Mijn ASN fondsen

Voor het overgrote deel van mijn beleggingen zit ik bij de ASN-bank. Dit is niet de goedkoopste optie, maar voor mij wel een optie die strookt met wie ik ben en met wat ik wil. Deze bank heeft voor alle fondsen die ze bieden bepaalde criteria voor duurzaamheid (milieu, mensenrechten en zo voort). Daar vertellen ze hier meer over, trouwens.

Ik begon ooit met te beleggen in het ASN Duurzaam Mixfonds. Dit mixfonds heeft een mix van aandelen en obligaties. Maar op een gegeven moment wilde ik zelf precies bepalen hoeveel aandelen en hoeveel obligaties ik had, en het mixfonds bepaalde dat (binnen bepaalde grenzen wel) vóór mij… Dus toen heb ik het mixfonds weer verkocht en in plaats daarvan het duurzaam aandelenfonds en het duurzaam obligatiefonds los aangekocht.

Daarnaast leen ik wat geld uit via Kiva aan ondernemers in Tweede- en Derde Wereldlanden, en ik wilde nog een deel van mijn geld gebruiken om microfinanciering te ondersteunen, maar dan wel graag met een klein beetje winst. Daarom stopte ik ook wat van mijn geld in het microkredietfonds van ASN. Het heeft vrij hoge kosten (2,33% aan kosten) en een lage winst (gemiddeld 5% over de laatste vijf jaar), en ik loop toch ook risico op verlies in plaats van winst… Maar vanwege het volgens mij goede doel wilde ik dit wel doen. Ik ga het komende jaar het ingelegde bedrag ook nog iets verhogen, denk ik.

Tenslotte zit ook een deel van mijn geld in het groenprojectenfonds. Voordeel hiervan is dat ik over dit geld geen vermogensbelasting hoef te betalen. (Dit is dus alleen een voordeel als je inderdaad meer spaargeld en beleggingen hebt dan het drempelbedrag!). De kosten zijn niet laag, 1% per jaar, en de winst over de afgelopen vijf jaar was 2% per jaar; waar ik dan nog 1,9% bij krijg aan besparing op de vermogensbelasting. Het fonds belegt in projecten op het gebied van duurzaam bouwen, groene energie en natuur. Dat vind ik mooi. Ook daar heb ik dus wel wat voor over, namelijk een minder hoge winst op mijn geld.

Het blijft voor mij een soort balanceer-act: ik wil graag dat mijn geld groeit, maar ik wil ook proberen om goede ontwikkelingen te ondersteunen, en om niet mee te doen aan de bedrijven die deze aarde en de mensheid het ergste schaden.

10 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

10 Reacties op “Mijn ASN fondsen

  1. mooie balans streef je na!

  2. Astrid

    Is je besparing op box 3 belasting niet gewoon 1,2%? Of zit er een berekening achter waardoor je op 1,9% uitkomt?

    Verder apprecieer Ik dit soort inzichtelijke overzichten!

    • Hoi Astrid. Ja, daar zit iets achter. Ik vind het zelf trouwens ook vrij ingewikkeld. Maar: Er is vrijstelling van dit bedrag voor de vermogensbelasting (dus geen 1,2% belasting over dit bedrag betalen), maar daarnaast krijg je ook nog eens 0,7% van dit bedrag als heffingskorting; dus dat krijg je ook terug van de belastingdienst.

  3. Ik ben sinds oktober begonnen met beleggen, en ik heb nu een deel in het ASN Duurzaam Mixfonds zitten. Grappig om te lezen dat jij daar ook mee bent begonnen.

    • Prima fonds, zou ik zeggen. Een mix van obligaties (ca. 55%) en aandelen (ca. 45%); redelijk stabiel (geen al te diepe dippen) en toch ook een mooie opbrengst.

  4. Ri

    Het blijft een balanceeract inderdaad, maar wel eentje die jij bewust aangaat. Goed bezig! Al durf ik dit goede voorbeeld niet te volgen. Maar goed, mijn manier (sparen, buffer, hypotheek aflossen) past meer bij mijn doelen. Het betekent echter niet dat ik niet met een bewonderende blik kijk naar hoe jij je inkomsten en uitgaven beheert. Daar kan iedereen altijd wat van opsteken.

  5. Katrien

    Het lijkt of het in Nederland vlotter gaat dan in België om zelf te beleggen, maar waarschijnlijk ken ik er gewoon te weinig van.

    Je kostenpercentages lijken me zo ongelooflijk laag!
    Mijn bank (onze bank) probeert geregeld ons geld van onze spaarrekening te praten. Ze zouden willen dat we in een constructie stappen, een ‘fonds met bodembewaking’. ‘Afhankelijk van uw risicobereidheid kiest u voor een bodemgrens van 95%, 90% of 85%’. Maar ‘Let wel, de bodemgrens vormt geen garantie voor het rendement of de terugbetalingsprijs’. Kosten vooraf 3.5%. Dus er wordt slechts 96.5% van je geld belegd. De conservatiefste van de drie steeg de afgelopen jaren gemiddeld ruim 3% in waarde, ‘maar dat kunnen we nu natuurlijk niet meer verwachten’. Dus je moet al meer dan een jaar je geld vastzetten, en dan heb je nog de oorspronkelijke waarde niet weer. Ik voel me voortdurend door de bank genomen. Ik voel me een onwetende, makkelijke prooi. Ik zou wel meer willen leren, maar weet niet waar te beginnen. Er staan ook veel fiscale en andere veranderingen van overheidswege op stapel, dus durf ik helemaal niets meer vastzetten.
    Dus doe ik niets, en spaar gewoon elke maand op een spaarrekening…

    • Dat aanbod van die bank zou ik inderdaad niet nemen! In de afgelopen jaren hebben de beurzen het heel goed gedaan (de internationale beurzen, Europese en Amerikaanse). Je had veel meer dan 3% kunnen verdienen. Dus de bank vraagt veel geld voor een product wat slecht presteert… Niet doen. Wat je WEL zou moeten doen, dat weet ik eigenlijk niet. Ik ken de Belgische situatie ook niet. Ik zou in een Europees en/of een internationaal indexfonds willen inleggen voor lage kosten, maar ik weet niet hoe je dat in België kunt doen. Voorlopig op de spaarrekening laten staan, lijkt me prima. Intussen kun jij dan proberen meer te weten te komen over investeringsmogelijkheden in België.