Beleggingen deden het weer goed deze maand

Dit is geen post waarmee ik jullie wil aanmoedigen om te gaan beleggen. Het is gewoon om te laten zien, hoe de waarde van beleggingen kan fluctueren in de tijd. Februari was een goede maand voor aandelen, en ook een redelijke maand voor mijn obligaties. Ik had aan het begin van de maand 15.836 euro aan aandelen en 15.447 euro aan obligaties. Ik kocht aan het einde van februari 750 euro aan obligaties erbij.

Gisteren, zaterdag, had ik 16.464 euro aan aandelen (dus 628 euro aan groei, een groei van 4% in vier weken tijd) en 16.280 euro aan obligaties (dus 750 euro erbij ingelegd en daarnaast nog 83 euro oftewel 0,5% stijging in waarde).

Ik wil graag ongeveer evenveel 50% aandelen en 50% obligaties hebben (daarnaast heb ik trouwens ook nog spaargeld!). Dat was ook de reden dat ik deze maand alleen in de obligaties inlegde, omdat de aandelen zo hard gegroeid zijn. Door al het extra geld in obligaties in te leggen, zorgde ik ervoor dat de verdeling nu 50,3% aandelen en 49,7% obligaties is, dus het klopt ongeveer. Dit kan volgende maand weer helemaal anders zijn door verschillende resultaten van de obligaties en aandelen. Wie weet krijgen we wel een maand met waardeverlies. Ik weet het niet en kan het niet voorspellen. We zullen wel zien.

PS. Ik denk er over na om toch een overzicht te gaan maken van waar ik precies in beleg. Het enige wat mij tegenhoudt is hoeveel commentaar ik daar misschien op ga krijgen, of goedbedoelde adviezen. Maar ja, dat kan ik gewoon allemaal naast me neerleggen, toch? Ik denk dat het voor anderen leerzaam kan zijn, de keuzes die ik gemaakt heb. Al hoeft dat ook weer niet te betekenen dat ik denk dat ik het perfecte portfolio heb en dat iedereen mij na moet doen 🙂

7 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

7 Reacties op “Beleggingen deden het weer goed deze maand

  1. Leerzaam inderdaad!

  2. Zoals ik je eerder al liet weten ben ik erg geïnteresseerd! Over een maandje of zo wil ik gaan starten met beleggen met een klein deel van mijn buffer. Spaarrente schitpet immers niet op en aan alleen de hypotheek aflossen zitten ook echt wel grote nadelen…..

    Dus ja…. ik blijf je verhalen hierover met interesse volgen!

  3. nomoskar

    Van mij mag je dat overzicht maken, ga geen kritiek geven 🙂
    Ben zelf net voorzichtig wat via de ans bank begonnen. Beetje uitproberen.
    Alles waar ik snapbare info weg kan halen is interessant.
    Lees je blog dus ook met heel veel interesse. Ook al zitten we beiden op een spoor of verschillende fase.

  4. Ik ben ook erg geinteresseerd. Ik ben aan het inlezen en zie graag ervaring van een tevreden belegger. 🙂 Een idee om een workshop beleggen te geven aan beginnende dames? 🙂

  5. Ik zou het ook interessant vinden.

    Ik heb me gisteren aangemeld bij Meesman. 🙂 Daarnaast heb ik ook aandelen/obligaties bij ASN Bank en Robeco One.