Ik ga mijn aandelen Triodos Vastgoedfonds verkopen

De belegging in het Triodos Vastgoedfonds stamt nog uit een tijd dat ik adviezen opvolgde die ik online vond… Het advies was: “Beleg ook in vastgoed, want dit zorgt er voor dat uw portfolio stabiel blijft in roerige tijden.” In de eerste jaren dat ik in dit fonds belegde, zo vanaf 2010, gebeurde er eigenlijk niets met de waarde van de belegging. Maar na een paar jaar stortte dit specifieke fonds in elkaar en halveerde de waarde van mijn inleg. En ik snapte toen niet, en nu nog niet, waarom dat gebeurde (dat is misschien een alarmbel: als je niet begrijpt wat er gebeurt, of hoe de waarde van een aandeel bepaald wordt, dan moet je er misschien niet in beleggen).

waarde

De waarde van het Triodos Vastgoedfonds vanaf 2010, toen ik mijn aandelen kocht. De waarde is in die tijd min of meer gehalveerd, met een zeer klein herstel in 2014 vergeleken met het dieptepunt in 2013.

De waarde van één aandeel van dit fonds is nog steeds maar minder dan de helft van wat het was, toen ik ze kocht. Wel heeft het fonds elk jaar dividend uitgekeerd aan mij. Hierdoor is het verlies wat ik lijd als ik nu alle aandelen tegen de huidige prijs verkoop geen 50%, maar “slechts” 22%. Toch veel… Omdat alle andere beleggingen die ik had, in de tussentijd mooi gegroeid zijn, kun je wel zeggen dat dit vastgoed mijn portfolio “gestabiliseerd” heeft, het heeft er namelijk voor gezorgd dat het minder hard groeide. Niet direct waar ik op hoopte bij de term stabilisatie. Ik schreef er hier eerder over.

Ik ga dit fonds verkopen. Ik denk dat ik met mijn bescheiden portfolio niet per sé een afzonderlijke belegging in vastgoed nodig had en dat ik deze ook niet nodig ga hebben in de toekomst. Het aanhouden van een paar aandelen in een vastgoedfonds maakt mijn portfolio alleen maar complexer… Ik geef trouwens wel toe: als mijn vastgoedbelegging het wel goed gedaan had in de afgelopen jaren, dan zou ik het misschien toch wel blijven aanhouden als een klein deeltje van mijn portfolio.

Ik heb afgelopen maandag de opdracht gegeven om 1/5e van mijn aandelen in dit fonds te verkopen. Inmiddels is dit ook gebeurd. Ik verkocht deze aandelen dus met circa 20% verlies. De komende vier maanden verkoop ik in delen de rest. Ik doe het zo omdat ik stiekem hoop dat de waarde van dit fonds in de komende maanden nog wat verder hersteld; wie weet kan ik het volgende 1/5e deel over een maandje met wat minder verlies verkopen… Het is wel een gok, want het kan natuurlijk ook zijn dat de waarde de komende maanden juist minder wordt, en dan verkoop ik mijn aandelen juist met meer verlies.

Gelukkig belegde ik maar een bescheiden bedragje in dit fonds. De verliezen in euro’s zijn dus ook relatief klein. Maar dit was wel een les voor mij. Even kijken:

  1. Volg niet zomaar online advies op, maar denk er echt goed over na. (Dit geldt dus ook voor de lezers van dit stukje)
  2. Probeer te snappen hoe een bepaald beleggingsfonds of een bepaalde belegging werkt. Lees en leer desnoods eerst (veel) meer over beleggingen. Als je niet snapt hoe een belegging werkt, is dat misschien een teken dat je er beter niet in kunt beleggen.
  3. Met mijn andere beleggingen maakte ik de afgelopen jaren winst – maar dat ik op dit fonds verlies leed, geeft maar aan dat ik die winst ook zeker niet alleen aan mijn eigen slimheid en fantastische inzichten te danken heb. Waarschijnlijk zijn die winsten ook wel meer geluk dan wijsheid geweest. Ik moet dus bescheiden blijven en ook mezelf zeker niet overschatten. Ik ben geen beleggings-genie, dus kan ik maar beter gespreid blijven beleggen, en alleen met mijn eigen geld (niet lenen) wat ik over heb (niet wat ik heel hard nodig heb), in de hoop dat er gemiddeld wel groei in zal blijven zitten.
9 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

9 Reacties op “Ik ga mijn aandelen Triodos Vastgoedfonds verkopen

  1. Zo wie zo, zat de hele vastgoedmarkt op slot, kijk nog maar eens hoeveel vierkante meters kantoorruimte nog vrij staat

  2. Volger15

    De commerciële vastgoedmarkt (en daarmee vele vastgoedfondsen) hebben het uitstekend gedaan. Probleem van het Triodos Vastgoedfonds is dat ze in cultureel vastgoed zitten, waarmee je dus in een specifiek deelgebied hebt belegd.

    Zie Vastgoed index wereldwijd: http://www.msci.com/resources/factsheets/index_fact_sheet/msci-world-real-estate-index.pdf

    • Volger15

      Ik zie dat het Triodos-fonds maar voor een derde in cultureel zit. Blijkbaar hebben ze gewoon heel slecht gepresteerd. Maar willekeurige andere fondsen of trackers niet. Ik zou vastgoed dan ook niet zo maar wegdoen, maar kritisch kijken naar vervangende vastgoed(index)fondsen.

      • Nou ja, ik denk ook dat het voor mij niet zoveel toevoegt, een vastgoedfonds. Dus ik stop gewoon met investeren in vastgoed en hou het bij aandelen en obligaties.

  3. Bram

    Dag Spaarolifantje,
    Waarom zou je nu stoppen met dit fonds? Je zou kunnen wachten tot het aantrekt, ook al duurt dat nog jaren. Je bent toch niet verplicht om steeds bij te leggen?
    Groet,
    Bram

    • Dat was ook de oorspronkelijke strategie. Vasthouden tot ik weer op winst sta. Maar dat kan nog heel heel lang gaan duren. En in de tussentijd zou mijn geld elders meer kunnen verdienen. Uiteindelijk gaat het ook maar om een paar honderd euro; of ik nou het ene of het andere doe maakt op de lange termijn niet zoveel uit. En 1 fonds minder in mijn portfolio maakt de boel wel weer wat minder gecompliceerd.