Mijn beleggingen: een overzicht

Ik heb een overzichtspagina gemaakt over mijn beleggingen, over waar ik nu in belegd heb, en hoeveel. En ik wil dat een beetje toelichten. Dat ga ik vandaag doen, en ook de komende dagen nog.

In de eerste plaats wil ik vertellen dat ik beleg voor de lange termijn. Het is de bedoeling dat ik de komende tien jaar, en misschien wel langer, niet aan deze beleggingen kom. Dat is bijna een voorwaarde om te kunnen beleggen, in ieder geval in aandelen(fondsen). Want: aandelen zijn erg volatiel: ze wisselen van dag tot dag (soms van uur tot uur) in waarde. De aandelenmarkt kan in elkaar storten (zoals-ie in 2008 bijvoorbeeld nog deed), en dan zijn jouw aandelen ineens ook minder geld waard. Als je je geld morgen, volgende week of over een jaar gewoon echt nodig hebt voor een belangrijke aankoop, dan moet je NIET beleggen in aandelen. Want dan sta je misschien beteuterd te kijken als je aandelen minder waard zijn geworden.

Op de lange termijn leveren aandelen wel meer winst op. Of tenminste: in het verleden hebben ze dat gedaan. En mijn aanname is, dat ze dat in de toekomst ook blijven doen. Maar resultaten uit het verleden bieden geen garanties voor de toekomst. Dat is gewoon echt waar. Mijn aanname is dus dat mijn geld in de aandelenfondsen op de lange termijn wel zal gaan groeien, en sneller dan mijn spaargeld, maar of dat ook echt zo is, dat moet nog maar blijken!

Ik beleg dus voor de lange termijn. En ik heb er ook over nagedacht, over hoeveel risico ik wil nemen. Omdat aandelen zo sterk kunnen wisselen in waarde, wilde ik niet al mijn geld in aandelen hebben zitten. Staatsobligaties (leningen aan overheden) en bedrijfsobligaties (leningen aan bedrijven) zijn over het algemeen iets veiligere beleggingen (minder risico), maar ze leverden in het verleden ook gemiddeld iets minder winst op. Dus daar zit ook een deel van mijn geld in.

En tenslotte zit ook een groot deel van mijn geld voor de lange termijn in spaardeposito’s. Die leverden, toen ik ze afsloot, in ieder geval nog zo’n 3-4% rente op. Da’s nu alweer minder, helaas. Maar ik “profiteer” de komende jaren nog even van die iets hogere rente, voor de deposito’s van mijn die nog wel een paar jaar lopen.

Ik streef naar een verdeling van 50% spaargeld, 25% aandelen en 25% obligaties (en ik lichtte jaren geleden al toe, waarom). De verdeling per 1 maart is dat 47% van mijn geld in spaardeposito’s zit, 27% zit in aandelen en 26% in obligaties. Bijna goed, dus, maar de komende maanden moet ik nieuw geld vooral in gaan leggen bij het spaargeld. In april en mei verwacht ik extra salaris (overuren en vakantiegeld) en dat ga ik daar dan voor inzetten.

Maar hier dus mijn beleggingen in aandelenfondsen en in obligatiefondsen:

Screenshot 2015-03-01 10.52.51Dit overzichtje laat dus zien wat de stand op 1 maart jl. was en hoe dit vanaf 1 februari veranderd was. Februari was dus een goede maand voor de beleggingen. Bijna overal “plusjes”. Alleen het Microkredietfonds draaide blijkbaar een klein verlies. Ik kocht 250 euro bij in het ASN Duurzaam Obligatiefonds en 500 euro in het ASN Groenprojectenfonds. Mijn leners van Geldvoorelkaar betaalden 24 euro terug op mijn betaalrekening, vandaar de -24 in de kolom van aankoop/verkoop.

Vanaf morgen ga ik dit verder toelichten. Mocht je erg nieuwsgierig zijn, ik schreef eerder al over: het Triodos Vastgoedfonds, Geldvoorelkaar, het ASN Groenprojectenfonds en de windmolenparken.

14 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

14 Reacties op “Mijn beleggingen: een overzicht

  1. Astrid

    Heel overzichtelijk! Ik ben het gewoon met alles eens wat je zegt een uitlegt, dus dat kan ik alleen maar toejuichen.

    Zelf heb ik geen deposito’s, en ik was me aan het oriënteren op de rentes, maar die leveren op dit moment te weinig op (2%) om het voor mij aanmerkelijk/zuinig te maken om eraan te beginnen. Vanaf 4% op de langste termijn is het inderdaad wel het overwegen waard. Maar zo staat de markt op het moment.

    Ik lees nog even verder. Veel voortzetting van je succes plan.

    • Ja, ik heb met het geld wat ik erbij aan het sparen ben nu ook het probleem dat ik eigenlijk geen nieuw deposito meer af wil sluiten. Tien jaar vastzetten levert ten hoogste 2,6% rente op, dat vind ik eigenlijk veel te weinig (bron). Maar ja, wat dan? Ik wil het nog steeds wel als spaargeld houden. Voorlopig gaat dit spaargeld dus maar gewoon op de spaarrekening, al levert het daar niet zoveel op.

      • Astrid

        Dat is precies onze conclusie. Dan maar even op de spaarrekening. Misschien naar extra aflossingen van de hypotheek doen.

        Qua besparingen aan rente die we dan niet hoeven te betalen over dat meerdere geld (dan dus afgelost) zit ik met compound interest op zo’n 60% over de gehele looptijd van nog 29 jaar.

      • Als ik zelf een hypotheek had, en als ik die af kon lossen zonder al teveel rompslomp of extra kosten, dan zou ik daar nu zeker ook overwegen geld in te steken.

      • Astrid

        Rompslomp geeft onze bank gelukkig niet. Je kan het via Internetbankieren overmaken.

        Ik hoor wel over banken waarbij je een aanvraag moet doen en dan maar afwachten. Maar in dat geval is het zaak om een hoopje bij elkaar te sparen, en dan overmaken. Bij ons kan dat gelukkig elk moment voor elk bedrag.

        We betalen geen kosten, en kunnen aflossen Tot 10% van het oorspronkelijke hypotheekbedrag per jaar.

  2. Interessant… Ik ben eigenlijk ook erg benieuwd wat de waardeverschillen tussen bijvoorbeeld twee/drie/tien jaar geleden en nu zijn…? Zeker omdat je zelf al zegt dat je lange termijn moet denken….

    • Op de Amerikaanse aandelenbeurs zeggen ze: aandelen gemiddeld 7% per jaar (maar met uitschieters van -50% naar +50%!!). Obligaties gemiddeld 3-4% per jaar (met minder uitschieters, iets van -10% tot +10%). Toen ik in 2006 begon met beleggen (met een klein bedragje toen) had ik het geld VEEL beter op een deposito kunnen zetten, want eind 2013 heb ik uitgerekend dat ik over al die jaren gemiddeld 2% winst per jaar heb gehaald, terwijl deposito’s toen nog wel 6% of meer deden als je het geld voor langere tijd wegzette. Nou is 2014 ook weer een goed jaar geweest, dus misschien is mijn winst-per-jaar inmiddels wel iets hoger. Ik zal het binnenkort nog eens uitrekenen. Maar ik deed het dus zeker niet zo goed in het begin! (mede dankzij de aandelencrash van 2008 dus, hè…).

  3. nomoskar

    Ha, wat leuk dat je dit toch hebt gedaan.
    Je hebt er een mooi overzicht van gemaakt.
    Wat ik me afvaag is waarom kies je voor “zoveel” verschillende fondsen.
    Niet om kritisch te zijn maar gewoon benieuwd.

    Nomoskar

    • Deels historisch zo gegroeid, deels omdat ik bijv via BND wel speciaal pensioenbeleggen kan doen en niet via de ASN-bank, deels omdat ik bepaalde activiteiten ook wil ondersteunen (groenfonds, microkrediet), maar dan weer niet al mijn geld daarin wil stoppen.

  4. Gewoon Vlijtig

    Dat ziet er interessant uit. Ik ben benieuwd naar je beweegredenen en keuzes. Zelf heb ik veel in deposito’s zitten en in spaarpolissen. Aandelen en obligaties heb ik mij nooit in gewaagd. Wat ik wel overweeg is crowd funding.

    • Crowdfunding is naar mijn idee véél risicovoller dan geld inleggen in een indexfonds van aandelen. Als degene die jij “fundt”, failliet gaat, ben je je geld waarschijnlijk kwijt. Als je via een fonds in bestaande bedrijven belegt, bijvoorbeeld 100 verschillende, ja, dan kan er ook wel eentje failliet gaan, maar dan ben jij niet al je geld kwijt.

      • nomoskar

        maar zo werkt geld voor elkaar toch ook: je kunt bij verschillende projecten bedragen inzetten. Met net zoveel risico als je wilt lopen? je kunt bij wijze 100 keer 100 euro inzetten. Wat maakt dat dan risico voller?

  5. @Nomoskar

    Inderdaad werkt geldvoorelkaar zo ook. Als je daar je inleg zo kon spreiden dat je 100 of 1000 verschillende leningen kon doen, zou ik het ook wat veiliger vinden. Gaat er dan eentje failliet, dan hou je er nog 99 of 999 over. Maar de minimuminleg bij geldvoorelkaar is inderdaad 100 euro. Dus voor een spreiding over tien bedrijven heb je al 1000 euro nodig. Pas bij 10.000 euro inleg kun je inderdaad spreiden over 100 bedrijven. Hoewel er dan ook weer niet genoeg aanbod is van bedrijven; je bent wel even bezig voordat je 100 verschillende bedrijven hebt zien langskomen. Tenslotte is het dan ook nog zo: als je in aandelen belegt, heb je het risico dat een bedrijf failliet gaat; maar daar staat dan weer tegenover dat je ook toevallig in een bedrijf kunt beleggen dat het fantastisch goed doet. Maar bij geldvoorelkaar krijg je een bepaalde rente per jaar als beloning (meestal < 10% rente), en dat kan dan misschien niet zo goed compenseren voor het risico op faillissement.

    Ik vertel ook over mijn beleggingen bij geldvoorelkaar, maar zeg daar dus altijd bij dat ik het behoorlijk risicovol vind, en dat je er niet in moet beleggen als je niet in het uiterste geval bereid bent om je geld kwijt te raken. Ik stop er dus ook niet teveel van mijn eigen geld in.

  6. Mooi overzicht van je beleggingen! Ziet er goed uit, heel duurzaam ook.