Uitgaven in februari

Weer iets teveel uitgaven in de korte maand februari… Hier komen ze:

Screenshot 2015-03-02 08.56.07

Mobiel bellen was teveel vanwege een internationale reis in januari. Ik heb toen toch gebeld en ge-internet en wist dat me dat geld ging kosten. Maar jammer is het wel. Kleding, tja, heb ik wel rood gemaakt omdat het meer was dan gepland, maar vorige maand was het natuurlijk minder dan gepland…

Openbaar vervoer was minder dan gepland, waarschijnlijk toch vooral omdat het een korte maand was. Ook hielp me mee dat de treinen niet reden in Delft gedurende de laatste week van februari. Ik moest wel andere opties uitzoeken en fietste dus twee keer naar mijn werk. Ik had ook nog het geluk dat ik die dagen grotendeels tussen de regenbuien door fietste 🙂 . Ik hoop in maart ook weer meer te kunnen fietsen.

Extraatjes en cadeaus… Tja… Ik moet wel zeggen dat ik hierin ook nog de 38 euro die ik teveel had uitgegeven in januari meegenomen heb. Want ooit wil ik gewoon uitkomen op dat gemiddelde bedrag van 20 euro per week en daarom wil ik rekening blijven houden met hoe ver ik over budget ben gegaan in eerdere maanden. In februari ging het niet zo goed, want zelfs als ik die 38 euro van januari er weer af haal, hou ik nog 192 euro over in plaats van de gehoopte 80 euro voor deze korte maand. Ik schreef er al eerder over, hoe het ook deze maand weer niet ging lukken. Nou… 38 euro teveel uitgegeven in januari, 112 euro teveel uitgegeven in februari… Dat betekent dat ik in maart niets meer uit mag geven, en dan ben ik in april eindelijk weer bijna bij. Een vrij onmogelijke opgave, maar ik kan in ieder geval wel zoveel mogelijk m’n best doen.

7 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

7 Reacties op “Uitgaven in februari

  1. Astrid

    Mooi staatje. Ik begrijp eruit (en die van vorige maand) dat het kopje “extra’s” de moeilijkste is om binnen budget te blijven. Is deze realistisch ingesteld? Je kan je bijvoorbeeld afvragen of dit potje niet uit wat sub potjes moet bestaan om er meer grip op te krijgen.

    • Ik wil echt proberen om dit jaar minder dan zo’n 1000 euro aan dit soort extra en onverwachte dingen uit te geven; dus een budget van 20 euro per week. Als ik terugkijk naar waar ik geld aan uitgeef (in de afgelopen maanden, maar ook daarvoor), dan is het vaak gedachteloos geld uitgeven aan dingen die ik ook voor minder zou kunnen krijgen, en soms ook dingen die niet de moeite waard zijn of waar ik zelfs beter zonder zou kunnen (zoals snoep). Dus het moet minder kunnen. Dit bedrag is uitdagend, maar helpt me misschien om betere keuzes te maken.

      Opsplitsen in meerdere potjes zou kunnen. Dat is iets om over na te denken.

      • Astrid

        Tja, er zijn zaken die onverwacht zijn, en gewoon moeten. Vaak vind ik dat onder het huishouden vallen dan. Als het echt moet, dan kan ik er dus niet onderuit. En er zijn zaken waar je zonder kan (snoep). En er zijn natuurlijk dingen die je anders kan oplossen, maar dat kost meer tijd (creatieve verjaardagskadootjes bijvoorbeeld). Dus ik kan me voorstellen dat er nogal veel onder dat kopje “extra en onverwachte dingen” valt.

  2. Misschien moet je het et potje voor “extra’s” eens goed bekijken en eventueel uitsplitsen? Zo krijg je meer vat op wat je dan teveel uitgeeft…

    Verder keurig hoor! 🙂

    • Ik ga er over nadenken. Ik wil uiteindelijk ook niet teveel potjes. Wel schrijf ik er altijd een opmerking bij, zodat ik weet waar het geld precies aan besteed is. Deze maand bijv. 35 euro aan uit eten, 72 euro voor een nieuw paspoort en 12 euro voor een cadeautje. Ik kan er misschien na een half jaar of zo eens naar kijken, of ik er patronen in zie en of ik er een paar grotere subcategorieĂ«n in kan vinden.

  3. Toen ik het eerste jaar een detail budget had gemaakt (nu 3 jaar YNAB gebruiker) had ik een potje gemaakt met vergeten uitgaven. Ik heb namelijk ook een potje ‘onvoorzien en overig’. Die gebruik ik voor het gedachtenloos uitgeven. Echter het viel mij op dat er een aantal onvermijdbare uitgaven langskwamen die ik wel had kunnen voorzien.

    Het lijkt erop dat jouw potje bestaat uit drie zaken. Zaken die je wel kan voorzien maar nog niet hebt voorzien, kado’s en een stuk fun money (snoepgoed). Deze staan bij mij uitgesplitst en dat maakt het wel gemakkelijker. Zo koop ik nu kado’s van te voren (soms wel een half jaar of zelfs zonder te weten voor wie ik een kado koop), zijn mijn gedachteloze uitgaven geslonken tot 20 eur en ben ik best goed in het voorspellen van eenmalig grotere uitgaven (zoals een nieuw paspoort).

  4. Wat goed dat je jouw uitgaven m.b.t. extra uitgaven ook bekijkt. ik vergeet dat regelmatig. Ik denk dat doordat jij je hier bewust van bent, je automatisch minder geld zal uitgeven. Succes met je nieuwe doelen!