Obligatiefondsen en aandelenfondsen

Ik beleg dus in een aantal verschillende fondsen. Dat is zo gegroeid in de loop van de tijd. Maar ik ben wel redelijk tevreden met de huidige mix, met het Vastgoedfonds als uitzondering, dat gaat er nog een keertje uit (daarover morgen meer).

Ik wil graag van het geld wat ik op lange termijn beleg, 25% in aandelen hebben (waarschijnlijk hogere winst, maar tegen een hoger risico) en 25% in obligaties (lager risico maar ook lagere winst waarschijnlijk). En de overige 50% zit in spaardeposito’s, die nog een veel lager risico hebben maar ook minder winst.

Maar dan moet ik natuurlijk wel weten, welk fonds waarin belegt. Gelukkig moet elk fonds in Nederland een toelichting geven op wat ze precies doen (bepaalde beleggingsfondsen met een hele hoge minimuminleg, ik geloof 100.000 euro of meer, hoeven dat niet te doen, maar de rest allemaal wel). In die toelichting, die de essentiële beleggersinformatie of EBI heet, staat ook altijd hoe er belegd wordt binnen het fonds.

Van de fondsen die ik heb, deel ik de volgende fondsen in bij de aandelenfondsen:

  • ASN Duurzaam Aandelenfonds – het zit in de naam, en ook in de informatie wordt bevestigd dat er in aandelen belegd wordt
  • BND Duurzaam Wereld Indexfonds – belegt ook in aandelen volgens de toelichting
  • Het ASN-Novib Microkredietfonds is eigenlijk een mixfonds wat zowel in aandelen als in obligaties investeert. Ze hebben aandelen in diverse microkredietinstellingen, maar ze lenen ook geld uit (=obligaties) aan microkredietinstellingen. Omdat dit fonds naar mijn idee vrij veel risico loopt (de microkredietinstellingen bevinden zich vaak in landen waar vanalles kan gebeuren met de economie en de politiek en zo), deel ik mijn investeringen in dit fonds voor mijzelf toch in bij de aandelenfondsen, vanwege het hogere risico*.
  • Het Triodos Vastgoedfonds investeert in vastgoed; ik deel het bij de aandelenfondsen in omdat het erg volatiel is gebleken. Vanwege het risico beschouw ik het dus ook als een aandelenfonds.
  • Bij Geldvoorelkaar leen je in principe je geld uit en zou je het dus terug moeten krijgen met rente, dus zou je het als een obligatiefonds kunnen zien. Maar het risico van geld uitlenen via Geldvoorelkaar vind ik zo groot, dat ik het toch bij de aandelenfondsen wil indelen.

En dit zijn dan mijn obligatiefondsen:

  • BND Euro Staatsobligatiefonds – het zit al in de naam, maar ook in de beschrijving: dit fonds belegt in obligaties
  • ASN Duurzaam Obligatiefonds – obligaties van overheden en van bedrijven
  • ASN Groenprojectenfonds – uit de beschrijving blijkt dat dit fonds leningen (dus obligaties) verstrekt aan bedrijven en instanties die bepaalde groene investeringen willen doen of milieuvriendelijke producten aanbieden.
  • Windmolenparken – dit zijn mijn leningen aan verschillende instanties die windmolen(parken) beheren. Het zijn dus leningen oftewel obligaties, maar als één van deze instanties failliet gaat, dan is dat wel een financiële strop. Dus ik loop hiermee wel meer risico dan met een van de andere obligatiefondsen waar ik in zit.

Over sommige van mijn keuzes voor de indeling kun je dus twisten. En ik zou ook, in plaats van deze strakke indeling, nog een derde categorie kunnen maken met “overige” of “alternatieve” investeringen of zoiets. Maar voorlopig hou ik de indeling zo, en blijf ik streven naar 25% investering in de bovenste groep en 25% in de onderste groep.

* Gisteren met lezer Marc al een discussie gehad op de “Beleggingen”pagina  over of het ASN Novib-Microkredietfonds niet toch bij de obligatiefondsen thuishoort. Hij heeft misschien wel gelijk. Ik hou het nog even zo, ook omdat ik denk dat er aan dit fonds toch een wat hoger risico kleeft dan aan een gemiddeld obligatiefonds, en ik denk er nog verder over na.

5 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

5 Reacties op “Obligatiefondsen en aandelenfondsen

  1. Astrid

    Mooie defensieve portfolio.

    Ik ben het geenszins met Marc eens. Ik heb de discussie gemist, verder, dus erop ingaan lukt me hier niet.

    Een vastgoedfonds is een aandelenfonds.

    Directe leningen zijn directe investeringen, en geen fondsen. Dus het windmolen park en Geef. Deze vallen dus in een nieuw categorie, Direct Beleggen.

    Als een fonds gebaseerd is op leningen, zoals vastgoed, betekent dat niet dat het een obligatie is. Je investeert dan is de banken die die leningen versterken. Dat is een aandeel dus.

    In het geval van directe leningen gaat ben je gewoon leenheer, en valt dit dus niet onder een of ander fonds.

    • Ik moet misschien inderdaad gewoon een categorie “overige beleggingen” maken, en daar vallen dan geldvoorelkaar en de windmoleninvesteringen onder. En dat moet dan een niet al te groot gedeelte zijn van het geheel, vanwege het (denk ik) hogere risico.

  2. Astrid

    Ja directe beleggingen zijn altijd het hoogste risico, waardoor een eigen categorie een goed plan is, zodat je oog kan blijven houden op je verdeling. Vandaar dat ik het benoemde.

    Veel succes!