Papierwerk belastingaangifte

De afgelopen week heb ik tijd besteed aan het bij elkaar zoeken van het papierwerk voor de belastingaangifte. Het papierwerk van mijn vriend (wat ik ook deed, want oh, wat heeft hij daar een hekel aan) was vrij eenvoudig. Ook al heeft hij een huis, in totaal heb ik voor hem zo’n tien papiertjes bij elkaar moeten zoeken (inclusief de WOZ-waarde van het huis en gegevens over de ene hypotheek die hij heeft).

Nee, dan ik… Mijn stapeltje is toch wel wat dikker. Dit komt aan de ene kant door giften die ik door het jaar heen doe, en die ik dan wel graag af wil trekken van mijn inkomstenbelasting (dat mag ook vanwege de aktes die ik ervoor heb). Daarvoor zocht ik dus alle bewijzen bij elkaar. En aan de andere kant komt het doordat ik mijn investeringen meer gespreid heb dan mijn vriend, dus ook meer verschillende verklaringen van banken en instellingen bij elkaar moest zoeken voor de vermogensbelasting.

Het stapeltje is nu compleet. Vandaag loop ik er nog een keer doorheen voor de zekerheid, en dan breng ik het weg naar de belastingadviseur. Dan kan die er mee aan de slag.

10 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

10 Reacties op “Papierwerk belastingaangifte

  1. Anoniem

    Ik had begrepen dat dit jaar de meeste gegevens vooraf door de belastingdienst ingevuld zouden zijn. Tot mijn verbazing is echter alleen het jaarinkomen ingevuld. Niet de WOZ waarde en ook geen enkel bedrag van het spaargeld op de verschillende banken. Vorig jaar stonden nog de WOZ waarde en bedragen van enkele banken ingevuld. Er wordt dus niet meer maar minder vooraf ingevuld!

    • Ach ja. Uiteindelijk moet je het toch eigenlijk allemaal zelf controleren… Dus veel maakt het niet uit, denk ik.

    • Astrid

      Bij ons geldelijk wel. De I.NG bank had de rekeningen en de spaarrekeningen doorgegeven. De S.NS bank ook. B.inck niet. Geen enkele beleggingsvorm was ingevuld. De hypotheek ook niet. Dus het is en beetje hap snap.

    • Bij ons stond wel alles ingevuld. Woz en spaarrekeningen. Op 1mrt gedaan.

  2. Huib

    Per ongeluk het vorige bericht verstuurd zonder naam en verkeerd email adres. De naam kun je er bij zetten:Huib

  3. Heraldus

    Dikke teleurstelling voor mij, vorig jaar kreeg ik nog wat terug, nu 1150 euro bijbetalen ? Klopt dat nieuwe programma wel van de belastingdienst ?

    • Ik weet het niet, Heraldus. Heb je wel gecontroleerd of alles er in staat en of alle cijfers kloppen? Staan alle aftrekposten er ook in? Als je heel erg twijfelt, is het misschien een goed idee om te kijken of er in jouw buurt gratis hulp wordt geboden bij het invullen van de belastingaangifte. Ik lees dat vakbonden en ouderenbonden gratis hulp bieden, en dat je zelfs ook bij de belastingdienst om gratis hulp zou kunnen vragen.

      En oh ja, het is wel bekend dat sommige mensen dit jaar moeten bijbetalen, omdat er door het jaar heen niet genoeg belasting ingehouden is op hun salarisstroken. Zie dit oude bericht op nu.nl. Maar… Ik weet dus niet zeker of dat nou bij jou ook het probleem is. Het kan ook zijn dat er gewoon echt een foutje in zit, en als je dat verbetert en je hoeft dan ineens niet meer bij te betalen, nou, dat scheelt wel!

  4. Vraagje: waarom doen jullie het via de belastingadviseur?
    Je lijkt heel geldbewust dus belastingaangifte zal waarschijnlijk niet zo moeilijk voor je zijn?