Niks mis met sparen

Op nu.nl was er een paar dagen geleden weer een berichtje, iets als “Ondanks dat de crisis voorbij is, sparen Nederlanders nog steeds.”. Uiteindelijk bleek dat berichtje gebaseerd op een enquête door een bedrijf wat er ook wat bij te winnen had, dus hoeveel er waar is van “Nederlanders blijven sparen” is ook maar de vraag: dat hangt af van wat dat bedrijf naar buiten wilde brengen, en daarnaast leveren enquêtes niet altijd de waarheid op: je kunt natuurlijk liegen als je geïnterviewd wordt, bijvoorbeeld omdat de waarheid je zelf ook niet aanstaat.

Maar in het bericht was het net alsof wij Nederlanders, nu het dan economisch weer beter gaat (daar kun je ook nog vraagtekens bij zetten, en het geldt zeker niet voor iedere Nederlander), al ons geld maar uit zouden moeten geven.

Ik zou zeggen: doe het niet, en spaar! Spaar niet alleen voor de komende zomervakantie, of voor de verbouwing komende herfst, maar spaar zelfs nog wat extra’s voor “onbekend wanneer, onbekend waarvoor”. Een buffertje hebben (en eentje wat niet na de zomervakantie weer op 0 staat omdat je het geld allemaal hebt uitgegeven aan de vakantie) is gewoon slim, en veiliger dan niets hebben.

Dus medemensen (Nederlanders, Belgen, en wie dan ook maar dit blog leest), blijf lekker sparen. Zodat je grotere items kunt aanschaffen zonder ervoor te lenen en zodat je een tegenslagje of twee op kunt vangen.

11 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

11 Reacties op “Niks mis met sparen

  1. Heraldus

    Ik spaar altijd en heb nu best wel een flinke buffer, maar die rentes nekken je nu 😦 zeker als je boven de vrijstelling komt. ik stel mijzelf de vraag, wat nu te doen ? Ik ben bang dat ik niet de enige ben …….

  2. Huib

    Het is idioot dat ze nu de rente omlaag willen krijgen en de inflatie omhoog. De mensen met schulden worden zo geholpen ten koste van de mensen die sparen. De wereld op z’n kop! Gelukkig is de inflatie nu nog bijna 0. Boven de vrijstelling betaal je 1,2 %, maar bij een een jarige deposito kun je ongeveer 1,7 krijgen. Je maakt dus nog steeds winst, in ieder geval speel je quitte. Laten we hopen dat die 1,2 % in de nieuwe belastingplannen omlaag gaat.

  3. vind het idd jammer dat je het gevoel gegeven wordt dat je wat fout doet als je spaart.. alsof je persoonlijk de economie afremt door te sparen… maar we houden gewoon salaris over.. leven fijn, krijgen veel van schoonouders (geld en oko spullen voor de kids)en houden dus over.. dit sparen we. (en we zijn ook redelijk zuinig, goedkope vakantie ipv vakantiegeld of meer opmaken enz) we komen nog niet aan de vrijstelling, maar als een huis kopen er niet van komt, zitten we over 2, a 3 jr aan dat bedrag (oh wel eerder denk ik, spaargeld van de kids wordt meegerkeend.. dat reken ik zelf niet bij ons spaargeld..) helaas maar dat maakt niet dat ik mn geld sneller uit ga geven. heb t liever achter dehand voor je weet maar nooit..

  4. Dirk

    Helemaal mee eens, als er iets is wat we van de crisis geleerd zouden kunnen hebben is het dat het verstandig is om wat achter de hand te hebben, just in case of…
    En wat betreft die vermogensrendementheffing, het zou fijn zijn als die wat realistischer wordt, maar of dat gaat gebeuren? Het lijkt erop dat men er naar neigt om de belasting op,arbeid te verlagen en de belasting op vermogen te verhogen. Misschien een hoger drempelbedrag? De tijd zal het leren…

  5. Uitgeven om de economie draaiend te houden. Zodat de grootverdieners kunnen blijven verdienen. En als ik dan mijn spaargeld op heb, wie helpt me dan bij tegenvallers? Niemand toch? Dan moeten we zelfredzaam zijn! Dus.. Ik zorg dat al mijn kosten verminderen, mijn reserves groeien en bij de paar euro meer of minder inkomsten, zoals we jaarlijks voorgeschoteld krijgen als groot nieuws, haal ik mijn schouders op en leef rustig verder..

  6. De rente en bekastingen zijn al genoemd, war ook niet helpt is de dalende waarde van de euro.
    Vanaf welk moment is sparen niet meer interessant?

    • Dirk

      Dat moment komt als de inflatie heel hoog gaat worden, zodat het geld in rap tempo minder waard wordt. De dalende waarde van de euro is op zich niet heel erg, alleen zaken van buiten de eurozone zullen iets duurder worden. Omdat het beleid erop gericht is een inflatie van rond de 2% aan te houden (niet veel minder, maar zeker ook niet veel meer) blijft het naar mijn mening interessant om te sparen als je het geld niet direct nodig hebt.

  7. Astrid

    Ik ben het er helemaal mee eens: sparen is zinnig, en ten eerste al als appeltje voor de dorst. Maar ook voor sneller afbetalen van je hypotheek, waardoor je hypotheek lager kan worden, of sneller eindigt, en in ieder geval betaal je zo minder totale rente aan de bank. Daar doet de belastingteruggave niets aan af! Wie beweert van wel, kan niet rekenen.

    • niet iedereen heeft een hypotheek (helaas… huizen zijn duur hier.. we huren nu, als we willen kopen, moeten we gaan inleveren op ruimte of de afstand naar school.. ik ben gastouder dus niet handig omdat ik voor eigen kids op en neer moet naar school wil ik graag op loopafstand wonen.. ben benieuwd of het gaat lukken.. zal of blijven huren worden wat elk jaar 4% duurder wordt of verder van school wonen helaas)

      • Sparen blijft verstandig natuurlijk; ook als je geen hypotheek hebt. Wie weet helpt een mooi spaarbedragje je ooit om een huis te kopen of om nog een tijdje in het huurhuis te blijven wonen zolang dat praktisch is ivm de school en zo.

      • Astrid

        Gretha, zekers! Wij hebben pas ons huis gekocht, en tot die tijd hebt ik 20 jaar in de sociale huur gehuurt, dus ik weet ervan.
        En een huis of flat kopen zit er gewoon niet voor iedereen in. Maar als je stabiel woont en je zit er lekker, dan lijkt het me geen prioriteit om te gaan kopen. Met die mooie kids van je, kan je spaargeld ook het leven straks makkelijker maken als ze studeren, op kamers gaan, en dat soort dingen. Al het geld dat nu niet wegvloeid aan dingen alleen maar onder consumeren vallen (zoals ons Spaarolifantje zegt dat ze niet alleen maar wil uitgeven omdat het ‘moet’ van de staat of de economie) kan straks gebruikt worden om jullie het leven makkelijker te maken.
        Bij ons werd het huren ook met 6% duurder de afgelopen jaren, vanwegen het scheefwonen (wat heel recent was overigens). Nou goed. Er is wel een max aan, als je in de sociale huur zit. Dus ze kunnen je niet echt wegdrukken. Maar die huurverhogingen zijn wel heftig vind ik. Maar om mensen daarmee eruit te drukken en een woning te kopen, dat is echt andere koek. Alsof daar geen bakken met geld bij komt kijken!
        Affijn, daarover kan ik ook nog een aantal bladzijden volschrijven!
        Succes Gretha en Spaarolifantje!