuurlijk krijg ik ze nog wel uitbetaald, maar ik zal er langer op moeten wachten. Tot de uitbetaling geef ik mijn bedrijf als het ware een renteloze lening…

En natuurlijk: ik kan er prima op wachten. Meestal geef ik minder dan 1750 euro per maand uit, en als er een keer een duurdere maand is, heb ik genoeg op de spaarrekening staan. Uiteindelijk worden de overuren wel gewoon uitbetaald. Waarschijnlijk is er dan een keer per kwartaal een salaris dat duizenden euro’s meer is dan normaal, vanwege de vele overuren. Kan dat geld mooi meteen naar de spaarrekening en beleggingen.

Maar toch… Het voelt niet erg fijn.

In januari krijg ik nog wel “gewoon” betaald, inclusief betaling voor de overuren die ik in december werkte. Vanaf februari wordt het dan wat magerder…

15 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

15 Reacties op “Verandering uitbetalingen

  1. Janneke

    Volgens mij gaat er op je werk dan ook iets niet goed als je duizenden euro’s extra per kwartaal hebt aan overuren. Dan is er dus gewoon een tekort aan personeel of je hebt zelf te weinig uren als basis. Wij hebben het in het 1e halfjaar ook veel drukker dan het 2e halfjaar, maar het is echt niet zo dat wij zoveel overuren moeten maken dat je heel veel geld dan extra hebt. In de gevallen op mijn werk zijn die extra uren die je per maand maakt ook niet voordelig om die uit te laten betalen dus die nemen we dan gewoon op in het 2e halfjaar. En onze baas stimuleert overwerk ook absoluut niet, als het moet in het 1e halfjaar dan is het bij een fulltime baan(40) toch echt niet meer dan 5-10 uren p.week. Ik kan ook maar maximaal 9 uur extra per dag werken op de dagen dat ik werk anders kom ik niet op tijd bij het kdv en bso.
    Maar het is inderdaad niet eerlijk dat ze het nu pas een paar maand later uitbetalen, ook omdat de meeste mensen bij jou op het werk er ook naar leven qua uitgaven p.maand verwacht ik. Niet iedereen zal zo verstandig zijn als jij.

    • Het klopt dat het op mijn werk niet helemaal goed gaat. Er zijn bezuinigingen. Dus mogen ze medewerkers geen uitbreidingen van hun contract aanbieden. Maar er gaan wel mensen weg en de uren moeten wel gewerkt worden (gelukkig ziet hogerhand dat ook wel in). Dus werk ik heel veel overuren. Als het goed is, wordt mijn contract per april wel ietsjes uitgebreid, bij de gratie van het upper management…

  2. GJ

    Heb je al nagekeken of dit ook mag? Dat een werkgever niet gewoon verplicht is om overuren uiterlijk een maand later uit te betalen ofzo? Of dat er misschien iets over is afgesproken in een CAO?
    Want ik vind dit eigenlijk wel een beetje een vreemde gang van zaken.

    • Mijn directe baas vertelde tijdens de vergadering dat het volgens de CAO mocht. Ik vertrouw haar wel. Ik ga het (natuurlijk) nog wel even zelf nakijken in de CAO, en eventueel opnemen met de ondernemingsraad.

      PS. Het mag inderdaad volgens de CAO. Er staat zelfs dat er pas na 6 maanden gekeken hoeft te worden naar of er overuren zijn die uitbetaald moeten worden. Dus een kwartaal is zelfs nog meer dan wat moet van de CAO…

  3. Vreemde gang van zaken, wat ga je doen als ‘ze’ van hogerhand beslissen dat een tijd-voor-tijdregeling ingevoerd gaat worden

    • Dat zou voor mij heel raar zijn inderdaad. Ongeveer 1/3e van alles wat ik nu werk is officieel overuren. Mijn contract zegt dat ik 20 uur per week moet werken, ik werk er zo’n 28 per week. Als ze op tijd-voor-tijd zouden staan, dan zou dat betekenen dat ik na een jaar werken een half jaar vrij kan nemen. Klinkt wel leuk, maar ik heb toch liever salaris 🙂

      Als ze daar op zouden staan, zou ik eerst eens met mijn directe baas gaan overleggen. Die weet het beste dat ze me gewoon nodig heeft gedurende die overuren. Als dat niet zou helpen, dan zou ik teruggaan naar 20 uur per week werken, en dan zou ik zelf waarschijnlijk nog een parttime baan elders gaan zoeken. Ik zou dat niet fijn vinden, maar ja… Hopelijk komt het voorlopig nog niet zo ver.

  4. johmar

    op mijn werk hadden een aantal collegas in de zomer overuren gedraaid , vanwege de vakanties van onder andere mij , zij dachten zo wat extra te verdienen, ik werk in de schoonmaak en dat zijn geen riante salarissen. later werd er gezegd dat zij de uren niet uitbetaald kregen maar er vrije uren voor terug kregen. tijd voor tijd dus, een beetje vreemd ,want waarom zou je extra werken om op een ander tijdstip vrij te zijn? zeker in ons werk waar bijna iedereen part time werkt en dus genoeg vrije uren heeft.die beslissing zorgt ervoor dat er nu bijna niemand meer wil overwerken in de vakanties. daarna werd de regel weer teruggedraaid,maar niemand kan je vertellen of dat ook zo blijft. ik weet nu in ieder geval zeker dat ik niet meer ga overwerken.

  5. Bij ons betalen ze ook de overuren per kwartaal uit. Het lastige bij ons is dat als je vrij neemt gedurende het kwartaal, de overuren daarvoor gebruikt worden en niet de snipperuren. Dus eigenlijk worden de overuren tijd-voor-tijd-uren en wat er na het kwartaal van overblijft, wordt uitbetaald. Je moet dus heel goed bijhouden wat je nog uitbetaald moet krijgen aan uren en eventuele toeslagen.

    • Da’s wel een beetje vervelend. Eigenlijk dwingen ze je zo om overuren als vrije tijd op te nemen, of mag je dan aan het einde van het jaar je overgebleven snipperuren nog verzilveren?

      • Je mag je snipperuren meenemen naar het jaar erop, er vrij voor nemen of ze laten uitbetalen. Meestal komt het er op neer dat ze meegaan naar het jaar erop.

  6. Marjolein

    Ik werk in de zorg en ook daar worden de overuren nog maar per kwartaal uitbetaald. En je moet ze eigenlijk inruilen als je eens eerder naar huis kan of een vrije dag hebt ofzo. Dus is het lastig om verlof uren op te nemen, en we hebben ook een personeels stop en contacten mogen niet omhoog. Ik heb een contract voor 30 uur, werk vaak tussen de 32 en 36 uur, en eigenlijk wil ik dat helemaal niet, maar we hebben gewoon te weing personeel, dus als er iemand ziek is zijn er meteen problemen. Heel vervelend allemaal.

  7. oh vervelend zeg opeens zo’n verandering.. idd een renteloze lening aan je werk :S man werkt ook veel over.. hoort helaas een beetje bij zijn baan.. 1 avonddienst (vanuit huis gelukkig) per week en 1 of 2 zaterdagdiensten per maand, die zijn naast je normale uren omdat ie ook gewoon nodig zijn, je normale werk gaat ook gewoon dooroverdag. maar ondertussen snappen ze dat compenserne soms nodig is, dus na een zaterdagdienst mag je maandag later beginnen.. doet man nooit.. maar krijgt zn overuren (gemiddeld 40/50 per maand, rond kerst veeeel meer en zomer ook vaak meer idd) gelukkig elke maand uitbetaald. het hoort voor ons bij zn inkomen.. elke maand is het weer afwachten hoeveel hij precies uitbetaald krijgt 😉

  8. Gewoon Vlijtig

    Mijn man en ik vinden het juist fijn om de overuren op te sparen en eens per half jaar of zo uit te betalen, hoopt zo lekker op. Als hij het maandelijks laat uitbetalen scheelt het niet zoveel. Maar op het werk vinden ze dit niet zo fijn. Zo lang echter als ze het doen, laat mijn man het zo uitbetalen.

    • bij een paar overuren is dat fijner idd.. met 40/50 per maand is per maand voordeliger. zo gaat er elke maand geld naar de spaarrekning en krijgen we er rente op (en bij m.oneyou elk kwartaal rente.. dus dat loopt wel lekker op)