Pensioen in een goedkoper land

Veel Nederlanders doen het: op pensioen in een goedkoper land.

Nou ja, denk bijvoorbeeld aan Nederlanders die elke winter overwinteren in Spanje: een niet al te duur appartementje, elke dag de Telegraaf kopen bij het winkeltje van Sjaan en Bert (die ook hagelslag hebben), en lekker geen koude gladde winters. Spanje is goedkoper dan Nederland ( 20-30% goedkoper volgens deze prijsindex), dus het kan er soms wel van af, ook al heb je misschien geen supergroot pensioen.

Je kunt natuurlijk ook aan de mensen denken die oorspronkelijk uit Marokko of Turkije kwamen, die in Nederland gewerkt hebben en die na hun pensioen terug zijn gegaan naar Marokko of Turkije. Dat doen lang niet iedereen, maar voor mensen die het doen, betekent het ook dat ze meer kunnen doen met hun pensioen.

Ook op Amerikaanse blogs lees ik over mensen die na hun pensioen hun huis in een duur deel van de VS verkopen, en die dan vertrekken naar een goedkoper deel van de VS. Er zijn zelfs mensen die zo hun pensioendatum kunnen vervroegen. Ze houden dezelfde levensstijl aan, maar omdat die op de andere plek zeg 20% goedkoper is, hoeven ze ook minder pensioen bij elkaar te sparen voordat ze ontslag kunnen nemen.

Een groot nadeel van “elders” met pensioen gaan is natuurlijk dat je de mensen die je lief zijn (je familie, je vrienden) waarschijnlijk moet achterlaten. Ik ken een paar Turkse oudere mensen die om die reden toch maar in Nederland blijven (ook al werken ze niet meer), en ook een Surinaamse mevrouw die na enige tijd in Suriname gewoond te hebben toch haar familie in Nederland teveel miste, en terug kwam.

Zelf…

Kan ik nog helemaal nergens met pensioen. Nou ja, misschien ergens in Afrika waar mensen van 1 dollar per dag leven. Maar dat doe ik toch liever niet, als je het niet erg vindt…

5 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

5 Reacties op “Pensioen in een goedkoper land

  1. Lot

    Zelf ben ik ook verhuisd naar regio met goedkopere huizen dan rondom Den Haag en daardoor woon ik nu hypotheekvrij, doordat ik het huis als lang had was er overwaarde en spaargeld. Leven is hier niet echt goedkoper al gaan we wel regelmatig naar Belgie, maar mijn eisen in een niet-werkzaamleven zijn ook anders.
    Nadeel inderdaad dat ik voor ouders 2 uur en voor dochter 1 uur moet rijden.

  2. Ri

    Ik kan alleen maar dromen van pensioen. Ik hoop tegen die tijd genoeg te hebben om mijn eigen keuzes te maken. Wat en hoeveel daarvoor nodig is, dat weet ik nog niet. Het is iig meer dan wat ik niet bij elkaar gespaard heb.

  3. hieke

    Wij hebben in het najaar en huisje in Hongarije gekocht, daar heb je al voor 2000 euro een boerderijtje en onze droom is er binnen een paar jaar zelfvoorzienend te leven. We moeten wachten tot de kinderen op eigen benen staan.

  4. liesbeth

    enig minpuntje is dat als je in Suriname gaat wonen , je de hoogste belasting moet gaan betalen, ik weet van mensen die dan toch nog rond de armoedegrens zaten, en terug zijn gekomen naar Nederland. Je moet niet alles geloven er zitten heel veel haken en ogen aan hoor!

  5. Cisca Servie

    mijn man had een pensioengat en een te kort aan AOW jaren. Dat wisten we al vroeg en daarom hebben wij in Servie een huis gekocht en naar onze zin verbouwd en wonen daar zonder woonlasten en nu kunnen we ons oed redden.Een hele roete moestuin en kippen en varkens en we zijn bijna zelvoorzienend Cisca Servie