Het moeten verbeteren van het werk van je collega

Ik heb op het werk “ja” gezegd tegen een nieuwe taak. Deze nieuwe taak zorgt voor een extra werkuur per week. Dat lijkt niets, maar op jaarbasis is dat natuurlijk wel zo’n 50 werkuren en dat is toch wel wat.

Het jammere is alleen dat nu achteraf blijkt dat deze taak een beetje verwaarloosd is door de collega die hem aan mij overgedragen heeft. Dat was ook wel de reden dat de taak overgedragen werd trouwens, dat die collega er niet meer genoeg tijd voor had.

Maar nu zit ik met een soort probleem… Ik moet de boel dus nu weer op gaan lappen, en dat terwijl het allemaal helemaal nieuw is voor mij.

Ik heb ooit een boek gelezen waarin een succesvolle “businessman” zei dat dit de ideale situatie voor hem was: als alles slecht liep als hij binnengehaald werd, dan kon hij bijna niets fout doen. Want bijna alles wat hij deed, zou de boel verbeteren. Hij maakte zich dan ook vaak geliefd bij de klanten van het bedrijf, die zich eindelijk weer gehoord voelden en die eindelijk weer verbetering zagen in de service. Hij voelde zich in zo’n situatie altijd als een vis in het water.

Nou zou ik het ook zo kunnen zien… Maar ik vind dat wel moeilijk. Ik zie meer dat het een zootje is. En denk: jeetje, waar moet ik beginnen?

Waarschijnlijk zou ik met die oude collega moeten gaan overleggen, en ook met mijn baas. En moeten gaan zeggen dat ik tijdelijk er méér dan een uur per week in moet gaan steken om de boel weer op orde te brengen. Ik denk dat dat de beste en de eerlijkste wijze van handelen is.

Hebben jullie ook wel eens gehad, dat je een taak op je bord krijgt, die om wat voor reden dan ook veel moeilijker blijkt dan je dacht?

3 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

3 Reacties op “Het moeten verbeteren van het werk van je collega

  1. GJ

    Ikheb het weleens gehad. Bij een overheidsinstelling binnenkomen als de man die het probleem wel even gaat fixen. In theorie was ik er ook geschikt voor, maar het geleerde nooit eerder in praktijk gebracht.
    In het begin was het ook wel even zweten, maar als dan blijkt dat het wel goed gaat, ik er minder tijd voor nodig had dan gedacht, en de klant achteraf ook heel erg tevreden is. Dan is de voldoening ook dubbel zo groot. 🙂

  2. Ja, ik heb dat ook wel eens gehad. Er moest een aantal klanten worden bereikt omdat ze vergeten waren een formulier mee te sturen bij hun aanvraag van geld terug. En dan vervolgens moest ik dus van al die klanten bijhouden wat ze wel al hadden opgestuurd en wat nog niet. Werd er af en toe helemaal krankjorum van. Dat had mijn vorige collega ook op een gegeven moment. En dan werd het weer doorgeschoven naar de volgende collega… Het was echt een gebed zonder einde 😛

  3. horsmen

    Gewoon open en eerlijk bespreekbaar maken, dat is (bijna) altijd het beste.