Voorbereidingen voor aangifte inkomstenbelasting

Langzamerhand ben ik me aan het voorbereiden op de belastingaangifte. Sinds ik samenwoon met mijn vriend doet een accountant de aangifte voor ons, maar dat betekent niet dat wij niets meer hoeven te doen. Dus vanaf begin januari ben ik begonnen met papieren te verzamelen. Bijvoorbeeld:

Aan de inkomstenkant:

1. De jaaropgaven van ons werk. De mijne is net deze week binnengekomen. Mijn vriend betaalt zichzelf salaris vanuit zijn bedrijf en maakt dus ook elk jaar voor zichzelf een jaaropgave. Dus die is ook al binnen.

Bezittingen:

1. De waarde van het huis van mijn vriend. Dit is de WOZ-waarde, en voor dit belastingjaar gaat het om die van 1 januari 2013; te vinden op de WOZ-beschikking die we in februari vorig jaar van de gemeente kregen. (Dat papier is dus al heel lang aanwezig).

2. De waarde van onze spaartegoeden. Zowel mijn vriend als ik hebben spaarrekeningen en beleggingen bij meerdere banken. Van al die banken moet er dan dus een jaaropgave komen. Ze zijn er bijna allemaal, intussen…

3. De waarde van onze schulden. Geen gewone schulden (hiep hoera!), maar wel de hypotheekschuld van mijn vriend, plus de verklaring van hoeveel rente hij vorig jaar betaald heeft.

Bijzondere uitgaven:

Dit zijn er niet zoveel voor ons. We komen niet over de drempel voor uitgaven aan ziektekosten (wat alleen maar fijn is, zou ik zeggen). We hebben vorig jaar geen huis gekocht, we hebben geen studiekosten gehad, we hebben geen kinderen… Alleen de giften, die zijn aftrekbaar, dus daar moet ik nog alle bewijzen voor verzamelen en een overzichtje van maken.

Uiteindelijk komt er van de accountant ook elk jaar een lijstje met “mogelijk nodig papierwerk”, waar ik mijn lijstje dan mee vergelijk. En op een mooie dag in maart (meestal) gaat er dan een bak papierwerk naar de accountant, die het dan verder uit mag zoeken…

Vandaag heb ik een dag heerlijk vrij, ik denk dus dat ik straks even ga kijken hoever we al zijn en welke papieren we nog missen.

2 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

2 Reacties op “Voorbereidingen voor aangifte inkomstenbelasting

  1. Anoniem

    Mag ik vragen waarom je de aangifte hebt uitbesteed bij een accountant? Zo complex lijkt je situatie me niet. Het zou weer een mooie besparing zijn!

    • Mijn vriend heeft een eigen bedrijf. De accountant verzorgt ook alle belasting-dingen voor het bedrijf, de aangifte inkomstenbelasting hoort er dan een beetje bij.